Planerar att lägga om taket och har bestämt mig för tegel. Det åldras snyggare och håller bättre (ja det är iaf vad jag hört) :)

Men nu undrar jag vilket märke är bäst? Bender (www.benders.se) eller Rauenberger (www.takimporten.se). Finns det några skillnader?

Skulle vara väldigt tacksam för lite svar och funderingar kring detta! :p
 
Det står på benders hemsida att de har lertegel :). Vittinge... ja det namnet känns ju igen. hmm.

Är det nån som har lagt rauenbergertegel hemma? (trost heter nog tillverkaren). Snacka lite med grannen och han sa att rauenberger är bland det bästa. Men det är ju alltid bra att höra olika källor. Kostar ju ändå några kronor...
 
hej!jag fattade inte va du menade med tegelpannor först,dom åldras inte speciellt snyggt.du menar nog ler pannor.har du bestämt om det ska va en eller två kupigt?vilka man väljer är en smaksak.jag tycker att vittinges pannor ger mer liv i taket, det beror på bränningen o leran,lite skeva o så, men det rättar till sig med tiden.dom tyska eller holländska pannorna ligger oftast välldigt stabilt jämfört med vittinges.du skall väl pappa o läkta om också?det finns mera småsaker att tänka på,såsom nocktätning alu utsatta pannor bör krokas.
 
snickar lasse skrev:
hej!jag fattade inte va du menade med tegelpannor först,dom åldras inte speciellt snyggt.du menar nog ler pannor.har du bestämt om det ska va en eller två kupigt?vilka man väljer är en smaksak.jag tycker att vittinges pannor ger mer liv i taket, det beror på bränningen o leran,lite skeva o så, men det rättar till sig med tiden.dom tyska eller holländska pannorna ligger oftast välldigt stabilt jämfört med vittinges.du skall väl pappa o läkta om också?det finns mera småsaker att tänka på,såsom nocktätning alu utsatta pannor bör krokas.
Menar du att det är skillnad på LERtegelpannor och TEGELpannor? Det är för mig samma sak, men det kanske är knas? Jag trodde det bara fanns två sorter, (ler)tegel eller betong.

Angående nocktätningen - är det verkligen något som man använder när man lägger om taket normalt? Nocktätningen är ju så sjukt dyr att det är helt ovettigt. Jag har bara lagt en våd takpapp rakt över nockbräda, längs med. Ventilationen ligger separat.
 
snickar lasse skrev:
. jag tycker att vittinges pannor ger mer liv i taket, det beror på bränningen o leran,lite skeva o så, men det rättar till sig med tiden.
Hur menar du..? Att pannorna böjer till sig när de legat ett tag? Jag kanske missförstår.

Mathias: Det är precis som du säger. Lertegel är ett annat ord för tegel. Ibland kallas betongpannor, lite missvisande, för betongtegel.
 
snickar lasse skrev:
hej!jag fattade inte va du menade med tegelpannor först,dom åldras inte speciellt snyggt.du menar nog ler pannor.har du bestämt om det ska va en eller två kupigt?vilka man väljer är en smaksak.jag tycker att vittinges pannor ger mer liv i taket, det beror på bränningen o leran,lite skeva o så, men det rättar till sig med tiden.dom tyska eller holländska pannorna ligger oftast välldigt stabilt jämfört med vittinges.du skall väl pappa o läkta om också?det finns mera småsaker att tänka på,såsom nocktätning alu utsatta pannor bör krokas.
- Tja, låter ju rimligt det du säger! Det är alltid "ordnung" & reda med tyskarna! Men hur lång tid kan det ta innan vittinges pannor "lagt in sig"?
 
Jag har bara lagt om ett tak, mitt eget. Att vittinges pannor skulle vara skeva från början har jag svårt att förstå. Jag la upp en blandning av nytt och gammalt och pannorna är ju identiska.

Det var även pannor från Vittinge som jag tog ner från taket. Dom hade legat där sedan -47 och kunde gott överleva några år till (men jag fick tag i nästan nya bra pris).

Jag gillar den matta, släta ytan på lertegel. Pannorna är också väldigt nätta jämfört med betong och har man väl uppmärksammat detta när man tittar på tak så är det knepigt att välja betong istället. Fast nu var det väl inte betong vs tegel detta handlade om.
 
Bjorn_Ryd skrev:
- Tja, låter ju rimligt det du säger! Det är alltid "ordnung" & reda med tyskarna! Men hur lång tid kan det ta innan vittinges pannor "lagt in sig"?
Nej, det är inte rimligt. Pannor ligger inte in sig. De förändras inte ett dugg i form.
 
Då sk ni se pannorna på Gripsholmsslott
inte en andra lik.
Och olika fabrikat på samma tak.
Går inte att flytta runt dom hur som helst.
Riktiga cornflakes. :cool:

Mvh Putte
 
hej!visst finns det bara ler eller betong pannor.folk använder ofta uttrycket tegelpannor ,även om det betongpannor.det som mathias nämde om nocktätning,kan jag inte hålla med om,jo att den är dyr.skall man ha ett riktigt utfört takarbete kan man inte komma med papp,visst kan man lägga papp över nockbrädan, men detta är ingen nocktätning .nocktätningen går över nocken å ut på pannorna .det jag sa om skeva vittinge e ju väldigt marginellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.