När du ska bygga hus så gäller det att ha kontroll på kostnaderna; verkligen alla kostnaderna. Vi går igenom vad som ska vara med i din kalkyl.

Du kan läsa artikeln här: Så räknar du på bygget
 
E
Skrivet av: Karin

Jag ska bygga ett hus på landet, sjönära, och söker efter ett trevligt ljus och öppet hus på ca 100-110 kvm. Gärna ett hus med ett modernt uttryck, men det ska passa in på landet bland timmerhus och stall.
Ska riva en stuga som står på tomten och behöver borra för vatten och göra en ny trekammarbrunn.
Enkelt garage eller carport med förråd är också önskvärt.
Jag räknar inte med att göra något själv förrutom utvändig målning.
Är jag för optimistisk när jag hoppas klara detta med en budget på ca 2 milj? (bor inte i storstadsregion).
Vill gärna ha totalentreprenad.
Jag vill gärna ha råd och kommentarer!
/Karin
 
E
Skrivet av: Per Widström

Läste en undersökning som pekade på att byggnadskostnaden i Stockholm är ca 16000 kr / m2.
Det skiljer inte mycket beroende på orten.

När vi byggde 1991 stämde det med 10000.

Lägg till kostnad för tomt samt trädgård.

Per
 
E
Skrivet av: roland gustafsson

Jag skall bygga en altan som är 5.40*4.2 med en avbärare som är 5.40*70*190samt med ett bjälklag som är 45*190 och ett däck som är 28*120 av lärkträ.
Ni kan även räkna på räcke runt det samma med täta brädor med lock.
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

En bra källa för att räkna kostnader på ett bygge är "Byggmästarens kostnadskalkylator", en bok som säljs av Svensk Byggtjänst. Lycka till! Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej, jag bor i frankrike nu och har precis kopt ett hus sm verkligen ar ett byggproject. Det ar ett 300 ar gammalt hus som ingen egentligen bott i, 600 kvadratmeter, men vi kommer borja med ca 350 kvadratmeter.

Min man ar rormokare sa sadant fixar han, men hur bor vi planera nu infor renoveringen? alltsa, ungenfar vilken prisklass skulle vi hamna pa i Sverige for: el, vatten, avlopp, takbyte inkl. balkar, skapa nya dorroppningar, satta in nya fonster, renovera utsida av hus och aven helt enkelt skapa rum fran grunden...? aven isolering och varme?

Tacksam for svar och rad!!

/ Diana
 
E
Skrivet av: Linda

Kära Henrik...du vet väl egentligen ingenting om de människor som skriver här eller hur? Intressant att veta hur du bor själv? Hänger du i en tall kanske? Lever du så ekologiskt du bara kan-klimatsmart etc...man skall nog tänka sig för innan man drar alla över en kam...du vet ingenting om de som skriver här...du verkar bitter och ledsen...men jag känner inte dig så jag kan ju inte säga med säkerhet...

Fram för ekoboende dock...och permakultur principer...men istället för att döma andra kan man sprida kunskap....

Kärlek och respekt åt moder jord, djur OCH människor!

Lycka till med ert nya hus ni som öppnade tråden...
 
E
Skrivet av: Slaktarn

Henrk .... Vet du om någon djurrik plats jag kan bygga mitt nya slakteri på?
 
E
Skrivet av: Linnéa

Jag har en dröm om att bygga ett hus på landet. Ett finskt timmerhus vid namn "Josefina".
Jag har redan en tomt som huset skall stå på. Och tomten är nu min.
Men vad skulle det kosta mig att bygga huset om jag utesluter tillkostnader så som tapetsering, uppsättning av fönster, golvläggning mm. Allt sådant som en normal händig kan göra själv.
 
E
Skrivet av: byggkuning

@linnea 1 730 000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.