Det är många som glömmer att kontrollera husets elsystem när de köper nytt hus. Det är varken bra ur säkerhets- eller ekonomisk synpunkt. Har du otur kan hela elanläggningen behöva bytas ut och då kan det bli riktigt dyrt. Kanske hade du kunnat få ett avdrag på köpeskillingen om du hade vetat?

Du kan läsa artikeln här: Checklista för el vid husköpet
 
E
Skrivet av: Gäst

Bra text tycker jag. Denna sida om Eltest finns på nätet också: www.eio-eltest.se
 
E
Skrivet av: Gäst

kanonbra! Tycker det är många som bortser från elen när de ska köpa hus, men med en sån här lista underlättar det för husköparna kan man hoppas.
 
E
Skrivet av: Gäst

"I badrum

*I badrum ska det finnas jordfelsbrytare om man har installerat ett 230V uttag. För rakuttag på 110V behövs inte jordfelsbrytare."

Ska jordfelsbrytaren vara monterad i badrummet ??
 
E
Skrivet av: Gäst

Artikeln är inte alls bra! Herregud, här ger man återigen intryck av att amatörer ska kunna kolla elen själv! Läs bara den första frågan ( förlåt, all respekt till frågeställaren, det är ju ARTIKELN som ger en galen föreställning ). Det här är inga grejor för amatörer, hur sjutton kan en amatör överhuvudtaget känna igen en jordfelsbrytare. Och lyfta på dosor....jeeeesus.

Kontakta en elektriker och be honom genomföra ex en EIO Eltest!
 
E
Skrivet av: Gäst

Nej!
Jordfelsbrytaren placeras vid central och ansluts över berörd grupp eller över hela centralen.
Dock finns det uttag med inbyggt personskydd / jfb. vilket monteras oftast för motorvärmare eller kraftuttag utomhus .
 
E
Skrivet av: Gäst

Men om det inte finns några fakturor?(kan ju vara instalerat av en behörig elektriker men utan kvitto). Ska man avså från att köpa det huset då? Eller kan man be en elektriker säkerställa att allt är OK.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej alla här ute!!
Jag är ny här, så vill jag bara hälsa på er..

Ha de så trevligt
Isak Mahd
 
E
Skrivet av: Gäst

Om du ska ha en jordfelsbrytare till din motorvärmare skulle jag hellre rekomendera en personbrytare istället som bara tar den gruppen för motorvärmaren. Motorvärmaren i bilen orsakar oftast att jordfelsbrytaren löser ut och då kanske hela huset slocknar.

/ Fredrik Bengtsson
 
E
Skrivet av: Gäst

Varför är det viktigt att det finns jordfelsbrytare där motorvärmare ska anslutas?
 
E
Skrivet av: trixi

nu måste de bli en ordning på alla jordfel.Se till att de fins elritningar i alla hus omedelbart.
 
E
Skrivet av: Max

" * Är badrummet utrustat med bubbelpool eller liknande så kolla att den är inkopplad av elfirma, dvs begär att få se faktura."

Jag har inga fakturor på jobben med mitt elsystem eftersom jag har gjort allt själv som behörig elektriker och jag skickar ju inga fakturor till mig själv.
 
E
Skrivet av: Gäst

Tänk på vem som utför EIO eltestet. Det är inte bara testet i sig som avslöjar alla felaktigheter utan erfarenhet.
 
E
Skrivet av: Jasse

Tyvärr är många intag (i bilen) till motorvärmaren kortslutna av väder/vind/dålig skötsel. Många kablar mellan bilen och huset har också fått stryk av olika anledningar. Därför är det en fördel med en separat jordfelsbrytare.
 
E
Skrivet av: Det finns inga behöriga elektriker

Hej det finns inga behöriga elektriker:)/)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.