Hej allihopa
Såhär ligger det till.
Mina farföräldrar lämnade 5 ha mark och skog efter sig, på marken står också ett bostadshus som inte har en avstyckad tomt.

Min farbrors familj har nu bott i huset i ca 20 års tid utan att köpa det eller betala nån hyra till min far. De har även belånat sin del av skogen till max.

Nu vill min farbror sälja all skog och mark, men behålla huset.

Mina funderingar är:
1. Har min far några möjligheter att stoppa sin bror från att sälja skog och mark (förutom att köpa den själv).
2. Finns det nåt lagstöd som säger att familj har förtur att få köpa skogen och marken ?
3. Om det slutar med att all marken skall säljas, hur går man då tillväga med avstyckning av tomt till deras hus, och ska då brodern betala min far för "köp" av huset ? och isåfall, skall det tas i beaktande att de bott där i 20 år utan att betala nån "hyra" ?
 
Har inte din far och din farbror ärvt fastigheten tillsammans? Om föräldrarna går bort ärver väl barnen i lika delar. Det betyder väl samtidigt att om nu den ene (din farbror) vill sälja så måste han väl först lösa ut din far (förutsatt att inte båda är med på att sälja bort det hela).
 
Vad jag förstått så har 2 bröder fått arv, en fastighet.
Värdet på huset ingår i fastigheten, som ägs av 2 personer.
Mig veterligen finns det inga tvångsmedel att hindra någon att sälja sin del av fastigheten. Det vanliga är att man blir utlöst av de som vill behålla.
Exempel: Ifall marken är värd 100 och huset 100 är fastigheten värd 200.
Då kan ni stycka av marken runt huset och skapa en ny fastighet (med 1 ägare), och det som blir kvar 1 ägare. Kontakta lantmäteriet.
I mitt exempel så behöver inte bröderna betala varandra, eftersom de fått hälften var, sett i kronor. Ifall det varit 150 mark o 50 hus, hade markägaren fått betala 50 till husägaren, så både får samma värde.
ÄR huset värt 300 och marken 100 skall husägaren betala 100 till markägaren.
->Ifall huset är värdefullt (jämfört med marken) så skall husägaren lösa ut markägaren!

Det låter konstigt att de haft gratis boende i 20 år! Tex fastighetsskatten för huset har betalats av din far.

Ifall din far inte vill äga varken mark eller hus, så är en gissning att det kanske skulle löna sig att stycka loss huset ändå, och på så sätt sälja 2 fastigheter!
Vill han behålla skogen så fundera på vilket som är värdefullt, hus eller mark!
Är huset värdefullt så blir din far av med huset men får behålla marken plus få pengar eftersom han köps ut från sin halva i huset.
(Att den ena har skuld på sin tillgång har inget med värdet på fastigheten att göra. Han skall ändå lösa ut för marknadsvärde)

 
C
asdl2 skrev:
Mig veterligen finns det inga tvångsmedel att hindra någon att sälja sin del av fastigheten. Det vanliga är att man blir utlöst av de som vill behålla.
Denna typ av situation har ju varit uppe förut i forumet.
En liten fråga/fundering - OK att man teoretiskt sett inte kan hindra en andelsägare från att sälja sin andel. Men vem skulle i praktiken vara intresserad att köpa en sådan andel? Den är ju ganska värdelös så länge man inte är "överrens" med övriga andelsägare(?) Kan man inte mer eller mindre blockera en försäljning genom att vägra gå med på försäljning eller att lösa ut den som vill sälja?
 
Arvskonflikter och andra samägandekonflikter är inget nytt.

Därför har samhället sedan länge reglerat hur delägare kan komma ur en situation som annars skulle haft inlåsningseffekter.

I gällande lagstiftning - Samäganderättslagen från år 1904 - anges att om delägarna inte kan komma överens kan var och en begära att hela egendomen skall försäljas på offentlig auktion. I detta läge får vem som helst bjuda på egendomen - alltså även övriga delägare - och sedan blir det en ekonomisk regleringsfråga.

Lycka till!  :) :) :)
 
Familjen_Bygg skrev:
Arvskonflikter och andra samägandekonflikter är inget nytt.

Därför har samhället sedan länge reglerat hur delägare kan komma ur en situation som annars skulle haft inlåsningseffekter.

I gällande lagstiftning - Samäganderättslagen från år 1904 - anges att om delägarna inte kan komma överens kan var och en begära att hela egendomen skall försäljas på offentlig auktion. I detta läge får vem som helst bjuda på egendomen - alltså även övriga delägare - och sedan blir det en ekonomisk regleringsfråga.

Lycka till!  :) :) :)
Måste säga att du är mycket kunnig på det juridiska området. Ett mycket gott tillskott på forumet.

mvh
David
 
C
Familjen_Bygg skrev:
Därför har samhället sedan länge reglerat hur delägare kan komma ur en situation som annars skulle haft inlåsningseffekter.

I gällande lagstiftning - Samäganderättslagen från år 1904 - anges att om delägarna inte kan komma överens kan var och en begära att hela egendomen skall försäljas på offentlig auktion.
Aha - Ouch! En sorts utslängningseffekt då snarare alltså... :p

P.s. har då övriga andelsägare någon sorts hembudsrätt?
 
Nej men om andelsägarna skulle ha någon sorts förköpsrätt så är man ju tillbaka i konflikten om vems bud som skall gälla.

En auktion är en auktion.
 
Har för mig att man kan avtala med bötesklausul om att den ena parten vill ta fastigheten till offentlig auktion så kommer denna vara skyldig att erlägga ett ansenligt belopp som "straff" till den part som inte önskar detta.

Syftet skall alltså vara att man skall fundera en gång extra om man vill lösa upp samägandet.

Tala med en mäklare om detta case då jag potentiellt har ett eget liknande case i framtiden.

Dessvärre kan det vara finansiellt ansträngade att tvingas bjuda högst på "sin egen" fastighet vid en auktion.

Det finns uppenbart inget hembudsskydd i dessa fall?!

Vet inte om man kan avtala om detta, när man är sams och enig om förvaltningen?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.