Vilka typer av ventilation finns det egentligen? Hur fungerar de? Vilka för- och nackdelar har de och när ska man använda vilken? VVS-konsult Björn Lovén ger sin syn på saken.


Du kan läsa artikeln här: Fem typer av ventilation
 
E
Skrivet av: Petimeter

Det ska väl på påpekas att aggregat med motströmsväxlare eller roterande växlare har en verkninsgrad på upp till 85%.
 
E
Skrivet av: Helene

Citat: (Sedan den 1 oktober 2006 är EU:s energidirektiv lag i Sverige. Det betyder att alla hus ska energideklareras. Enligt VVS-konsult Björn Lovén blir detta ett gigantiskt arbete som ska vara avslutat 2009.) Innebär det att vi som köpte vårt hus februari 2008 skulle haft en sådan energideklaration att titta på? Måste vi nu göra en fast vi inte har några planer att sälja? Trodde att man skulle göra den om vi skulle sälja huset om t ex 10 år. Tacksam för svar och tack för en superhärlig sida med massa information till oss noviser!!!!
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

I en av kommentarerna talas om ROT-avdrag. Om du är listig kan du tjäna mycket på att sträcka ut ditt ROT-arbete över två år. Om du till exempel påbörjar arbetet på hösten i år och fortsätter under år 2010. Då kan du utnyttja skatteavdrag under två år. Det är helt enligt reglerna, enligt Skatteverket, så länge fakturorna är klara och tydliga. Om du tänker göra avdrag på arbetskostnaden gör du klokt i att hålla ögonen öppna och provdeklarera på skatteverkets hemsida innan renoveringsarbetet startar. Annars riskerar du att åka på en skattesmäll. Lycka till! Holger Wästlund
 
E
Skrivet av: Linus

Det skrivs att det vanligaste i nyproduktion är FTX-ventilation. Om inte frånluftvärmepump räknas in här så kan det ju knappast vara vanligast. Frånluftvärmepumpssytem har ju ingen mekanisk tilluft och samma problem med ofiltrerad luft som F-ventilation.
 
E
Skrivet av: Gäst

Alla skriver om FTX i nyproduktions hus, men de hus de är självdrag men tilläggsisolering hur ska de göra?

Ska de enbart sätta in vanliga fläktar med risk för kallras eller luftluft värmepump för att öka ventilationen mest fördelaktiga eller helt en enkelt installera med kanaler och ftx på en kostnad av 60'kr ?

Sen skrivs det väldigt lite om samkörningar av olika värmekällor kan bli mer effiktivare. Bara för att kommunala engergirådgivare törs/vill inte råda till mer enbart ett sätt.

Ex el - luft/luftvärmepump
Kamin - frånluftvärmepum
Men vad behöver man till ex fjärrvärme??
De är inte spec billigt, då de höjer ju fler bli anslutna till nätverket.
Tror att fjärrvärme med luft/luft eller med frånluft kan bli en bra kompination av värme samt ett ftx system alt ett par enkla fuktstyrda fläktar?

Marknaden behöver mer flexibilitet?
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej, jag bor i en lägenhet som har FTX system som sprutar ut luft i mitt stora vardagsrum. Nu vill jag bygga ett litet 8 m2 rum i vardagsrummet. Allt ser ut att funka bra geometriskt men...

Hur får jag till ventilationen i detta rum så ett det uppfyller lagarna - vad finns det för lagar.
 
E
Skrivet av: ulla

hej
Jag undrar vad vi ska ha för ventilation i vårt hus? Bor i en enplanare med källare,i badrumet har vi en fläkt som sitter i murstocken och i köket en spisfläkt i sovrummen satt de tidigare nån typ av ventil i taket som vi tog bort när vi bytte tak. I källaren har vi fläkt i badrum och tvättstuga och ventiler (frånluft?)i sovrum och hall,känns som vi skulle behöva ngt mer på entreplanet typ i sovrummen?
 
Hej
Hoppas att någon kan hjälpa mig med min frågan.
Hur skulle jag montera RDAZ73000 TRANSFORMATORLÅDA FÖR RDAA(C)
till nentllation systemet i mitt hus?
Med vänlig hälsning,
MIDO
 
Hej
Hoppas att någon kan hjälpa mig med min frågan.
Hur skulle jag montera RDAZ73000 TRANSFORMATORLÅDA FÖR RDAA(C)
till ventllation systemet i mitt hus?
Med vänlig hälsning,
MIDO
 
G
Sätt en Fresh Intelevent fläkt i väggen från vardagsrummet om tilluftsdo kommer in där. Justera in fläkten kontinuerliga drift på 8 m2 x 0,35 l/s som är BBR grundregeln. Det blir 4 l/s men justera det till det dubbla så blir det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.