Att bygga till på höjden kan vara lösningen om tomten är för liten eller om grundläggning och dränering blir krångligt. Pelle Isaksson hade vuxit ur huset, men hade ingen tid att projektera och samordna ett tillbygge. Han köpte en färdig våning till.

Läs om att Bygga till på höjden här.
 
  • Gilla
jaegevall och 2 till
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Hej,

Vad heter bolaget som försåg er med den nya våningsmodulen. Har funderingar om att bygga till vårt fritidshus.

MVH,

Zia
 
E
Skrivet av: Gäst

Åtvidabergshus bör det vara. De har gjort detta i många år. Mvh, Kjell
 
E
Skrivet av: Gäst

Även All Servis i kristianstad är duktiga på detta, har haft bra uppfattning om dom

www. allservice-syd.se
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi använde http://www.atvidabergs.com/ mkt trevliga snickare att ha att göra med säkert ej billigast men det blev väldigt bra.
Vi är nöjda i Västerhaninge.
Mvh:Fredrik Liljestrand
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej

Lite ärliga siffror för den som går i tillbyggnadstankar.

Vi har just byggt en övervåning på vårt hus. Eftersom jag har stora kunskaper på nära håll har vi kunnat göra det mesta själva. Vi har anlitat plåtslagare, murare, elektriker och rörläggare.

Kalaset har så här långt kostat ca 700 000. Då har vi inte snålat. Trappa i ek, parkett på golven. Helkaklat badrum. Lertegel, reveterad fasad och lite lyxigare plåtarbeten. Övervåningen är klar men anpassningar på bottenvåningen återstår. Huset var ursprungligen på ca 80 kvm. Övervåningen blev ca 60 kvm med mansardtak.

Vi har beräknat att vi allt som allt lagt ner ca 900 arbetstimmar. Det skulle kosta 450 000 att köpa in dessa timmar.

Har skaffat mig fantastiskt många erfarenheter och delar gärna med mig till den intresserade. För egen del tror jag inte att erfarenheterna kommer till användning igen.

hans.edstrom@telia.com
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har nästan avslutat ett bygge på gamla "vinden" om tiden omvandlades till
pengar vore allt bra. 300000:- vart notan 2,5 år vart tiden kanske, lite återstår ju.
jag fick 57 kvm extra utan lyx men hög standard. Jag har endast betalat hantverkare för det jag ansåg att jag inte bemästra, typ VVS;Innkoppling av el+ kabel till spottar. och golvläggare till badrums mattan.

Mycket jobb många gnagande beslut för en hemmapulare.
Nästa gång går jag nog till banken i stället
 
E
Skrivet av: anders

förslag på duktiga hantverkare är villagruppen gbg ab jag har super nöjd med dom killarna
 
E
Skrivet av: britt-marie

jag har också haft dom hemma hos mig, å jag får nog säga att jag har nog aldrig varit så nöjd och så treliga dom va.
 
Det låter vääääldigt dyrt att bygga till på höjden. Vanlig tillbyggnad ligger ju på nybyggnadspris (såklart) men vad kostar detta?
 
Johan Van Kuyl skrev:
Det låter vääääldigt dyrt att bygga till på höjden. Vanlig tillbyggnad ligger ju på nybyggnadspris (såklart) men vad kostar detta?
Om det går att lyfta/höja taket, så blir det ingen kostnad för nytt tak och ny grund.
Jag tror inte det blir dyrt.
 
  • Gilla
Pojkflickan
  • Laddar…
Vi funderade på detta och hade en del kontakt med olika firmor. Det finns dedikerade firmor som gör taklyft men det går lika bra med "vanlig" snickare. Det finns mycket att tänka på bl.a. styrkan i nuvarande hus så att det tål belastningen av en våning till. Man kan t.ex. behöva öppna upp befintligt hus och "stoppa in" bjälkar som klarar lasten. Om man bygger på höjden så slipper man som sagt kostnad för grunden så det är helt klart ekonomiskt fördelaktigt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
E
Skrivet av: Staffan

Vilket lustigt sammanträffande med två inlägg samma dag om en och samma firma, båda utan versaler.
 
G
Både Staffan och Britt-Marie verkar ha samma problem med stavning också... underligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.