När Joakim och Maria Thörn i Hortlax skulle bygga hus tummade de inte en millimeter på vad de ville ha i form av läge, konstruktion, värmesystem, utformning eller inredning. Följ med i berättelsen om bygget av deras energieffektiva Feng Shui-hus i tre delar.


Du kan läsa artikeln här: Byggde energieffektivt Feng Shui-hus
 
E
E
Skrivet av: Jonatan

Känns som om du bara vill göra reklam för sidan. Köp det från amazon. De är mycket billigare än Punschs egna hemsida.
 
E
Skrivet av: Draken

Feng Shui är förstås en pseudovetenskap
 
E
Skrivet av: Gran

Feng Shui......man blir inte överraskad längre av vad folk kan inbilla sig. På något plan så kan man tycka att folk för göra som de vill. Och andra sidan så borde det vara förbjudet att sälja en tjänst som uppenbart är lurendrejeri. Den enda energi som finns i ett hus är termisk energi, dvs värme, inget annat.
 
E
Skrivet av: Elon

intressant, så du kör strömlöst i ditt hus då du inte har någon elektrisk energi? bor du in en hydda då?

/H!
 
E
Skrivet av: Gaia

Hej Gran,

Kanske har du missat utvecklingarna i fysiskt forskning under de senaste 15 år? ALLT som finns i universumet, och även all materie, består bara av energi. Hallå! Vakna till!

//Gaia
 
E
Skrivet av: Tall

Gran, jag tycker faktiskt inte det är bondfångeri ändå... Jag är beredd att hålla med dig om att mycket författare, konsulter mm lever på en pseduo-vetenskap och folks "oro". Men tex akupunktur klassas av många också som hokus pokus och jag har varit en stor tvivlar men har bytt uppfattning helt. Efter en brutal nackspärr fick jag akupunktur och #?% vad det hjälpte. Nåja, åter till FS, jag tror inte på allt och oavsett vad man kallar det (energier, flöden, känslan i ett rum etc) så finns det kloka tankar. Tex om hur man bör placera en säng i ett rum. Testa dig själv under en period. Om du kommer till en lgh eller ett hus som känns extra bra, fundera på varför. Likaså om du kommer till motsv som känns "fel".

Som exempel på att känslan i ett rum kan vara riktigt stark så läste jag om en utställning där det var ett tomt vitmålat rum. I två av hörnen satt i vardera en stor porslinshund, vänd inåt, dvs som om de satt i skamvrån. Det fanns inga skyltar om innehållet utan folk gick in enbart av nyfikenhet. Många kom ut och mådde nästan fysiskt dåligt.
Jämför det med soffan eller skrivbordet vänt åt "fel håll" i ett rum.

Att använda FS som en guide funkar kanon tycker jag.
 
E
Skrivet av: Anonym

Vet någon om det finns liknande Punch på svenska?
Eller ännu bättre gratis och på svenska.
 
E
Skrivet av: Anonym

Skillnaden mellan Feng Shui och akupunktur är att den senare är en vetenskapligt belagd smärtlindringsmetod sedan 10-15 år tillbaka och kan ges på de flesta av Sveriges vårdcentraler av legitimerade sjukgymnaster. Hokus-pokus - ja, kanske för 25 år sedan ;-)
 
E
Skrivet av: Eric

När man börjar yra om "energier" hit och dit då börjar den automatiska antireflexen mot hela New Age-köret att gå igång..
Har man bott (för länge) i Fjollträsk och ständigt matas med dessa hemkörda hopkok av pseudo/kvasivetenskap så...brrrrrr...
 
E
Skrivet av: Christian

Testa google sketchup. Lätt och enkelt att komma igång med. Inte superavancerat direkt, men gratis och jag tror det går att ställa in det till svenska.http://sketchup.google.com/download/
 
E
Skrivet av: Lena

Hej Gaia,

Problemet är att det finns två fundamentalt skilda fenomen som bägge benämns ENERGI. Om vi pratar naturvetenskaplig/fysisk forskning så är energi i den världen mycket väldefinierad. Energin förstörs aldrig men "sjunker" i kvalitet (exergi) vid användning och slutprodukten är alltid värme, den "lägsta" kvaliteten. Inom det enormt breda fältet "nyandlighet" används energibegreppet i helt andra betydelser, många gånger helt odefinierbara sådana. Smalnar man av fältet och tittar på t.ex. traditionell kinesisk medicin så är enerign återigen tämligen väldefinierad. Men denna definition har inget som helst släktskap med den naturvetenskapliga! Vi pratar alltså om två vitt skilda saker som, olyckligtvis, har fått samma namn.

/Lena
 
E
Skrivet av: Anonym

jodå det finns folk som hallucinerar utan droger som LSD och liknande. Så länge dom inte skadar nån behöver man inte låsa in dem på dårhus.
 
E
Skrivet av: Eric

Tack Lena, . där mosades all NewAge och annat hokuspokus som "konsulter, rådgivare" och liknande tar väl betalt för och som vi i vår nya mentalt fattiga värld gärna också betalar dyrt för..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.