Joakim och Marias intresse för miljön och ny teknik gjorde att de ville ha ett hus som ligger i framkant vad gäller energiförbrukning. Och deras hårda arbete för att göra Villa Tui energisnålt gav mycket gott resultat.


Du kan läsa artikeln här: Så blev Feng Shui-huset energisnålt
 
E
Skrivet av: Petter

34 kWh per m2 och år är en imponerande låg förbrukning. Att anlita en konsult att räkna på olika alternativ tidigt lönar sig verkligen. Tyvärr så väntar de flesta med att göra den energiberäkning som krävs tills det är försent att göra förändringar.
 
E
Skrivet av: Lennart Rahm (energikonsult)

Egentligen behövs ingen energikonsult till hjälp - om man har läst doktorsavhandlingen "Huset som energisystem" av Wall på Linköpings Tekniska Högskola. Den skrevs redan för ett tjugotal år sedan och nu har Sune Häggbom komit fram till SAMMA RESULTAT: 38 cm o FTX-vent. Lagringen av byggnadsmaterialen (i torrhet) och arbetsutförandets noggrannhet är MYCKET VIKTIGT! Därför borde snickarutbildningen kompletteras.
Om alla byggnader LCC-optimerades på 50 år, så finns det bara ett resultat - SUPERISOLERING - eftersom byggkostnaden bara är 2 - 5% av byggnadens totala kostnad under 50 år.
För ett par år sedan drog ett Älvsbyhus c:a 10 000 kWh mer per år än ett lika stort superisolerat VillaVarm-hus (Alterbruk, Piteå). Det blir på 50 år c:a 600 000 kr.
BRA GJORT Joakim o Maria, Villa Tui är en föregångare!!!
 
E
Skrivet av: priffe

Vi bor i sekelskiftesvilla med timrad stomme, senare tillbyggd. 400 m2 uppvärmd yta.
Måttligt tilläggsisolerad. Tvåglasfönster. Självdrag.
Bergvärme. 21 grader innetemp.
Vi förbrukar totalt 19000 kWh/år samt några m3 ved.
Säg 50 kWh / m2. Utan att vara sparsamma.
Mer imponerande än Villa Tui. Och vi slipper bo i en plastpåse-
 
E
Skrivet av: Ulf

Hej !
Kul att se lite siffror.
Mina siffor:
220 kvm boyta, elmätare visar 12000 kWh/år,
bergvärmepumpens del visar på 5000 kWh/år (av det ca: 900 kWh går till varmvatten),
alltså 23 kWh/år.

Massiva 200mm limträväggar, men har satsat på isolering i snedtak och under/utanför souterräng-källaren, bra isoler
Jag tar uteluft ur spaltventiler, men återvinner genom FLM30, höjer borrhålets ingående någon grad.
 
E
Skrivet av: Anonym

Energi förbrukning

Villa tui bra jobbat borde var riktmärke att uppnå
själv eldar jag med pellets samt väl isolerat hus av årgång 1933. förbrukar 2 ton per år samt lite el. tOTALT BLIR DET 0.298 kWH / m2 OCH ÅR .. INTE ILLA ÄNDÅ 23 GRADER INOMHUS,
 
E
Skrivet av: Banergie sàrl

" tOTALT BLIR DET 0.298 kWH / m2 OCH ÅR ."
Hmm, det ger 32'215 m2 uppvärmd boyta. Det är bra gjort med ca 10'000 kWh/år....
(n.b. ironi..)
 
E
Skrivet av: Gäst

För att vara ett hus designat för just låg energi vet jag inte om det är speciellt bra. Bodde ett tag i USA och hade en granne som bodde i ett så kallat Earthship. Nån svensk site kallar det för Jordskepp men det är bara en slät översättning.
Deras hus var byggt av en stomme packade bildäck som var fullpackade med grus o jord och sen formade i stora U. Tror dom pratade om att det gått åt över 3000 gamla bildäck. Inneväggar var i stort byggda av tomburkar och flaskor som fyllnadsmaterial dels för att spara cementåtgång, återvinna material men även för att få inlåst luft som isolering.
Den enda riktiga isolering som användes var i taken där isolering var riklig.
Huset var i Norra Illinois på gränsen till Wisconsin och jag skulle nog jämföra deras vinter med ungefär som dalarna eller södra norrland. Sommaren var lite varmare än här hemma i Sverige.
Dom hade ingen som helst energiåtgång för att värma upp huset.
Inte ett element, inte en fläkt och om de lämnade huset i 3 veckor så var det ändå varmt så det baserade inte uppvärmningen på att människor värmde upp det med kroppsvärme, Nån gång varje vinter eldade dom i en öppen spis men det var för mysfaktor och huset höll ändå 20-23°c.
Det fanns andra bra aspekter med det också, det använde tex vatten flera gånger.
Först tvättade du dig, sen gick vattnet till att vattna blommor i den växthusliknande korridoren och sen gick det överblivna vattnet vidare och pumpades upp i toalettholken för att spolas med. Därmed använda man inte rent friskt vatten i onödan till en sån sak som att spola ned extremiteter med. Vattnet dessutom samlades på taket och förvarades i en tank i huset som sedan filtrerades och det var jättegott, inte massa kalk o flour o sånt som vi har i backen.

Nä jag tror att många nya hus är visst jättesmart designade o massa tät isolering o diverse smådyr ventilation men de kommer inte i närheten av sänkta uppvärmingskostnader som i ett earthship.
Ett earthship är dessutom mycket billigare att bygga.
 
E
Skrivet av: Gäst

Mitt hus är från -49.
Plankväggar med revetering utanpå, och på sextitalet teglade man det utanpå alltihopa. Ingen tilläggsisolering om man inte räknar Tretexplattorna förstås... Eller ja, jag har fem Elit-treglasfönster förutom de tre gammaldags dubbelkopplade.
Självdragsventilerna står alltid maximalt öppna på övervåningen och friskluften tas in genom de avsiktligt otäta källarfönstern.

Jordvärmepump från 2001 som jag låter värma huset till 18 grader, utom badrummet som får 22, och den oisolerade källaren till 15-16.

Resten av komfortvärmen sköts av Conturakaminen.

Altanen med 17-mm kanalplasttak och isolerfönster från SkBv, oisolerat betonggolv och dito tegelväggar hålls frostfri, ~5 grader plus, mha en 2 kW kupéfläkt.

Två datorer är i stort sett alltid på.

Min årsförbrukning totalt (hushållsel-varmvatten-värme) av el ligger på ca 9000 kWh.

Min yta att beräkna elåtgången på borde väl vara boyta + källare + altan, eftersom jag värmer som jag gör?

Då blir det 100 + 65 + 15 = 180, vilket ger mig 50 kWh per kvadratmeter och år.

Det är väl inte så illa pinkat, utan rymdteknologi?
 
E
E
Skrivet av: Rickard

Ved är också en energiåtgång i kwh. Så att inta ta med eldandet blir ganska missvisande!
 
E
Skrivet av: Rickard

Skulle vara intressant att höra om ni gjorde en provtryckning efter 2-3år för att se om tätheten var densamma?
 
G
Hus på 140m2 bottenplatta och 50kvm övervåning. Byggt i Lättbetong 375mm sten med KC puts in och utsida. Kulturfönster 1.4 U-värde.
Ryggåstak med Massonite balkar 400mm isolering i tak.
300 cellplast under betongbottenplatta.
6kw bergvärmepump med frånluftvärmepump som tar till vara på värme i frånluft.
Efter 2 år sedan vi byggde drar huset 8500kw/år. Ganska ok tycker jag om man ser till enkelheten i det byggtekniska. Inte massa plast,fog, tejp och dylikt för att täta till saker och fabriker som pumpar ut avgaser och inte tal om frakter. Lättbetong är väl ingen miljöhjälte heller men ack så få komponenter. Det kostar mycket att få igen all den Passivhuskostnaden också tänker jag.
 
A
vi har 38 kW/kvm utan 3 km specialtejp. Värmeförlusterna av nerkylning du har i badrumsavloppet per vinter är större än all tejp du använt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.