Fakturamodellen har inneburit att många hantverkare drar sig för att ta jobb där kunden vill utnyttja ROT-avdraget. Här har du en lathund som du kan lämna över till din hantverkare ifall han är tveksam till att göra ROT-arbeten åt dig.


Du kan läsa artikeln här: Lathund förenklar ROT-avdraget för hantverkaren
 
E
Skrivet av: Anonym

kan tilläggas - att hantverkaren kan i sin faktura ange ej fakturerat belopp = x SEK som avses erhållas från Skatteverket. Om Om ROT avdrag redan nyttjats - eller ej godkänns - så kommer hantverkaren fakturera hela eller del av beloppet i senare faktura
 
E
Skrivet av: Linda

Ingen kan ju påstå att det inte innebär merarbete för hantverkaren med ROT-avdragets nuvarande utformning. Det hade varit mycket bättre att kunden själv fick ansöka om avdraget med fakturan som underlag.
 
Håller med. Hoppas att de avskaffar fakturamodellen snart.
 
E
Skrivet av: ROT-snurren

ROT-snurr! Som företag måste vi ta betalt för all extra administration. Men det är ju inte DÄR problemet ligger, utan att vi ska avsätta arbetare till att administrera mera - utomhusarbetare. Ska vi tvinga dem jobba hemma på kvällarna?
Vi som jobbar med trädgård vet dessutom inte säkert vilka regler som gäller, för skatteverket vägrar göra en lista likt den som finns för själva HUS-avdraget. Vi (och därmed våra kunder) har åkt på nitar hela våren, en myndighet borde inte få lov att skriva regler som innehåller orden "t.ex." eller "etc." som skatteverket gör. Det gör hela formuleringen till en ren tolkningsfråga, och vilka tror ni vinner den? Skatteverket 10-0.
 
E
Skrivet av: Platon

Om ROT-avdraget redan har utnyttjats får hantverkaren i alla fall ut den angivna arbetskostnaden + moms. Men beställaren får kvarskatt på motsvarande belopp.

Om det yrkade ROT-avdraget inte tillhör någon godkänd ROT-kategori måste hantverkaren däremot fakturera beställaren!
 
E
Skrivet av: Anonym

Jag är pensionerad mattläggare/
har pratat med en del företag beträffande rotavdrag,
kunder som önskar detta får betala för
admistrationen det kostar företagen
om ett jobb exempelvis går på 15.000:- så läggs
3000:- på det vill säga 20%
slutnotan blir då 18.000:- minus 50% på arbetskostnaden, men observera att 20% har lagts på materialet också i detta fall, frågan är hur stor vinst gör
kunden, men felet ligger inte hos företagarn, det är staten som vill undandra sig admistrationsbesväret och lägger det på företagaren, i slutändan blir det så att kunden får betala, dfet ska tilläggas att detta påslag vet inte kunderna om, det är en tyst överenskommelse mellan företagarna
 
E
Skrivet av: pirzon

Vi som jobbar med trädgård vet dessutom inte säkert vilka regler som gäller, för skatteverket vägrar göra en lista likt den som finns för själva HUS-avdraget."

Finns en lista, bara att söka....

http://www.skatteverket.se/skatter/husarbetenrot/exempelpatjanster.4.58a...

På min fåmans-arbetsplats har vi gjort ett (webb) dokument med uppgifter som kunden ska lämna in till oss för att erhålla avdrag för ROT. Detta överlämnas tillsammans med offert. Det administrativa merarbetet som tar cirka 5 min. per kund i anspråk, genererar faktiskt mångdubbelt tillbaks pga att kunderna slipper vänta på "rabatten".

De som tycker detta är jobbigt är väl möjligtvis de som har "kontoret på fickan" eller grå-zonarna? Själv tycker vårt företag inte detta är ett dugg jobbigt...bara positivt!

Kan även tillägga att utbetalningar från skatteverkets sida, kommit inom utlovad tid sedan starten den 1 Juli...bra jobbat ladys and gentlemen...
 
E
Skrivet av: Pär

Katastrof. Begäran av utbetalnings blanketten på skatteverket är 1,5 sidor lång. Alla som beklagar sig över den administrationen borde inte få ha företag. Det finns ingen branch som byggbranchen som fuskar så mkt. En TV är arbetskläder och alla jobbar svart och tar så mkt i fickan de bara kan. I denna lågkonjuktur finns det ingen annan enskild branch som fått en liknande stöd från regeringen. OCh ingen annan branch klagar så mkt som denna. Enda skälet till ert gnäll är för att ni vill fortsätta jobba svart. Ni borde vara tacksamma för chansen ni får och sluta gnälla.
 
E
Skrivet av: Anonym

om Platon har rätt är det helt vansinnigt.

vad händer om mindre nogräknade hantverkare anger att de jobbat hos mig och begär ut pengar
 
E
Skrivet av: Uffe

Om ROT-avdraget redan har utnyttjats får hantverkaren i alla fall ut den angivna arbetskostnaden + moms. Men beställaren får kvarskatt på motsvarande belopp.

Det stämmer inte......
Varför står det i så fall så här på skatteverkets hemsida.

Om det visar sig att kunden redan medgetts preliminär skattereduktion med maximalt belopp kommer Skatteverket inte att betala ut några pengar till dig. I stället får du vända dig till kunden för att få resterande del av betalningen.
 
E
Skrivet av: Thomas

Varför anklagar du mig för skattefusk för?

Har aldrig gjort något av det du skriver under mina 5 år som egen företagare.

Riktigt pinsamt skrivet av dig, låter mest som att du är avundsjuk på att vissa personer jobbar svart.
Väx upp och kliv ur den där trångsynheten du har.
 
E
Skrivet av: Rickard Larsson

Du har nog inte mycket koll på vad du pratar om .-)
 
E
Skrivet av: Gäst

"De flesta hantverkare jobbar med det de gör för att de är duktiga på sitt yrke; administration och byråkrati är då inte den starka sidan."

Det var inga av remissinstanserna som sa något om det. Eller så läste väl ansvarig minister inte svaren...
 
E
Skrivet av: Hantverkaren Klas

Ska göra mitt första jobb åt privatperson med rot-avdraget. Tog mig ca 30min att ta reda på exakt hur det går till. Kommer använda mig av Euro finans för att försäkra mig om att få betalt och extrakostnaden på ca 10% (ca3000kr) hade jag med på kundens offert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.