Idag byggs det hus i alla väder, trots risken för att få in fukt i konstruktionen. Därför ska du kräva väderskydd*redan när du handlar upp husbygget.


Du kan läsa artikeln här: Skydda bygget från oväder
 
E
Skrivet av: hemmapularn

det finns väll ingen normal person som betalar 80 tusen för ett väderskydd, och ändo värre är väderskyddet på ställningen för 70 kr kvm månad,
vad kostar en presening på biltema el harald nyborg , typ 100 m2 presänning på harald nyborg kostar 200 kr
8*12 m

om man skulle hyra den skulle det ju kosta 7000 spänn snacka om ocker.
 
E
Skrivet av: Anonym

Den kommentaren kommer ju verkligen från en person med VÄLDIGT stor kunskapsnivå!
Om man bygger en ny villa som privatperson så kommer den (beroende på var i landet man bor) säkert att kosta allt mellan 2,5 - 4,0 miljoner. Om då inte ett väderskydd för mellan 60 - 80 000 anses som väl investerade pengar för ett torrt bygge, då vet inte jag vad man har för värderingar.
 
E
Skrivet av: hemmapularn

jag håller med om det är viktigt att skydda bygget, men det handlar ju bara om tiden efter plattan är gjuten och till att taket med papp är på ska man betala 80 tusen för en månad, det finns nog billigare alternativ på väderskydd tror jag, man kan ex täcka stolpverket efter som man bygger vid risk för regn,
ja om man resonerar så att huset kostar ändo 2,5 - 4 milj att bygga så kostar nog ditt 4 milj och mitt 2,5 milj att bygga(för samma hus)
 
E
Skrivet av: P-M

När jag renoverade eller rättare sagt, bytte ut hela taket och höjde det och tilläggsisolerade vinden, så byggde jag ett väderskydd över hela stugan. Det var kanonbra eftersom vi kunde jobba i vilket väder som helst och det var hela tiden torrt där uppe. När vi bygger vårt nya hus, så kommer jag givetvis att resa ett väderskydd över hela bygget och det är definitivt värt pengarna.
 
E
Skrivet av: Helena

Kan inte Boverket i samarbete med Hustillverkarnas Organisation (Träindustrierna ?) och t.ex. Konsumentverket se till att ett sådant krav kommer in i de formulär som används vid upphandling av ett trähusbygge ? Jag tycker konsumentskyddet är så svagt för en privatperson så att det är skamligt att byggindustrin får fortsätta och slarva som det gör. Vad kostar inte allt detta samhället och skattebetalarna, speciellt långa trätor och förhandlingar i rättssalar mm ???
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Det är ju helt klart att det finns lycksökare i byggbranschen.Sedan måste ju en novis ha den självinsikten att det man inte kan ,det kan man inte.Köp kompetens för att hålla i bygget om Du inte kan själv,egentligen,men tror det.Fixa också en projekterad handling med ritningar (Ark,
Statik(byggkonstr),VVS,El,Mark) och programhandlingar för resp.fack(tekniska beskrivningar)med AF-del(inkl anbudsunderlag) och ingående materialdelar.Det är värt varenda krona.Projekteringen kostar ca 10% av färdig byggnad.Många byggfel som måste processas om efteråt kostar mer än projekteringen!!!!!Byggledning under bygget tillkommer naturligtvis.Med bygget avses inte bara Bygg utan också VVS ,El osv.En byggare är inte sakkunnig VVS eller El.Detta är saker som jag saknat hos privatpersoner som avser att bygga någonting som de tror sig ha råd med.Jag har varit teknisk konsult sedan 1970 och är ganska luttrad.Uppdrag skall vara skriftliga och tydligt avgränsade i sin omfattning av entreprenad-juridiska skäl.Det skulle inte förekomma lika mycket elände för privatpersoner om det pratades inledningsvis med rätt typ av kompetens (entreprenörer gör oftast bara vad andra har tänkt och knappt det)och tänkt igenom allt innan man påbörjat för mycket kostsamma historier.
 
E
Skrivet av: Jacob jonsson

Väderskydd är förvisso bra och gör vissa moment betydligt enklare. - men det går bygga utmärkt utan väderskydd och det är tack och lov fortfarande tillåtit att göra så - hoppas aldrig att stoliga så kallade sakkunniga får lobba igenom någon lag. Har för mig att samma Olle också tyckte att tak med låg lutning var en riskkonstruktion och att sk lösvirkeshus var negativt - att konsumenter borde välja prefabricerade hus. Va ensporigt och trångsynt. Tyvärr lider Sveriges byggindustri kraftigt under konstruktörarnas starka lobby och en svag arkitektkår. Låt arkitekterne återfå ansvarsbiten och låt konstruktören vara konsult skulle nog göra att medelsvensk standardbygge blev lite mindre skratretande.
 
E
Skrivet av: Jacob Jonsson

Jag glömde att svensk träindustri i sin vägledning skriver att det går utmärkt att ha en öppen regelkonstruktion i regnväder - den är så öppen och ventilerat att fukten från regnen fläktas bort omedelbart ( fukten drar initialt bara någon milimeter in i virket) . När skivmaterialet kommer på måste dock takstolar, råspont och underpapp på relativt snabbt. Och sedan väntar man med att isolera till det är ordentligt uttorkat. Detta för lösvirke. Hur det går med prefab vet jag ej.
Ps. Borde nämna att jag är arkitekt och står på andra sidan i frågan...
 
E
Skrivet av: Gäst

Finns det någon fakta över skador på hus byggda mellan -50-talet till nu som visar att det är regnvatten under byggtiden som är den stor boven?
 
E
Skrivet av: Robert Kooijman

"det går utmärkt att ha en öppen regelkonstruktion i regnväder - den är så öppen och ventilerat att fukten från regnen fläktas bort omedelbart"
Håller med Jacob Jonsson. Har själv byggt i lösvirke och 'målat' trästomme med Boracol: inga problem.
 
E
Skrivet av: Anonym

Jag förstår verkligen inte hur en "sakkunnig" kan lura folk på detta sätt att betala dyra pengar för något så onödigt som väderskydd. Vi började bygga vårt lösvirkeshus förra sommaren, och det regnade så gott som varje dag. Visst, virket var rejält blött, men det betyder ju inte att man får fukt_skador_. När taket är på plats ventileras ju all fukt bort. Se bara till att torra upp allt virke innan man plastar igen. Vi kopplade på golvvärmen provisoriskt under några få torra, kalla dagar och kom ner till 14% fuktighet i virket (virket var på 28% på vissa stället innan det blev tätt).
 
E
Skrivet av: Gabbe1

Ja jösses, vad är det för en stolle som förespråkar ett väderskydd under flera månaders tid vid lösvirkesbyggen? Som det redan nämnts så får man sitt väderskydd automatiskt när taket är lagt och pappat. Det regn som stommen fått på sig innan dess är inga problem att bli av med och inte leder det till några framtida risker heller.
 
E
Skrivet av: Entreprenör

Ja vad ska man säga? Varför slänga ut såna stora pengar på nåt som ev. inte behövs överhuvudtaget, på ett prefabhus har man tak på inom en vecka i normalfall, om det är omständiga hus tex. tvåvåningar o mycket balkar o brytningar hit o dit så har man iallafall tak på inom två veckor, man monterar inte i ösregn och huvudsaken är att hammarbandet täcks så att inte vatten tränger ner i väggarna om de är isolerade o i vissa fall skivade på insidan. Tror inte stollen som gjort artikeln har varit ut ens när proffs bygger hus!!
Fråga mig jag VET!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.