Har idag en olje/el/vedpanna som vi vill byta ut.
Funderar på fjärrvärme då det skulle innebära att även oljetanken åker ut och vi behöver allt utrymme vi kan få.
Vad kostar en nyinstallation.
Bor i Malmö och har fjärrvärme ute i gatan.
Hur mycket effektivare kan man räkna med att en ny fjärrvärmeväxlare är än en gammal panna från 86 som vi endast kört på el det senaste året är?
 
Kolla med E-on det är väl dom som har fv i Malmö.
Effektivare...Ditt hus drar ju ett antal kWh sen beror det på vilket pris du betalar per kWh.
Ex. om du förbrukar 25000 kWh/år (värme och varmvatten) och elpriset är 80 öre samt fv priset 65 öre.

El 25000x0,80=20000 kr/år
FV 25000x0,65=16250 kr/år
 
Jag har idag svarat ja på offerten från min leverantör som är Eskilstuna Energi o Miljö. 45.000 kronor. Då ingår dragning från gatan, värmeväxlare, ihopkoppling med mitt system, intrimning, återställning av grävning etc.

Vi tycker det var ett bra pris. Vi har stött å blött olika system under flera år då vi har direktverkande el idag. Vi såg några stora fördelar med fjärrvärmen bla, rimlig kostnad, underhållsfritt, inget bärande, inget sotande samt bra för miljön.
 
Vad jag menar med effektivare är inte bara lägre pris per kWh, utan hur mycket effektivare en fjärrvärmeväxlare är gentemot elpatron som jag har idag.
 
Vi skaffade fjärrvärme förra sommaren. Totalkostnaden för anslutning i samband med att kommunen byggde nätet var 40 000 plus 4000 för sanering och bortforsling av den gamla oljetanken.

Tidigare hade vi en kombipanna som sista halvåret gick på el till en helt ohygglig kostnad. Jag skulle uppskatta besparingen till 30% i använda kWh. Jag misstänker att det var något fel på elpatronerna i den gamla pannan.
 
Hej.
Vi har precis köpt ett hus i Lund, ett Siporexhus med tegelfasas från 1967. 1,5 plan med källare. Ca 160 kvm boyta + 100 kvm källare.

Sitter en oljepanna som ev är sen huset byggdes. Sitter en elpatron i.

Tänker byta till fjärrvärme som finns i gatan. Har bett om offert från Lunds energi. Vid telefonsamtal tidigare med Lunds energi så har de uppgett ett ungefärligt pris på 80.000 kr för rubbet (anslutning, indrag av rör i källaren, värmeväxlare , installation, bortforsling av oljetank). Detta låter ju dyrt jämfört med vad andra i denna tråd fått betala.

Om man nu skall be om offert från andra leverantörer hur skall offertförfågan se ut?
Vilka delar kan man lägga ut till olika leverantörer?

Själva anslutningen till fjärrvärmenätet samt indragning av rören i källaren kan ju bara Lunds energi göra. Frågan är vad det monentet kommer att kosta? Vad kostar det i andra kommuner? Från gatan till hus är det ca 6 meter.

Men de 2 andra momenten, nämligen demontering samt bortforsling av panna o oljetank samt installation av värmeväxlaren kan ju ngn annan leverantör göra.

Vad är ungefärliga kostnaden för dessa 2 moment?

Och vad kostar själva värmeväxlaren?
Hur "stor" värmeväxlare skall jag ha och vad kostar en sådan?
Något som man skall tänka på vid inköp av fjärrvärmeanläggning?

Jag funderar även på om man skall komplettera med annan värmekälla som solvärme.
Är det lönt?
Vad ställer det isåfall för krav på fjärrvärmeanläggningen för att det skall gå att koppla in solvärme på den?
Är det lönt att komplettera med en luft-luft värmepump i tex källaren?

Nedan priset för fjärrvärme i Lund.
----------------------
Fjärrvärme fr.o.m. 2006-01-01
Prisgrupp 1, villor och småhus (inkl. moms)

Fast avgift 1   -   1 750 kr/år
Energiavgift   -   618,75 kr/MWh
--------------------------------------

mvh,
Olhlgren
 
pettson skrev:
Jag har idag svarat ja på offerten från min leverantör som är Eskilstuna Energi o Miljö. 45.000 kronor. Då ingår dragning från gatan, värmeväxlare, ihopkoppling med mitt system, intrimning, återställning av grävning etc.

Vi tycker det var ett bra pris. Vi har stött å blött olika system under flera år då vi har direktverkande el idag. Vi såg några stora fördelar med fjärrvärmen bla, rimlig kostnad, underhållsfritt, inget bärande, inget sotande samt bra för miljön.

Hur kopplar du fjärrvärme till direktverkande el??
 
Antagligen menar han att han har elpanna?
 
Det får vi hoppas, annars räcker inte 45 laxar långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.