E
Skrivet av: Gäst

Vicken majbrasa, har inte brandförsvaret några synpunkter på det där. Fösäkringen borde vara svindyr.
 
E
Skrivet av: Gäst

Tester utförda av Amerikanska motsvarigheten till Boverket visar att hårdpressad halm har extremt högt brandmotstånd - så långt ifrån Julbocken i Gävle man kan komma - utan att tillsätta flammskyddsmedel!

Det har faktiskt högre motstånd mot brand än konventionella konstruktioner med träreglar!

Halmbalar är så pass stabila att man faktiskt kan bygga väggar upp till 3 våningars höjd utan att stapla mellan med reglar! (även om man som med all annan isolering får räkna med att den sätter sig något med tiden)

Intressant bygge - tack till byggahus.se för tipset via maillistan..

Mvh
Energiingenjör
 
  • Gilla
B-A och 1 till
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Kanon. Finns det mer att läsa och ritningar om själva konstruktionen, hur tex. golven och taket är konstruerat...
 
E
Skrivet av: Gäst

Golv o tak gjorda i masonit-lättbalk (googla på detta!) som går att snickra till i böjda former (taket är böjt). Vill du veta mer kan du gå in på forumet och PM:a mig.
 
E
Skrivet av: Gäst

Några svar på kommentarer:
- Nej, det är inte speciellt brandfarligt med halmhus. Finns bra och utförliga tester från USA som garanterar säkerheten (lätt att googla på!).
- Fuktvandring finns också uppmätt; halmen har utmärkta hygroskopiska egenskaper (fukttransporterande) och iochmed att det är lågt ångmotstånd på yttersidan blir det inga fuktproblem i halmbalen. Gamla och friska halmhus visar att detta funkar även i praktiken. Det gäller att tänka genomsläppligt snarare än ångtätt.
- Vad gäller kalkyl är det nog i runda tal 1 del för virke, 1 del för el/vvs/skorsten och 2 delar för allt annat (gräva,spik, fönster, vitvaror o.s.v.)
- Tidsmässigt kan jag räkna med ca 1 års heltidsarbete för att bygga huset i beboeligt skick. Vad det kostar beror väl på vad man i annat fall tjänat på sitt jobb - knappast 600.000.....
- Hälften av fönstren har isolerglas, ytterligare några är kopplade där jag satt in energiglas i innerrutan - och yttterligare några är vanliga standard kopplade (den svaga länken i kedjan!)
- I övrigt tack för så många positiva kommentarer!
// Magnus
 
  • Gilla
Ärkeängel och 1 till
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

fel
det får man inte alltid. i tex en finsk stenugn, sk massugn får man extremt höga temperaturer och 92% förbränning är uppmätt. Ur en sådan skorsten stiger inte rök, för den har brunnit upp. kolla på masseovne.dk tex mvh massugnsmannen
 
E
Skrivet av: Gäst

Underbart hus, en klar inspirationskälla inför framtiden.
 
E
Skrivet av: Gäst

Roligt med en så praktisk kollega, det har jag sällan mött på - tänk vilka trevliga samtal vi skulle kunna ha på fikaraster...
Psykolog med ofullborade projekt
 
E
Skrivet av: Gäst

VILKET FINT HUS NI BYGGT. JAG HAR SETT ETT HALMHUS BYGGAS PÅ TV FÖR NÅGRA ÅR TILL BAKA KUL ATT DET BÖRGAR BLI FART PÅ SÅDANA BYGGSÄTT MER ,VÄRKLIGEN ETT BRA ALTERNATIV.HÄLSNINGAR ANKI
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej, det var ett mycket fint bygge !

Jag bor i Frankrike och här är det populärt med halmhus. Ingen jag känner har haft problem med mögel trots att vårt klimat är mycket fuktigare än i Sverige. En vinter som denna ger mycket torr luft inomhus och torkar säkert upp väggarna bra om det ändå skulle finnas fukt. Min slutsats är att om det funkar i Frankrike funkar det bättre i Sverioge med avseende på fukt.

Däremot undrar jag varför ni valt liggande ytterpanel? Nog är det väl så att en liggande träpanel har kortare livslängd än en korrekt monterad vertikal panel (med fiberriktningen så att regn rinner av istället för att sugas in i veden)?

Lycka till !

/Per
 
E
Skrivet av: Gäst

Den som är rädd för att packad och lerinklädd halm skall brinna kan ju prova att elda upp en telefonkatalog ... Kommer det inte till syre så brinner det ganska uselt, det kan nog de flesta hålla med om. Inte ens tidningar brinner särskilt bra.
 
E
Skrivet av: Gäst

det där med panelen stämmer absolut, anledningen var att det var så enkelt att bara spika på panelen horisontellet, eftersom jag redan hade vertikalt ställda pelare med lagom mellanrum längs yttersidorna - huset är ju byggt med en sådan "post and beam" konstruktion. Panelen är där för att skydda mot regn - det är ett sådant utsatt läge på tomten. Kul att höra att det är populärt i Frankrike!
 
E
Skrivet av: Gäst

hur har ni gjort under själva golvet?
Håller på och renoverar ett gammalt timmerhus och undergolvet behöver bli varmare?
Behöver tips!
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej! Jag har en längre tid planerat att bygga ett hus med halmbalar som byggstenar. Jag har en vännina som är arkitektutbildad och har gjort en del byggen i Afrika. Men jag skulle behöva 500 halmbalar nu! I Norra bohuslän kan jag inte hitta någon bonde som har och vad jag lärt så skall de vara speciella, hårt pressade. Kan någon ge mig några tips? Sen läste jag hur viktigt det är att de är snustorra, Hur kontrollerar man det!
Tack för ni delar med er av ert fantastiska byggverk. Folk tittar skeptiskt på en när man berättar om sitt husprojekt. U i Car.
 
E
Skrivet av: Gäst

Intressant! Räknar & skissar på ett sådant, är ibland svårt att hitta bra info. Kanske ska bygga ett hus & ge kurs mot arbetskraft? Någon som är intresserad? Bor i Alingsås
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.