E
Skrivet av: Gäst

Att öppna upp ventilerna igen gör att luften blir syrerikare och mer hälsosam. Och en syrerikare luft är enklare att värma upp än dålig luft som är fattig på syre. Mer ny frisk luft...det är det som gäller!!
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej

Håller på att isolera min vind och det innehåller 17cm sågspån el kutterspån...
Hur vet du att man ska behålla det gamla och lägga till med celluslosa fiber och inte som några jag pratat med stenull..

Mvh
Jimmy
 
E
Skrivet av: Gäst

Min uppfsattning är att Anticimex tar bra betalt
och inte ger några bra råd,alltså kompetensen är alldels för låg.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det hjälper väl inte att det är ett EU-beslut. Det är ju bara de nordligaste länderna som berörs av detta. Energibesiktar man hus i Spanien?
 
E
Skrivet av: Gäst

Energideklaration är skit detta har inget med verkligheten att göra alla vet att isolering,bra fönster sparar energi men jag har ett stort hus mina fönster skulle kosta 175000 att byta detta skulle aldrig gå att få tillbaka innan fönsterna ruttnat upp, sen säger dom att man kan sänka värmen i ett rum så sparar man !! fel fel fel då blir en innerväggar kalla och då drar det mer i rummet bredvid. men om man sänker i alla rum då kan man spara men det vet vilken idiot som helst.
Energideklaration är en sak som ska få mer pengar till statskassan.
 
E
Skrivet av: Gäst

Nej !! Isolerar du vinden mera så sänker du temp på vinden = Fuktvarning. Det är viktigt att ha en bra ångspärr mot vinden innan man tokisolerar.
 
E
Skrivet av: Gäst

OM energibesiktning hade inneburit att en bildad person räknade ut energiförbrukning med utgångspunkt från material, fönsterytor, byggnadsmetod mm - så hade det kunnat vara en god idé.
Nu sammanställer man ägarens förbrukningsuppgifter - vilket säger mer om ägaren än vad det säger om huset.
Men som alltid i detta avlånga land utgår styrande från att resterande befolkning är lika obegåvad som de själva är, och känner sig således övertygade om att de bidragit med något gott åt samtiden när de skapat en yrkesgrupp som tar betalt för tipset att:
- Man kan spara energi om man monterar termostater, tilläggsisolerar, trimmar värmepannan, byter fönster..
- Dhöhh...det hade jag ingen aaaning om..

Om "energiexperterna" åtminstone hade haft en värmekamera och fotograferat var värmeläckagen finns, så kunden hade fått nånting för pengarna..

//Mäklare som börjar bli lack på allt trams.
 
E
Skrivet av: Gäst

Eller så låter du kutterspånen ligga kvar och tilläggsisolerar med till exempel ekofiber så behöver du inte oroa dig för viss fuktupträngning.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag blev uppringd av en isoleringsfirma.
Har hus från 40 talet med "bara" har 15 cm cutterspån, och troligtvis en gammal asfaltpapp "fuktspärr". De kunde inte ge någon 5-års-garanti att mögel inte uppkommer efter isoleringen.

Då faller ju hela försäljningsargumentet? Spara några kronor per år men du kommer garanterat få mögel-sanera vinden!?!

Nej tack, alla dagar i veckan!

Förmodligen har energimyndigheten mutats av stenullsfabrikanterna?
 
E
Skrivet av: Gäst

Tråkigt att man ser att det är så mycket negativt runtomkring energideklarationen! Men det är något som man förstår helt och hållet. Tanken från början var att en energideklaration skulle hjälpa den personen som beställt tjänsten. Men istället så har det blivit så kolossalt förenklat, vilket är synd!
Går själv en utbildning som även ger mig möjligheten att utföra en energid.
Jag hoppas verkligen att kraven på en energid blir bättre och även att de "oseriösa företagen" försvinner...
Dock till försvar för de företag som är "För dyra". När det finns vissa enskilda företagare som skänker bort en energideklaration för 1000:- så är det svårt för seriösa företag att kunna hålla den kvalitén på energideklarationen som de vill om de inte får in mer än max 2000-2500:-. Att utföra 2-3 energideklarationer på en dag är inget konstigt! Men tänk på att följdarbetet tar tid också (iaf om man gör det ordentligt)
Som sagt hoppas att det blir en förbättring och även fler krav på vad det gäller en energideklaration!
 
E
Skrivet av: Helmut Maripuu

Jag bytte tak för ca 10 år sedan från ett platt till sadeltak med betongpannor. Jag ökade isoleringen från 20 cm till 40 cm.
I hörnen på taket har jag små ventilationer. Resterande ventilationer har jag placerat under takpannorna, ett 20 tal hål med diametern 10 cm huvudsakligen placerade på sydsidan och 1,5 meter från takfoten. Vid takåsen har jag tagit upp större hål. Min tanke är att solen skall värma de svarta betongtaket och att den uppvärmda luften sedan skall strömma ut genom hålen i takåsen.
Jag har inga spår av mögel och ingen lukt tyder på att det kan förekomma mögel på taket.
Kan jag behålla min hemmasnickrade konstruktion? Jag inbillar mig att den varma vinden minskar energiförbrukningen.
Man rekommenderar tilläggsisolering! Men på vintern när snön lägger sig på taket. Hur bra isolerar snö? Funderar på att köpa en snökanon och lägga på ett rejält lager snö. Men hur tjockt lager snö behöver jag för att det skall motsvara 20 cm glasull?
 
E
Skrivet av: Daniel

Det blir inga konsekvenser av att inte göra en energideklaration, så i praktiken är den frivillig. Risk för mögel på vinden får man inte för att man lägger glasull i ett gammalt hus, utan när man lägger det i et hus utan ångspärr, men det har ju det här huset, så de kommentarerna är helt fel.

Att sänka framledningstemperaturen tjatas det mycket om, men det ger knappast någon vinst när man har panna. Alla förluster från rören kommer huset till godo. Hur i hela friden ett proffs kan påpeka att det ger stora vinster fattar jag inte. Digitala termostater ger inte heller just någon vinns om de mekaniska fungerar som de ska, vilket de kan göra väldigt länge.
 
Så här går det till i många fall (de flesta?):

En person som utför energibesiktningar besöker säljaren och hämtar in information om husets värmesystem och förbrukning m.m. Energibesiktningsmannen kan absolut ingenting om energiberäkningar eller energieffektivisering utan skickar den information som inhämtas till en annan part som matar in siffrorna i ett datorprogram som spottar ur sig en energideklaration. Dessa papper får sedan hussäljaren i sin hand.

De effektiviseringsförslag som måste finnas med i protokollet blir de vanliga; sänk temperaturen en grad, installera snål-munstycken m.m.

I hela kedjan finns alltså ingen person som tittar på huset och verkligen kan hitta lämpliga förbättringar.

Att det tillåts vara så att de som besöker kunder inte kan någonting om energieffektivisering av byggnader är skrämmande. Nivån på utbildningen (Energiexpert nivå N) måste vara rena skämtet!

/ Civilingenjör i energiteknik som arbetar i branschen
 
  • Gilla
Herr hatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.