E
Skrivet av: Gäst

Störst ekonomi och miljövinst är att spara el när det är kallt.
Sänk innetemp till 18 grader när det är kallare än -5. Installera bergvärme om möjligt
Varje dator och elektronikbox drar ca 11 W = en lågenergilampa. Jag har mätt med energimätare, så använd grenkontakt med strömbrytare.
 
E
Skrivet av: Gäst

Enligt nya EU-regler får standby-förbrukningen bara vara 1-2 Watt fr.o.m. 2010 och 0,5-1 Watt fr.o.m. 2013. Det verkar både enklare och roligare att köpa nya prylar än att rycka ur sladdar.
 
E
E
Skrivet av: Gäst

Bra artikel, och vissa av råden är riktigt bra. Dock är det allra viktigast att se över sitt elavtal så man inte har sk tillsvidarepris. Välj fast eller rörligt elpris.

// www.elpris.org
 
E
Skrivet av: Gäst

Ja, med risk för att kallas pedant så skulle jag vilja inflika att man inte "tjänar" pengar på detta sätt utan man kanske förlorar inte lika mycket. Tjänar pengar på el gör man om man tillverkar elenergi, fast detta gäller bara de som har monopol i Sverige. Småtillverkare göre sig inte besvär!
Tack för ordet.
 
E
Skrivet av: Kalle

Några gör tankefelet att det inte har betydelse för hela världen om JAG sparar på de ca 15 kWh som går åt per år av att ha EN stand-by-apparat på. Multiplicera det med de ca 2,7 miljoner hushåll (enl SCB) som finns i Sverige. Det blir runt 40 miljoner kWh om året av EN stand-by-apparat tillverkad enligt EU-reglerna.
 
E
Skrivet av: Katja

Apparater tillverkade efter dec 2009 får enligt EU-direktiv dra max 1W i standby-läge. Efter dec 2013 gäller 0,5W. På ett år blir det 0,5*24*365=4,38kWh.
Källa: http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Din-ovriga-energianvandning-i-he...http://energimyndigheten.se/Global/Företag/Ekodesign/Ekodesign/Standby%20och%20offmode/SV_Antagen_Ekodesignförordning_StandbyOffmode_081218.pdf

Vill du spara energi på ett mer effektivt sätt gör så här istället:
1. Kontrollera att tätningslisterna runt fönster och dörrar är fräscha och hela.
2. Se till att dörrar och fönster är stängda när det är kallare ute än inne. Dvs. snabbvädra, sov inte för öppet fönster.
3. Frosta av frysen ordentligt så att den drar så litet som möjligt. Placera frysen någon annanstans än i köket så öppnar du den inte i onödan. Stå inte och fundera med öppen frys- eller kyldörr på vad du skall laga för mat. Om frysen står en bit bort kommer du att se till att tänka igenom vad du skall hämta ur den för att slippa gå flera gånger. Dessutom producerar du värmeenergi genom att gå till den.
4. Släng all utebelysning. Räkna på hur mycket du förbrukar på ljusslangarna du sätter upp varje vinter (vi hade 4*400W i ljusslangar innan vi gick över till diodslingor). Behöver verkligen den vanliga utebelysningen vara på hela natten om alla har kommit hem? Skaffa timers och/eller ljusrelän.
5. Behöver du verkligen alla eldrivna verktyg? Häcken kan du klippa för hand, det gör man ju inte så ofta ändå och tonåringen skall väl verkligen förtjäna lönen han får för att klippa häcken?
6. Flytta till ett mindre hus, eller ännu hellre en lägenhet.

Som ni ser finns det bättre och sämre idéer när det gäller att spara energi.
 
E
Skrivet av: Patrik

Trodde alla visste att det är skillnad på att spara pengar och att tjäna pengar. Jag kollade för att se hur jag kunde tjäna pengar. Så besviken jag blev. Inte heller kan jag spara vidare mycket på tipsen. Värme och varmvatten från egenhuggen ved. Alla lampor i huset är led.
 
G
Köp el med koppling till Nordpools timspotpris
 
G
Bästa sättet att spara el är väl att inte ha någon? Jag har en ren som driver en trampcykel med en generator från en gammal folkabuss!! Eon släng er i väggen!! /Norrlänningen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.