Den kalla vintern kan bli dyr om ditt värmesystem går på el. Så här kan du spara på elkostnaderna.


Du kan läsa artikeln här: Spara el och tjäna pengar
 
E
Skrivet av: Gäst

Några av råden tycker jag är rent nys.

Att inte lämna apparater i standbyläge har ungefär lika stor inverkan som att försöka påverka klimatet på sommaren genom att slänga ut en iskub. De drar nästan ingen effekt alls, det är bara signalbrus på elförbrukningen.

Lågenergilampor spelar ingen roll på vintern. Den extra effekt en glödlampa drar går ut som värme, så man behöver inte värma lika mycket istället. Bättre då att köra på billigare och säkrare glödlampor.

Mikron är inte heller "energislukande". Visst, den drar 6-700W, men bara under några minuter. Det är ingenting på bottenraden.

Torka tvätten i luften sparar säkert energi, men känns som att tigga om fuktproblem.

Sedan måste man väga in komforten också, och då faller sådant som snabbduschar och att använda kallvatten för att skölja disk. Kallvatten är dessutom inte lika effektivt för att skölja disk, så det blir en hygienfråga av det.

Visst, man kan sätta elförbrukning framför allt annat, men i verkligheten så måste man också ta hänsyn till andra faktorer och sunt förnuft.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det mest effektiva måste väl ändå vara att tända levande ljus och få igång kaminen!!!
Jag håller nere innertemperaturen också i de rum som sällan används - det gör susen och elbolaget muttrar....
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag köpte en lågenergilampa till adventsstjärnan. Den höll NÄSTAN till tjugondag knut, dvs knappt två månader, eller ca 1450 timmar. Det tycker jag är dålig ekonomi för en lampa som kostar över 50 kr.
 
E
Skrivet av: Gäst

ehh,
"Lågenergilampor spelar ingen roll på vintern. Den extra effekt en glödlampa drar går ut som värme"

ja de är ju fint o ha varmt i taket där man inte har nån nytta av värmen :) + att pris för lågenergilampor är vell billigare än "glödlampor" sett i brinntimmar!
 
E
Skrivet av: Gäst

och så är de ju faktiskt inte alltid vinter.
 
E
Skrivet av: Gäst

"ja de är ju fint o ha varmt i taket där man inte har nån nytta av värmen :) + att pris för lågenergilampor är vell billigare än "glödlampor" sett i brinntimmar!"

Har man, som jag, luftvärme, så spelar det ingen roll, eftersom luften vispas runt.

När det gäller pris per timme så gäller det att lågenergilampan håller längre. Det gör de inte hos mig i alla fall, troligen för att jag har kass el med mycket strömspikar.

"Det mest effektiva måste väl ändå vara att tända levande ljus och få igång kaminen!!!"

Möjligt, men det är definitivt inte miljövänligare...
 
E
Skrivet av: Gäst

Att inte lämna apparater i standbyläge har ungefär lika stor inverkan som att försöka påverka klimatet på sommaren genom att slänga ut en iskub. De drar nästan ingen effekt alls, det är bara signalbrus på elförbrukningen.

FEL!

Det är ingen myt att standby drar ström, säger Torsten Olsson på elbolaget EON. Jag tror jag sett en siffra på att den totala standby-användningen närmar sig 4 % av den totala elanvändningen.

Surfa runt lite så inser du att vi pratar pengar att spara upp till 1500kr per år
 
E
Skrivet av: Gäst

Hur kan man tjäna pengar på att spara el, trodde man även sparade pengar.
 
E
Skrivet av: Bobas

Tjänar man pengar måste man väl betala inkomstskatt också? :)
 
E
Skrivet av: Gäst

köp dig en mätare och räkna lite på det, sen kan du återkomma.. Sitter i en lgh med 2-3 datorer 2 platttv och boxer mm mm mm mm finns hur mycket som helst i mitt hem och nästan alltid i standby, skulle jag stänga av allt och få ner räkningen 1500:- året blev det ingen förbrukning kvar..
 
E
Skrivet av: Gäst

"köp dig en mätare och räkna lite på det, sen kan du återkomma.. Sitter i en lgh med 2-3 datorer 2 platttv och boxer mm mm mm mm finns hur mycket som helst i mitt hem och nästan alltid i standby, skulle jag stänga av allt och få ner räkningen 1500:- året blev det ingen förbrukning kvar.."

Instämmer. Skulle man tjänat så mycket så skulle jag antagligen fått en rejäl slant tillbaka på elräkningen i gamla huset om jag stängde ner allt utom standby-prylarna.

En typisk standby-pryl har tillräckligt med elektronik igång för att kunna reagera på en fjärrkontroll, och kanske en lysdiod för att visa att den är i standby. Av dessa komponenter är lysdioden i särklass mest krävande, och de brukar dra kring 10 mA i ett par volt.

En värmd måltid i mikron förbrukar mer än en livstid av standbyprylar.

Det finns egentligen bara några saker man behöver tänka på när det gäller elförbrukningen i ett typiskt hem:

* Vitvaror. Drar mycket effekt, men det är inte mycket man kan göra åt det om man inte vill flytta till en grotta. Man har ju dem för att använda dem.
* Elvärme. Drar mycket el, men precis som vitvarorna så behöver man ju den om man har den, så det är inte mycket att göra åt.
* Aircondition. Det kostar att kyla. Å andra sidan, precis som med värme så har man den för att få den komfortnivå man vill ha, och då är det bara att bita i det sura äpplet och ge elbolaget sina blodspengar.

Övrigt, lampor, datorer, TV, analvibrator, mobilladdare, elverktyg, stereo och så vidare är en så liten del att det är meningslöst att försöka påverka den. Möjligen kan man vilja stänga ner om man har många bildrörsmonitorer, speciellt på sommaren då värmen från dem inte ger någon positiv effekt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Lustigt med kommentarer av typen: visst kan man spara på x, men det går inte för man behöver ju x. Lite som att säga, visst, jag kan gå ned i vikt och öka möjligheten för ett långt och friskt liv genom att sluta äta x, men det går ju inte för jag tycker att x är gott.

Problemet är att x inte är någon form av "mänsklig rättighet". x är valbar.

Lösningen stavas förändrad livsstil och ny teknologi.

/lyft huvudet ur sanden
 
E
Skrivet av: Gäst

1. En typisk tv i standby drar 4 W = 35 KWh per år om den står i standby HELA dygnet. Ja det kan betraktas som slöseri, men det är VERKLIGEN "en isbit en varm sommardag" på ett hushålls årsförbrukning av el. Enkel matematik, med inslag av högstadiefysik.

2. I fall vi alla skulle halvera vår elkonsumtion...vad tror du då Torstens arbetsgivare gör? Ett vinstdrivande företag applåderar inte miljöinsatser som påverkar deras vinst...de höjer såklart priset samtidigt som de minskar produktionen (då den inte behöver vara så stor som den vore om vi inte halverade vår konsumtion). Enkel matematik.

Det man bör se upp med är t.ex. mobilladdare. Jag kollade en samsungladdare som drog drygt 35W = 302 KWh. Läs på produkten vad den drar och tänk logiskt. Släck mysbelysningen istället för tv:n som står på standby. Läs inte vad andra anser; du har inte en aning om vad de har räknat med eller på...räkna själv istället och sluta köp domedagsprofeternas skald.
 
E
Skrivet av: Gäst

Bara jag som inte tycker det är dyrt med el? ÄR kanske för bekväm av mig men jag har då inga problem med elräkningen. Och absolut inte när jag ser grannar som har uppvärmningen vedeldat. Först vara i skogen och kapa träd för att släpa hem och sen stå och klyva ett par veckor och trava upp. Sen bära runt på den där veden och få igång pannan på morgon respektive kväll för att spara pengar. Vansinne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.