Färger har inneboende egenskaper som påverkar oss fysiologiskt, men våra personliga upplevelser styr också hur vi reagerar på olika färger. Välj rätt färger för att öka trivseln hemma.


Du kan läsa artikeln här: Hur färgerna påverkar oss
 
E
Skrivet av: Gäst

Annars påstås det i flertalet forskningar att rött är den första färgen som spädbarn ser och inte gult.
 
E
Skrivet av: Gäst

Tror inte på hästtestet eftersom hästar är färgblinda. De påverkas mycket av ljud och lukter som kan skapa oro.
 
E
Skrivet av: Teamlundver

Och där kom en annan gammal myt fram. Hästar är inte färgblinda. Dock ser de olika färger olika tydligt. Brunt och grått ser en häst t ex betydligt lättare än vitt. Alltså ett missat att ha vita staket som många har. Bara för att hästen ser naturfärgerna tydligast (krävs för flykt) så innebär detta inte att de inte ser de andra färgerna också.
 
E
Skrivet av: Gäst

Flyttade in i en lägenhet och var ofta frustrerad och allmänt rastlös på morgnarna (vilket jag inte varit tidigare). När jag målade om kökets alla knallrosa luckor till neutralt ljusa återfann sig lugnet.

SÅ det där med att rosa skulle vara lugnande...nä.
 
E
Skrivet av: Gäst

Ska bygga om ett av barnens sovrum till ett hobbyrum.
Undrar vilken färg jag ska ha på väggarna för att öka inspirationen och kreativiteten där inne? Rummet har för övrigt sned-tak och ett litet fönster i knähöjd...
 
E
Skrivet av: Marielle

Bodde tidigare i en lägenhet där köket var ljusblått med syrenlila/rosa köksluckor, mådde alltid dåligt där så alla måltider intogs i vardagsrummet där det var caffe latte-färgade tapeter.
 
E
Skrivet av: Ulrika

Jag tycker fortfarande alltid att det är så märkligt att man kan sätta humör efter färger. Jag blir t ex jättestressad i blå rum för att jag avskyr blått. Samma måste gälla för de som hatar orange, den färgen kommer inte göra de människorna entusiastiska. Kanske när dom slänger sig på den vita färghinken då.

Jag och min sambo har som tur var kommit överens om att vitt är totalt livlöst och stressande, blått är fult och ljusa mesfärger gör sig bäst i garderober och små utrymmen. Man kan faktiskt jobba med ljus också, så bara för att man har mörkare färger betyder det inte att rummet BLIR mörkt. Och det där med att rött fungerar på ytor man bara går förbi? Vårt kök är varmt med träluckor och väggar i rött. Älskart! Det gråblå babyblå köket är borta och nu vill vi faktiskt vara därinne.
 
E
Skrivet av: Gäst

Har ni inte läst annonsen? Det står även där att man ska hitta sina egna färger. Och gå till baka till sin egna minen för att kunna hitta färger som passar just sig själv!
 
E
Skrivet av: Va roligt att alla är så positiva

Det visar tydligt vilka som inte brytt sig om att läsa allt innan de kastat sig på kommentarknappen. Ni måste bara älska att få berätta för alla hur himla fel allt som står är! Skäms! Alla har olika uppfattningar av färger.
 
E
Skrivet av: Hjälp!!

En liten fråga...Jag har ljusgula skåpluckor i köket och kaklet är i terrakotta/beige aktigt färg och ska tapetsera om väggarna samt köpa nya gardiner/dukar osv. Vad ska man ha för färg då? Gult är en väldigt svår färg att kombinera med andra färger tycker jag. Har ni några bra förslag? Tacksam för svar!
 
E
Skrivet av: Till hjälp

Ta med en lucka till förhandlarn så du får en tapet som är i samma nyans o det inte skär sig. Sem tror jag det är snyggast att färgen är mörkare än luckan för att det inte ska se töntigt ut.. Vitt till exempel hade jag uteslutit! Gillar du retro-stil? Beroende på hur luckorna ser ut så kan en fräck retro tapet passa! Kanske inte om det är luckor med speglar dock då de skriker 90-tal...
 
G
Starka färger som knallrosa kan ge en känsla av rastlöshet blandat, medan "vanlig" rosa ger ett lugn eftersom den är en av dem första färgerna vi alla sätt i magen (livmodern) den ger en trygghet.
 
G
Intressant med färgterapi och visst kan de anses stämma.Dock har den som skrivit att hen flyttat in i bostad med knallrosa köksluckor o inte upplevt lugn ta till sig att det gäller ljusrosa vilket är lugnande och det är en himla skillnad!Själv avskyr jag rött då det är en alldeles för dominant o stressande färg.
 
G
Inte kan väl bebisen se färger inne i livmodern? Måste ju vara svart som natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.