Har massa problem med dålig bild p.g.a. snö på antennen. Fick då en snilleblixt att jag ska göra ett tak till den så att ingen (lite) snö kan leta sig fram till den. Borde väl funka?
 
T
Jaså? Men det måste ju inverka om det ligger drivor av snö/is på antennen?
 
Funderar lite smått på vad för typ av antenn du har om snön kan lägga sig i drivor på den.
 
Snuttjulle skrev:
Funderar lite smått på vad för typ av antenn du har om snön kan lägga sig i drivor på den.
Nu överdrev jag väl lite iofs, men blötsnö har en fin tendens att fastna och bygga på, och även isen kan bli rätt tjock. Antennen är en ny stor digitalantenn från Expert.
 
Oki. Själv har jag min antenn på vinden men har inte sett några antenner i området med snö/isbeläggning på. Jaja jag vet att det låter konstigt men jag brukar se sådana saker när jag är ute och går. Parabolerna i området har däremot ofta snö eller is liggande på diverse delar. Även min egna stora 1.8 meters fokala parabol fångar mycke snö. ;)
 
Snö och is borde inte ha nån större inverkan förutom när det lägger sig på den slingan som kabeln är ansluten till.

Om du bygger ett tak så bör du bygga det helt i plast (typ såndär plast man har över uteplatser/altaner, och kanske en upp-och-nedvänd stupränna av plast som "taknock"), möjligen träreglar men inte metalldelar.
Metallen ger reflektioner av tv-signalen, digitaltv'n kanske klarar dem bra men på analogtiden var det i alla fall döden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.