E
Skrivet av: Gäst

vad med solfångare spetsat med fjärrvärme. Finns det någon ekonomi i det, eller kostar det mer än det smakar?
 
E
Skrivet av: Gäst

Det visar ju vilken otrolig okunskap det finns ute bland "gamla" gubbar som inte vet hur man bygger ett effektivt system. Jag rekomenderar både frikyla och solvärme om man har bergvärme. Det finns massor av ritningar på nätet hur man kopplar samman detta.
 
E
Skrivet av: Gäst

nyfiket frågat - solvärme i komb med luft/vatten-pump?
gör slut på c:a 15000-16000kwh/år just nu eldn.olja 1550 lit i genomsnitt/år. huset är beläget vid kusten nära Båstad. Någon har en bra uträkning ?
Lennart
 
E
E
Skrivet av: Gäst

Snö på luftsolfångare undviks lätt genom vertikal placering på sydvägg under taksprång. Då är den även effektivast när de behövs som bäst, alltså när solen står lågt på vår, höst och vinter.
Jag förstår inte varför nästan alla lägger solfångarna på taket, där snö, regn och annat som faller ner förstör, förorenar och döljer solfångaren. Kalla dem för smutsfångare! Taksolfångare är effektivast när de behövs som minst. Bättre med vertikala med större dimensionering i skydd av taksprånget. Man kan då även lägga till reflektorer. Exempel här: http://korta.nu/OPTiHEM. Se diskussionen "SOLFÅNGAR-principer".
 
E
Skrivet av: Gäst

Det är nog väldigt svårt att räkna hem.
 
E
Skrivet av: Gäst

Grannen har solfångare och värmepump. Systemet var snor dyrt och solfångarna kommer väl aldrig betala sig men han har 3600kWh i uppvärmning per år. Separat elmätare till värmepumpen.
 
E
Skrivet av: Gäst

Vet någon hur det är med en luftsolfångare kombinerat med ett FTX aggregat? Min tanke är att luftsolfångaren skall tillföra varm tillluft till ftx aggregatet.
 
E
Skrivet av: Jan-Olof Dalenbäck

De bästa råden om solvärme får man hos företag som är medlemmar i Svensk solenergi eller återförsäljare till desamma. www.svensksolenergi.se Flertalet marknadsför solvärme i kombination med pellet .. se tex också www.hundraprocent.info, men flera marknadsför också solvärme i kombination med värmepump .. i båda fallen är en bra ackumulatortank och en erfaren installatör nyckeln till en bra anläggning ..
 
E
Skrivet av: Gäst

Mina erfarenheter av sol+berg- eller jordvärme är bara bra. Lönar det sig frågar många? Ja, för den som tänker långsiktigt och ser till kostnaden för varje kWh under investeringens livslängd så blir det lönsamt.

En värmepump har en livslängd som är nästan direkt relaterad till drifttiden. Det är inte ovanligt att elkostnaden är ~50 öre per levererad kWh och att avskrivningen är ungefär detsamma, summa blir ca 1 kr/kWh (förenklat räkneexempel med VP som ger 20 000 kWh i 15 år ger totalt 300 000 kWh, invstering 150 kkr -> 50 öre per kWh). Att nå samma pris för varje kWh med solfångare fixar vi (en bra anläggning för 80-100 kkr inkl installation ger 5000 kWh om året i 20 år blir 100 000 kWh -> 80 öre till en krona per kWh.

Alltså ungefär samma pris per kWh och avskrivning/livslängd som går att skilja på.

Utöver det har vi synergierna i kombinationen. Vinst nr 1 är högre COP. Solfångarna ger direkt energi, men värmepumpen får också ökad COP mitt i mörkaste vintern tack vare att vi börjar ta värme senare på hösten och att hålet/jorden då är varmare än om vi inte hade haft solfångare (sk passiv återladdning som förespråkas av en del leverantörer). 1+1 blir 3.

Vinst nr 2: Eftersom solfångarnas "bränsle" är gratis och har minimal rörlig kostnad är vi också något försäkrade mot stigande elpriser.

Ev vinst nr 3: Eftersom solen ersätter den period som värmepumpen sliter mest per levererad kWh (sommaren) bör livslängden öka mer än proportionerligt.

Värmepumpsleverantörerna säger gärna att deras VP går i 20 år och solfångarleverantörerna säger att deras plana solfångare håller i 30 år, det får isåfall vara bonus. I min kalkyl räknade jag med 15 resp 20 år. Att VP kommer att gå betydligt längre tillsammans med sol är dock inget snack.

/Mats
 
E
Skrivet av: Fredrik

Varför räknar du med 15 års livslängd på hela värmepumpsinstallationen? Borrhål/marksslinga överlever minst tre värmepumpar.
 
E
  • Gilla
Brämpa
  • Laddar…
E
Skrivet av: Schwen

År 1976 satte jag upp en 12m² s.k.1:a stuga på min fritidstomt. Den hade alla bekvämligheter utom dusch. En utomhusdusch byggdes till med en varmvattenberedare bestående av en låda på 1 m². Lådan innehöll 40 meter trädgårdsslang lindad i spiral på botten av lådan, som sedan täcktes med svart plast och ställdes vinklad mot solen. Tillkom en backventil. Redan efter 1:a duschen insåg jag att detta var helt ohållbart. Det rykte om vattnet, som höll c:a 50 grader redan efter 30 min i solen. Således blev jag tvungen att köpa till även en termostatblandare. Rent matematiskt borde mängden varmvatten ha blivit c:a 6 liter, men eftersom slangen utvidgade sig till dubbla tjockleken pga. värmen, så fick jag ut ungefär 15-25 liter duschvatten, och detta alltså inom loppet av en halvtimme. Med denna enkla lösning kombinerat med en ack-tank så skulle jag med lätthet ha kunnat försörja en hel villa med tappvarmvatten en normal sommar. Vem som helst borde av detta kunna begripa att man med enkla medel kan försörja en normalvilla med allt värmebehov under tiden april till september. Idag, den 11/3 2013, är det ung. 7 grader kallt i skuggan här, men i solen är det 20 grader varmt. Jag skulle m.a.o. kunna använda denna lösning mitt i vintern om jag inte vore så jävla lat....Om jag dessutom bytte ut trädgårdsslangen mot s.k. PEL-slang på säg 1 tum och lade denna på villans tak (söderläge), så skulle jag redan med 200 m slang kunna bjuda grannen på varmvatten också.Vad man tycks ha glömt bort i denna solvärmedebatt är det faktum att solen en normal sommardag bestrålar jorden med drygt 1 kW per kvadratmeter. Vidareutvecklar man detta till sin yttersta spets, så borde man på ett normalt villatak kunna få gratis värme året om, i alla fall om man bor i ett lågenergihus. Sug på den ni, ni tvivlare.
 
G
Jag har 2 bekanta som provat att koppla in solfångare på befintligt bergvärmesystem. För att inte störa VP med för hög temp på vatten in kopplades panelernas vatten in på returen för att värma hålet som det pratas om. Det gav ingen mätbar minskning av elförbrukning. (Jag hade blivit förvånad).
Jag tror det krävs mycket stora solfångare för att värma grundvattnet...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.