Lägg tid på att hitta rätt hantverkare. Byggbranschen har sin beskärda del av lycksökare och kriminella, därför gäller det att sålla agnarna från vetet.


Du kan läsa artikeln här: Så anlitar du bra hantverkare
 
E
Skrivet av: Gäst

...och anlita inte hantverkare som kastar stenar genom fönstret om man klagar...
 
E
Skrivet av: Gäst

Billigast är sällan bäst. Du får den hantverkare du betalar för.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hantverkare är dagens hästhandlare! En bransch med sämre rykte tror jag blir svårt att hitta!
 
E
Skrivet av: Gäst

Principen, ju dyrare hantverkare desto bättre resultat, är nog en våt dröm för alla dagdrömmare i branschen.
 
E
Skrivet av: Gäst

Var inte så säker på att din hantverkare du anlitat vet hur man räknar fram en offert. Du skall inte tro att hantverkaren sitter med kalkyprogram med arbetstimmar och kostnader för material. Skulle tippa på att de flesta hantverkare höftar fram ett pris.

DET är anledningen till att det skiljer så fruktansvärt mycket i pris när du tar in flera offerter. Ledsen om det kommer som en chock men så är det.

Förutom råden Marlene tipsar om här ovan så skall jag ge er ett överlägset råd. Här kommer det:

Be byggföretaget maila över en offertkopia på ett referensobjekt. En offertkopia borde du kunna få mailat till dig samma dag du träffat din hantverkare. Där kan du se hur omfattande och noggrann offerten är.

Där borde du kunna se om företaget har sysslat med liknande arbeten tidigare och även t.om ta kontakt med referenskunden i fråga.

Här har du möjligheten att sålla bland lycksökarna på en gång.
 
  • Gilla
Twigs
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Vad gäller om förskottsbetalningar för material eller material som är köpt men inte använt än? Ska man bara betala när arbetet är gjort även för det material som använts i just det arbetet? T ex om ngn renoverar badrum och kök åt mej, ska jag betala för badkar+toastol när de är inköpta eller först när de sitter på plats i mitt badrum?
 
E
Skrivet av: Gäst

Om hantverkarens firma inte har råd att ligga ute med materialkostnaden skulle jag garanterat välja en annan som har bättre ekonomi.
 
E
Skrivet av: Gäst

Detta är ömsesidigt förtroende & förhandlingsbart. Skriv papper på betalnings metoden/sättet.
 
E
Skrivet av: Gäst

Köp inredning själv så slipper du både påslag och förskottsbetalningar
 
E
Skrivet av: Gäst

Självklart kan billigaste fortfarande vara seriös, det kan vara en som är ny i branchen och vill ha ett referensjobb exempelvis.
Alltså, ny i egen regi men har gott om erfarenhet ändå.

Vi byggde ut och tog in ca 10 offerter, den högsta offerten var på dubbelt så dyr som den lägsta -och då ingick inte bortforslning av skräp, byggställning mm mm mmm. I slutändan betalade vi ca 10.000/m2 för vår utbyggnad (ja Svensk firma).

Det intressanta i sammanhanget är att det var samma dimensioner i konstruktionen, material skiljde sig inte så mycket alls.

A å O att hantverkaren kan sin sak, men bara för det behöver man inte anlita en som jobbat för länge och vill ha dryga 20.000/m2 och dessutom få betala för hängrännor, kontrainer, byggställning osv
 
E
Skrivet av: Gäst

Varför blir ni inte hantverkare själva ?
 
E
Skrivet av: Gäst

Den som jobbat i typ 20-30 år i branschen kan man slopa direkt. Han är vanligtvis slöast men bäst på att ta betalt.
Nej en färsking skall man anlita. Då vet man att han inte fuskar medvetet. Vår sista golvläggare skröt över vilka fantastiska verktyg de använde nu för tiden. Han hade inte ens en linjal till tapetbården. Jag hade gjort ett bättre jobb själv!
 
E
Skrivet av: Gäst

Många här fattar fortfarande inte.
Du som kund tjänar på att en hantverkare som är ny i branschen räknar bort sig.

De som har varit med i branschen längre vet att saker och ting kostar och tar betalt efter det - det handlar inte om att fuska.

Färskingen i branschen sitter sedan med restskatt i slutet av året för att han räknat bort sig totalt och har varit tvungen att nalla av skatte och -moms pengarna under året för att kunna överleva.

Men det är klart det tar ju inte kunden hänsyn till utan utgår alltid från att den blir lurad. Jämt, i alla situaitioner. Samma kunder som tror att de blir lurade av hantverkaren -jag ger mig 17 på att det är samma typa av kund som trippelkollar sina elräkningar och alltid stoppar upp matkön på ICA för att kontrollera matkvittot i rädslan om att blivit lurad.
 
E
Skrivet av: Gäst

En hantverkare räknar fram sitt pris så här:

TId det tar att göra jobbet
+ påslag för eventuella fördyrningar
+ påslag för om kunden har fin bil
+ påslag för om kunden sätter in lyxprodukter i huset
+ påslag för om kunden inte verkar snål
+ påslag för om kunden ser lättlurad ut
= beräknat fast pris

Ta löpande räkning och häng över axeln på dem och skriv ner deras timmar. Och betala inte fullt för lärlingar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.