Jag ska bygga garage. :) Funderar på att bygga ihop det med huset, dels för att få en vägg "på köpet" + att kunna nå dit utan att gå utomhus. Taken kommer att mötas i vinkel, så att jag kan bygga en övervåning på garaget. Tanken är då att kunna öppna upp från min bef. övervåning o på så sätt bygga ut boytan samtidigt! :) Nån som har några ideer, synpunkter om mitt bygge? Kom gärna med tips om för o nackdelar! ???
 
Om garaget skall ligga i anslutning till huset måste väggen mellan garage och bostad vara brandklassad enligt någon viss norm. Så viss ombyggnad av den väggen kommer det att bli i vilket fall. Sen vet jag inte om det är en förutfattad mening, men jag inbillar mig i alla fall att det gärna sprider sig "billukt" i de rum som ligger närmast garaget.

Istället skulle jag bygga garaget ganska nära huset (väggen närmast huset skall brandklassas enligt "den där normen") och så bygga ett anslutningsrum, som ju kan användas som groventré, mellan garaget och huset. Ungefär så här: garageg.jpg
 
Vi har ett vidbyggt garage och har aldrig haft problem med billukt i tvättstugan som gränsar till garaget. Beror kanske på hur mycket tomgångskörning manägnar sig åt i garaget...
 
fubar skrev:
Beror kanske på hur mycket tomgångskörning manägnar sig åt i garaget...
Nja jag tänkte inte främst på avgaser utan med oljedropp och sånt. Blöt och smutsig bil som ställs in på vintern och så.
 
Har jag fel om jag påstår att utrymmet klassas annorlunda ur fastighetsskattsynvinkel om man kan gå mellan hus och garage utan att gå ut?

Har för mig att jag läste ett tips i någon privatekonomisk tidskrift om att man kunde tjäna rätt mycket pengar om man bodde i stockholm, genom att sätta igen dörren mellan huset och garaget, och på så vis minska boarean.
 
Kommunen krävde luftsluss innan jag fick igenom mitt bygglov. tvättstugan duger bra.
 
och brandklass B30 också givetvis. det löser vi med dubbelgips.
 
Hornet skrev:
Jag ska bygga garage.  :) Funderar på att bygga ihop det med huset, dels för att få en vägg "på köpet" + att kunna nå dit utan att gå utomhus. Taken kommer att mötas i vinkel, så att jag kan bygga en övervåning på garaget. Tanken är då att kunna öppna upp från min bef. övervåning o på så sätt bygga ut boytan samtidigt! :) Nån som har några ideer, synpunkter om mitt bygge? Kom gärna med tips om för o nackdelar!  ???
Låter ungefär som mina planer.-Kul att höra att man inte e helt ensam i tanken :D
Ska bli 2bils garage hade jag tänkt..
 
Hejsan!
Du har säkert kollat upp detta redan, men inom vissa områden får man inte låta två eller fler byggnader sitta ihop. Detta innebär att man måste ha garaget som en fristående byggnad. Så är det där vi håller på att bygga vårt timmerhus.

Som sagt du har säkert redan koll på detta, men jag tänkte nämnde det iallafall.

 
marial skrev:
Hejsan!
Du har säkert kollat upp detta redan, men inom vissa områden får man inte låta två eller fler byggnader sitta ihop. Detta innebär att man måste ha garaget som en fristående byggnad. Så är det där vi håller på att bygga vårt timmerhus.

Som sagt du har säkert redan koll på detta, men jag tänkte nämnde det iallafall.

Men är det en fråga om en utbyggnad så kan det väll inte vara några problem(mer än vanligt med bygglov o dyl)...Eller? ???
 
Vi är inne på ett Jordugglan från LBhus och vi har valt till ett dubbelgarage på 49,1 kvadrat. Jag vill gärna ha detta vidbyggt till huset men det kostar mellan 75-100 lopper för detta. låter ganska dyrt.
E det värt det egentligen??

Så på någon bild som ni la upp att man kan lägga garaget ca 2 meter ifrån och senare bygga ett grovkök kanske......

Vad uplever ni för för/nackdelar med att ha grarget vidbygtt eller fristående.

Kan tänka mig att den dagen jag skaffar barn å de är smuttsiga (kanske jag åxå) att det är smidigt att gå in i grovköket å riva av sig kläderna då. då kan det vara jobbigt med ett vidbyggt garage om man nu inte har en extra ingång till grovköket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.