E
Skrivet av: Gäst

Anonym; fritidshus har inga byggkrav idagsläget för detta men hur det blir i framtiden är ju en annan femma
 
E
Skrivet av: Gäst

Inga regler utan undantag...

Landets stora vinterorter, Sälen, Idre, Åre har satt som gemensam regel att de hus som byggs i fjällområdet inte är att betrakta som fritidshus och ska därför följa energikraven.

//CD
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej till den erfarne

Mitt värmesystem är tänkt att fungera som följer:

När det är -12C i dygnsmedeltemperatur så behövs 10W/kvm i värmetillskott, fullt i i enlighet med passivhusnormen för ett värmetungt hus, och med mitt tänkta hus blir det ett värmebehov på 1.5kW.

Då borde måttlig eldning två gånger per dygn i en täljstenskamin fungera ganska bra. Alternativt kör jag en pelletskamin.

Jag tänker ha en varmvattenberedare med egen luftvärmepump, och den VVB'n är dessutom designad för att ge viss stödvärme, t.ex. genom att skicka ut varmvatten i en måttligt stor golvvärmeslinga. När det är 5C utomhus och jag bara behöver 500W så kan den göra jobbet. Slingan ska gå i badrums- och köksgolv (jag vill ha varma fötter på morgonen), och värmen transporteras runt till resten av huset med FTX-systemet. Vedkaminen kör jag inte.

Att innetemperaturen förr eller senare stiger är ju självklart, men ett FTX system och tung stomme skall väl ändå göra livet lite mer uthärdligt genom att delvis fördröja uppvärmningen tills det hunnit bli kväll och man kan koppla ur värmeväxlingen ?

Jag misstänker att det enda system som är robust i dagsläget är att med handkraft vrida om en switch så att inluften tas från norrsidan under sommaren och från inglasad (men ventilerad) altan mot söder under resten av året. Så gör jag nog, det kostar ju inte mycket i extra rörmeter, och annars får man väl specialbeställa dyr reglerteknik.

mvh

PByggaren
 
E
Skrivet av: Gäst

PByggaren:

Alla sätt är bra och du kan nog räkna med ett bra klimat med den lösningen.

Det som jag såg som den största fördelen med att bygga passivt var just att jag skulle slippa så mycket teknik som möjligt. devisen för bygget var "KISS" (Keap It Simple Stupid)

Förvärmd luft är inte optimalt som värmesystem men med de låga effekterna som det handlar om (10W för dig, 14W för mitt hus) gör att det fungerar. Så i enkelthetens och ekonomins tecken valde jag ett elvärme paket i FTXagget (1,8 kW ~4000kr) och en täljstenskamin för uppvärmningen och en solfångar förberedd el vvb. Hela systemet har då 2 rörliga delar, underhållet är enkelt, enkelt att installera och det är okomplicerat att sköta.

Dock så valde vi det här utifrån våra värderingar och som personer här har påpekat så finns det nackdelar med det tänket också, bla ingen inviduell temperaturreglering och inga varma golvvärmegolv. detta till trotts så är vi mycket nöjda med klimatet och boendemiljön. En oväntad effekt är att blommor trivs vansinnigt mycket bättre än i vårt gamla elradiatorvärmda 70-tals hus.

Råd inför din projektering.
Tänk igenom ytskikten och kulörer. Psykologin ska inte underskattas. Nästa hus jag gör ska ha en varmare färgskala och mer trä för att skapa en "varmare" känsla.

Fokusera på fönstren och anpassa dem till naturen (obs inte väderstreck!) Tänk igenom vad du vill se ut på. Detta gäller alla hus, slentrianplacering av fönsterytor är en styggelse. Paradox angående fönster de drar värmeberäkningen på vintern men på årbasis så ger de ett energiöverskott...

Skydda huset och fönstren från sommar solen med takutsprång, solavskärmningar och växtlighet. Släpp in så mycket vintersol som möjligt.

Placera kaminen rätt, den ska ju både värma och pryda...

Din tillluftslösning verkar lite kul, måste få höra fortsättningen. Lycka till!

//CD
 
E
Skrivet av: Gäst

PBygg
tänkte fråga om det är ett permanentboende eller fritidshus du planerar?

Sen tänkte jag att det låter som en bra tanke att växla vart du tar in luften men om jag får komma med ett litet förslag på det så skulle jag bygga en motströmsvärmeväxlare och sätta på den delen där du får lite förvärmd luft och då har du ett passivt system som ändå kan ha en bra effektivitet och är man inte där så sätter man ner fläkten så ökar effektiviteten när flödet minskar.
Så jag räkna lite hastigt på det och kom fram till att för 3-5000kr kan man få ihop en värmeväxlare sen tillkommer filter och fläkt men filterhus går att göra billigt med om man vill göra det själv.

Så då slipper du värma inluften när det redan är varmt och man helst vill kyla ner och då ta det från norr sidan

Sen så skulle jag nog föredra att använda en tank som man matar med en vardagsrumspanna eller kökspanna samt en vattensolvärmefångare och sen mata en golvvärmeslinga med det för att värma huset vintertid och värma vattnet som går åt i huset med och ha en liten elpatron som komplettering så lär elförbrukningen sjunka ännu mer.

Till sist så ser jag inte nån anledning till att nöja sig med de fönster som är vanliga idag då det går att förbättra med att göra egna fönster som man själv fyller med argon och ett 4-5glas fönster med argon mellan borde ge markant bättre än det som säljs nu och vill man inte det så förbättrar man effekten med att sätta dit ett innanfönster under vintern som hjälper till att isolera.
Men är det ett hus som inte används under perioder på vintern så kan man sätta för lock/luckor både på in och/eller utsidan när man inte vistas där.

//MR
 
E
Skrivet av: Gäst

Tro inte att man kan driva ner ett fönsters u-värde hur långt som helst. Det krävs en värmegenomströmning för att hålla fönstret fritt från imma och rimfrost under årets kallare del, även om man med olika typer av avskärmningar minskar utstrålningen mot himlen. Notera att man med alla typer av fasta avskärmningar begränsar det infallande ?goda? ljuset.
Vidare kan det vara värt att påpeka att man inte kan elda så att en kammin ger lägre effekt än 3 kW om man vill elda miljöriktigt med ett minimum av utsläpp av växthusgaser och partiklar. Byggnadsstommen förmåga att absorbera, lagra och avge värme är begränsad om man inte har råa betongytor mot rummet (eller saltlager etc).
 
E
Skrivet av: Gäst

Pallar inte läsa alla kommentarer här men det är kul att det finns folk som vet vad dom snackar om, ganska ovanligt i dom flesta forum. Tilluft: gräv ner ett vent rör i marken på vettigt djup gärna i vattensjuk mark. Luften värms upp av maken på vinter och kyls på sommaren. Frånluft värmer tilluft d.v.s FTX (ALLA skolor och kommersiella byggnader har denna lösning, borde va lag) Har du ett hus med liten massa (trähus). Lagra energi från en vedpanna/solfångare i vatten, vatten är det ämne som kan hålla mest värme och det är billigt och lätt att flytta. Om jag hade byggt ett passivhus/energisnålthus hade jag kört solfångare och vedpanna och en eller två fläktkonvektorer. Slipper en massa rördragning och kan ha låg temperatur på systemet. Tror att man ska satsa på ett "tungt" välisolerat hus istället för ett "lätt" extremt välisolerat hus. Gillar idén med leca och cellplast på utsidan. Trä och plastmembran verkar riskabelt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Är reglerna fortfarande så att fastigheter anslutna till fjärrvärmenätet inte har samma energibesparingskrav på sig, som fastigheter med egen uppvärmning?

Det betyder att det för en byggherre är trivsammare att bygga mot ett offentligägt fjärrvärmemonopol, eftersom det är slappare byggregler.

Hur motiveras detta?
 
E
Skrivet av: Gäst

Det må så vara att passivhus inte går att bygga i "De stora tillverkarnas" fabriker. Men de har för den delen inte heller något utbut som lutar åt det energisnåla hållet i verkligheten. Det finns ett fantastiskt koncept som är både miljövänligt och Energisparnade som heter Ekomer. Det är inte passivhus, nej det är sant det är hus som kan byggas så som man vill bo, så som man själv vill att sitt hus skall se ut, samtidigt som de är miljövänliga och energi snåla. XNvillan som är en av två hustillverkare som bygger Ekomer, snittar gent emot BBR:s krav på 55kvh/kvd och år mellan 25-30kvh/kvd och år. XNvillan som är det "lilla företaget" verkar ligga långt före de stora tillverkarna både i teknik och i fabrikstillverkning. Märkligt!
 
E
Skrivet av: Gäst

Enkelt värmesystem i energisnålt hus:

ackumulatortank med solslinga

vattenmantlad vedkamin med ~70% av värmen till tanken - låg merkostnad om man ändå ska investera i "myskamin". Undviker övertemperaturer i kaminens rum. Maxeffekt runt 10 kW, kont. effekt för en eldningscykel förmodligen runt 5 kW -> 1,5 kW direkt ut i rummet, resten till tanken varifrån värmen kan styras/kontrolleras. Givetvis bra om den är centralt placerad, även om den är vattenmantlad.

varmvattenbatteri på ftx för värmedistribution

solfångare för varmvatten på sommaren

elpatron i övre delen av tanken som reserv

Hur bra ovanstående blir är användarberoende. För de som hatar att bära en skeppa ved då och då är det givetvis inget bra alternativ, men för de som ändå vill ha en myskamin är det klockrent tycker jag. 9 av 10 husvisningar jag har varit på har en kamin.

Få rörliga delar som kan krångla. Tre cirkulationspumpar - solkrets, kaminkrets och värmedistribution. Bara cirkulationspumpar, om de lägger av efter 15 år är de billiga och enkla att byta.

Jag gör ett litet teknikrum för acktanken, sparar en 60 cm bred plats för eventuella framtida uppgraderingar. Om tex vi inte skulle orka elda och direktelen blir för dyr, då kan vi tex koppla på en VP mot acktanken.

Något jag också gärna skulle vilja se är en passiv avloppsvärmeväxlare, dock har jag ingen erfarenhet av dylika. Någon som har?

Om det sen kallas passiv-, lågenergi- eller någotannathus skiter jag. Låga energiförluster ger bra långsiktig ekonomi och ekonomisk trygghet. Kostnaden för eller har fördubblats sedan år 2000. De som då skaffade VP är nu tillbaka på ungefär samma kostnad. Vi vet inte var det tar vägen i framtiden så jag tycker passivhustänker med ett "snålt" klimatskal är helt rätt, även om det har direkt el och landar på samma elförbrukning som ett standardhus med frånluft-VP. När energipriserna dubblats igen sitter VP-kunde fast som direktelskund idag, den som sitter i ett bra skal har möjligheter.

Ang sommarkyla. Avskärmning är nog absolut viktigast. Har hört om ventilation genom marken, risk för fukt (->mögel om tex pollen också finns med) då varm och fuktrik luft kyls. Har sneglat på jordslingor och kylbatteri på ftx. Blir egentligen för mycket teknik för min smak, men det kan vara en lösning. Dessa problem existerar också i vanliga hus där arkitekten inte tänkt till ordentligt. Passivhuscentrum uttryckte det som att "en arkitekt som inte klarar att rita ett hus utan övertemperaturer i Sverige borde byta jobb...". :)

Lev väl!

Niklas
 
E
Skrivet av: Gäst

Med tung erfarenhet från tyska hus och svenska,måste jag bemärka att marknaden för passivhuskonseptet inte förstått att detta passar bara i mellanEuropa och syd-Scandinavien. Vill du frysa så bygg ett passivhus.
Lågfenergihus är ramen runt alla hus som använder mindre energi än normalen. Passivhus är en del av detta..
Hus i vårt klimat måste ha energi från någon vanlig energikälla.
 
E
Skrivet av: anonym

Passivhus är dynga!
Speciellt som entreprenören inte vill sätta upp solskydd och ej lyssnar på synpunkter på RECs kassa FTX,.
 
E
Skrivet av: anonym

Alla passivhusfantaster, borde läsa Christer Harrysson, professor i byggteknik, med firma byggteknik.Googla på honom.
 
E
Skrivet av: Gäst

Något ni borde ta upp är fördelarna med att bygga diffusionsöppet. Alltså skrota diffspärr i väggar och tak. Den har ju förstört en hel generation med allergier och mögelhus. Byt ut den mot en ångbroms som tillåter fukt i konstruktionen att torka ut både inåt och utåt konstruktionen.
 
G
Det är märkligt att nationella krav för täthetsprovning enbart finns på passivhus. Det borde absolut införas på alla hus som byggs. Även på hus som renoveras till FTX.
Installeras FTX-ventilation i ett nytt hus rekommenderar man ett maxläckage genom klimatskalet på 0,3 l/s.m2 (sp) eller 0,6 l/s.m2 enligt boverket.

Http://www.energisam.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.