E
Skrivet av: Gäst

Bra att energifrågan har lyfts! Återstår att se hur mätningar faller ut. Det bör tilläggas att BBR (boverkets byggregler) inte är det bästa hus man kan bygga utan det sämsta man får bygga enligt lag. Det finns alltså all anledning att bygga ett hus som använder mindre energi än så. Detta uppnås inte enbart med extra isolering, utan bl a genom att ha god täthet, energieffektiva och lagom stora fönster samt ett smart ventilationssystem.
 
E
Skrivet av: Gäst

Kan någon förklara logiken bakom att ett hus utan eluppvärmning får förbruka mer kWh än ett hus med eluppvärmning?
 
E
Skrivet av: Gäst

Ang. gipsväggar och TV-apparater, det finns metallexpander och de klarar lätt av en TV, är man feg letar man upp en regel...
 
E
Skrivet av: Gäst

Svar till Anonym, fre, 2010-09-17 14:47

Jag varnade för A-hus om man inte själv väljer vem som uppför huset.

De har ingen kvalitetssäkrad upphandling av underentreprenörer, vilket vårt hus är bevis på.

Jo, jag var med på besiktningen, men då går det inte att se vissa typer av allvarliga fel, som t.ex. att våtskikt i badrum är felaktigt utförda. Detta ser man först när fuktskadorna kommer...

Men är du nöjd med A-hus så kan jag bara gratulera.
 
E
Skrivet av: Gäst

Tanken med skillnaden är nog att el har ett större "värde" än att t.ex. värme från eldning. Elen kan göra annat arbete som inte värme från ved/pellets och fjärrvärme kan göra.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag kan nog säga det samma om Eksjöhus, mycket snack dålig verkstad. mycket slarvfel. skyller på att det är ett hantverk. vilket inte behöver vara perfekt. Lustigt (Byggt utanför Göteborg)
 
E
Skrivet av: Gäst

Kanske för att ett hus med endast eluppvärmning är mera kostsamt/mindre effektivt. Så för att det inte skall kosta allt för mycket så måste huset vara bättre isolerat.
 
E
Skrivet av: Gäst

jag är 100% nöjd med A-HUS...jag bygger och bor i ett a-hus,det viktigaste för oss är att göra ett bra jobb...tänker på våra kunder som ska bo i det.....fick du inte ett våtrumsprotokoll på besiktningen...du skrev att du inte va nöjd med målarna bla,men det måste du sett o besiktnings personen,,,,tycker det e synd att du fått utstå detta...mvh robban
 
E
Skrivet av: Gäst

Vad tycker ni om Hälsingestugor? Har nagon haft ett hus byggt av dem?
 
E
Skrivet av: Gäst

A-hus är inte att rekommendera, deras val av utrustning verkar vara förvisso från bra leverantörer men av andra sortering som upptäcks när man väl bott in sig. Deras kvalitétskontroll är ett skämt, de skickar vad som helst i vilket skick som helst. Otrevliga vid påpekande och reklamationer. Bygg med vad som helst förutom A-hus. Listan är lååång....
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi upplevde precis samma sak i göteborg, som tur är så är min man väldigt intresserad av detta så vi fick som vi ville tillslut iaf. En Nibe 1145 bergvärmepump, kanon!
 
E
Skrivet av: Gäst

Vart kommer uppgiften om isolering i grund ifrån, direkt från hustillverkaren? Vad gör man om det inte reflekterar verkligheten?
 
Uppgifterna kommer direkt från hustillverkarna. Om inte uppgifterna från tillverkaren stämmer med verkligheten kan du t ex skriva ett inlägg om det i forumet.
 
E
Skrivet av: Gäst

Vill inte hamna i olag med hustillverkaren dock... men enligt Trivselhus så har de som standard 200mm isolering i grunden i sin produktionskalkyl, då kan jag inte hålla med om att de har som standard 300 mm?
 
E
Skrivet av: Gäst

Kan bara hålla med tidigare kommentarer om A-hus, de har absolut ingen kontroll på sina hus. I min värld är de inte ett husföretag utan endast en leverantör av väggblock, själva kvaliteten på huset bestämms helt och hållet av den som bygger.

A-hus har ingen kontroll på underleverantörer utan låter vem som helst göra arbeten. Jag kan inte förstå hur någon kan vara så vårdslös med sitt varumärke!

Anledningen till att de inte erbjuder totalentreprenad på alla orter är att de saknar byggtekniker på plats som kan kontrollera att allt går rätt till. De vill helt enkelt inte ta den risken. Men att låta konsumenten ta den risken i en delad entreprenad som deras säljare gladeligen förmedlar ser de inga problem med.

Intressant också att de säger att det inte finns någon prisskillnad på generalentreprenad och totalentreprenad?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.