Vi jämförde 34 av landets hustillverkare vad gäller pris, konstruktion, energi och flexibilitet.


Du kan läsa artikeln här: Jämförelse hustillverkare 2010
 
E
Skrivet av: Gäst

Att Vimmerbyhus sålde billigare hus än Älvsbyhus hade jag ingen aning om. Intressant!
 
Eftersom de bara bygger på delad eller generalentreprenad utgår jag ifrån att prisuppgiften de har lämnat bara gäller byggsatsen och att de inte säljer "ett helt hus". Kostnader för entreprenader och platta på mark ingår t ex inte.
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi bygger med Götenehus och de hade 250mm, inte 300mm cellplastisolering under platta som standard. Grunden gjöts i maj och var till ett Sundbyholm.
 
E
Skrivet av: Gäst

I det kontraktet ingick bland annat "Grundläggning med normalgrund och normala grundförhållanden enligt gällande kontraktshandlingar". Markarbeten ingår inte. Att påstå att det är standard med 300mm isolering under plattan känns inte 100% när de skickar ut ritningar som anger 250mm utan att ange att det är en avvikelse från deras "standard".

Vi gjöt som sagt i våras, det är möjligt att de som skriver på kontrakten nu får 300mm.
 
Vi upptäcker nu på morgonen att tryckfelsnisse hade varit framme i del 1 av jämförelsen hustillverkare.

Prisuppgifterna för Willa Nordic, Villa Varm, Vittjärvshus, Vårgårdahus och Västkuststugan hade blivit omkastade i Excelarket vi jobbade med och var därför felaktiga.

Vi ber om ursäkt och har nu rättat till felet.

Nu är alltså dokumentet Jämförelse hustillverkare 2010 del 1 (pdf) korrigerat.

Mvh,
Marléne Eskilsson
 
E
Skrivet av: Gäst

Flyttar in i vårat nya hus om 6 dagar som vi byggt med mjöbäcksvillan , kan bara rekomendera dom vi har inte haft ett problem även att vi har byggt ett hus med väldigt mycket special. Vi har kunnat ändra hägningar på dörrar
Både inne och ute utan problem under bygget lika så fick vi för oss att sätta in ac efter att dom slagit igen väggarna men det var inga bekymmer dom öppnade och satte dit det utan något strul.

Kan bara varmt rekomendera dom
 
E
Skrivet av: Gäst

Vimmerbyhus kontaktade vi när vi skulle bestämma husleverantör men fick aldrig nåt vettigt ur dem. Vi fick inte svar på våra frågor och sedan efter tjat fick vi svar typ "Ja det ingår", och sen när man ville ha pris fick man tjata igen och till slut visade det sig att priset var rejält mycket högre!

Deras funkis 177 skulle från början kostat 3Mkr inkl bergvärme och garage med gäststugedel. Har för mig det slutade på 3Mkr + bergvärme + 650kkr för sidobyggnaden!
 
E
Skrivet av: Gäst

Älvsbyhus är ju rena skandalen. Var idag 20100916 inne på ett område i Höör med bara Älvsbyhus. Tittade lite extra på finish och jag häpnade. Sneda fönster, panel som spretade, panel som var så ojämn i nederkant så barn hade gjort det bättre ja det såg helt enkelt för djäkligt ut. Ser man inte sånt här innan man väljer ett hus från en sådan leverantör med ganska så dåligt rykte även när det gäller kvalité överlag??
Jag är helt oförstående till att det byggs så många Älvsbyhus idag.
 
E
Skrivet av: Gäst

Kvalificerat skitsnack!
 
E
Skrivet av: Gäst

I energijämförelsen så har Smålandsvillan endast FLVP som standard inga andra val kan göras. Och det är FX ventilation som gäller.
 
E
Skrivet av: Gäst

Byggde myresjöhus och det står valfritt på värmekälla standard men säljare va inte det minsta intresserad att prata någont annat än Frånluftvärme pump... men det kanske bara var på kontoret i Falun.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej,

Vill bara varna för A-hus som leverantör om man inte själv väljer vem som uppför huset.

Vi köpte ett A-hus 2006 på totalentreprenad och de plockade in billigast möjliga arbetskraft, vilket gjort att en mängd fel begicks och upptäcktes i efterhand. Ojämn platta som gjort att vi fått bryta upp golv och slipa om, felaktigheter i våtskikt, snickerier och målning. I stort sett allt har fått göras om. Vi kämpar fortfarande, drygt 3 år efter inflyttning, med att komma i ordning och få det hus vi betalat dyrt för.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej Anonym!

Vi bor också i ett A-hus (köpt i andra hand) som är byggt 2006-2007. Vi hittar också fel som första ägaren verkar ha ignorerat vilket gör det ännu svårare för oss att hävda byggfel. Jag är lite intresserad av i vilken del av Sverige du byggt ditt hus. Vårt finns i Uppsalatrakten.

Hälsningar Anonym 2
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej.
bor själv i ett a-hus och bygger även a-hus,det finns nog både bra o dåliga arbets lag inom alla hustillverkare.så det med att varna för att bygga a-hus är skratt retande. på området där jag byggt finns det många älvsbyhus, dom borde man varna folk för,,garanti ? alla borde kolla på hur garantierna fungerar bla vilka normer hustillverkaren har tex golvhöjderna mellan bjälkarna... skulle vilja ha svar på min frågan,var du inte med på besiktningen,så ni inte felen då...eller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.