Värmen*kan bli både billigare, tryggare och miljövänligare om du kombinerar olika energislag. Om du investerar i ett vattenburet system bör du utgå från ackumulatortanken och sedan bygga på med lämpliga värmekällor.


Du kan läsa artikeln här: Ackumulatortank hjärta i värmesystemet
 
E
Skrivet av: Gäst

Med tanke på den fasta avgiftens storlek hos min FV leverantör (mölndal energi), är det mer lönsamt att låta elpatronen stötta när solen och veden inte räcker till.
 
E
Skrivet av: Gäst

Många av fjärrvärmeleverantörerna är kommunala bolag, och de borde ha ett större syfte än att tjäna pengar. I takt med att nya hus kräver mindre energi och att det förmodligen blir standard med solfångare på nybyggen måste dessa bolag anpassa sin prissättning så att även småförbrukare ser fjärrvärme som ett alternativ. Jag tror modellen för prissättning varier kraftigt på olika ställen.

Bifogar en länk till en principskiss över ett värmesystem med ackumulatortanken i centrum: http://www.svesol.se/system/visa.asp?HID=993&FID=923&HSID=22031&ActMenu=...

(länken faktiskt plockad från företaget som ovan nämnde Klaus Lorenz är grundare till)
 
E
Skrivet av: Gäst

Tänkte bara kommentera det faktum att många rekommenderar att man ska försöka dra ner på den använda effekten från fjärrvärmen och komplettera med egna energikällor. Detta är ur ekonomisk synpunkt ibland fördelaktigt. Men vad jag förtått så är det ur miljösynpunkt inte alltid så bra om de anslutna till fjärrvärmesystemet inte använder den värme som skickas ut på nätet. Då får fjärrvärmevärket för hög temperatur på returvattnet som ofta används till kylning. Det leder då till system får kylas med annan kylutrustning som är både dyr och energikrävande. Dessutom har man inte tagit vara på den mängd energi som gått åt till att värma vattnet.

Men hade fjärrvärmebolagen tagit mindre betalt så hade de nog inte haft detta problem heller.
 
E
Skrivet av: Kalle W

Feltänkt! Fjärvärmen anpassas ALLTID efter det som går åt. Inget "kyls".
-Fjårrvärmegubbe-
 
E
Skrivet av: Gäst

Den långsiktiga frågan blir då, vem är till för vem? Förbrukar vi energi för att fjärrvärmenäten ska gå bra eller ska fjärrvärmenäten anpassa sig till våra behov?

Helt klart måste fjärrvärmenäten anpassa sig med både teknik och prissättning som gör att vi kan använda solens energi i framtiden. Jag ser fjärrvärme + sol som ett bra alternativ. Sett ur ett samhällsperspektiv så är energin i fjärrvärmeverken en energi som vi utan problem kan lagra på ett bra sätt (ofta flis och andra biobränslen), till skillnad från den energi som vi gör el av.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det optimala är att ha så hög temperatur diff mellan inkommande och utgående. Det gäller både vid förbränningsanläggningen och hemma i din undercentral.

Att sen i stort sett alla nyare förbränningsanläggningar förutom att ""göra"" värme även ""gör"" el med turbiner innebär att tex sopförbränningsanläggningar även eldar på sommaren för att tjäna pengar på sin "eltillverkning". Överskottsvärmen kyls sedan bort eller används för att ""göra"" fjärrkyla.
 
E
Skrivet av: Gäst

Fjärrvärme är stolligt eftersom anläggningarna blir känsliga för fel typ hela hammarby sjöstad stoppades av ett fel..70000 hushåll..

Värmepumpar i kombination med högisolerade hus och solvärme...har bara en svaghet elförsörjningen.
Vilket går att enkelt åtgärda ...

Husfabrikanterna och dom stora byggföretagen bygger sällan utrymme för riktiga husvärme anläggningar vilket borde ändras på....
 
E
Skrivet av: bengtc

Vilken ackumulatortank ska man köpa om man ska ha en med 500 liter? Jula har en multitank men den är bara 300 liter.
 
E
Skrivet av: oskar

Bra själv har jag Luft/ vatten som jag kör mot 500 l tank plus solpaneler och el patron och en enken trevägs sjunt med utestyrning, enkelt billigt BRA
 
E
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.