Det finns en uppsjö av fönster på marknaden idag. Förutom att ta ställning till materialval, ska du tänka på om det ska vara extra energieffektivt, säkerhetsglas, självrengörande, bulleranpassat eller något annat tillval.


Du kan läsa artikeln här: Välj rätt fönster
 
E
Skrivet av: Gäst

Skulle PVC-fönster vara lika dyra som aluklädda? Det är ju milsvid skillnad!
 
E
Skrivet av: Gäst

Idioti att byta till nyare plastfönster i en gammal kåk. Förstör hela charmen. Renovera fönstrena istället.
 
E
Skrivet av: Gäst

Tips: Har du bly-infattade fina äldre fönster, med äldre glas i, vill du säkert inte bytta ut dem. Och nya blyinfattade kostar massor. www.lowergy.com gör om dem till till 3-glas till en fraktion av kostnaden, typ en tiondel.
 
E
E
Skrivet av: Gäst

Har aldrig förstått det där med att byta fönster. Själv har jag fönster som är 150 år gamla och det håller säkert 150 år till med lite underhåll då och då.
Träfönster som håller i 20-30 år låter som rena skräpet.
Man jag antar att det är med dem som så mycket annat, de skall hålla garanti tiden men inte mer.
Det finns fortfarande små firmor som gör fönster på samma sätt som mina 150 åringar. Satsa på det istället.
 
E
Skrivet av: Gäst

Fönster av PVC från rätt leverantör monterade på ett korrekt sätt blir kanonsnyggt i ett hus från sekelskiftet. Och vad gäller priset så får man vad man betalar för! PVC-fönster med rätt stabilitet och funktion kostar som aluminiumbeklädda träfönster, men man slipper underhållet som även ett sådant kräver.
Gå in på www.fonsterteamet.se och kolla läget.
// Jonas
 
E
Skrivet av: Gäst

Så gör även www.lixomaa.se som fixade mina fönster.
En ny ruta och nya tätlister plus lite gas emellan och kallraset försvann. Strömförbrukningen gick ner med 20%. Mina 36 rutor kostade 32000Kr monterat, målat och klart. Klart prisvärt. De hade ett precis likadant begagnat fönster som de byggde om på samma vis och bytte ut ett av mina som var för ruttet att reparera.
Ylletröjan åkte av och plånboken blir bara tjockare!
 
E
Skrivet av: Gäst

Är rejäl prisskillnad på pvc och aluminium... monterade nya pvc fönster från www.gsonbyggservice,com , bra mkt billigare än alu
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har bytt ut alla fönsterglas i mitt radhus från 1970. samtliga fönster var kopplade inåtgående. sökte i första hand att sätta in fasta i nedervåningen men fann att det blev för komplicerat att anpassa befintlig karm mot ett isolerglaspaket. jag valde således att ta utt glasen i varje fönster och byta mot ett 2-glas isolerpaket med ug-värde 1,1.
jag tog ut fönsterramen och avlägsnade bägge glasen, skurvade samman de två bågdelarna med 2 mm distander emellan. i något fall fick jag byta ut lite trävirke. med en överhandsfräs fräste jag ur utsidan runt om så att jag fick fram ett plan att ställa glaspaket på. sågade fram speciallister ur lite finare virke så att glaspaketet centrerades i bågen. allt utvändigt trävirke målades om från grunden med linoljefärg före montering med de gummilister som rekommenderas hos glasmästare. jobbet tog mig ca 1,5 dgr per fönster och total kostnad för 11 st om ca 1 m3/fönster blev max 15000 kr. (jag hade en billig leverantör av Philkinsomtillverkade kasetter)
varför bara 2-glas o inte 3-glas? jo, jag fick tillräckligt bra ug-värde 1,1 med det ena glaset belagt med reflekterande film. kasetten väger 2/3 av ett 3-glas. färre limningar => mindre risk för läckage. - och 2 glas är natlurligtvis billigare i tillverkning. resultatet blev mycket bra.
jag kan ge mer detaljer till den intresserade om ni mailar till mig: matts.norlin@umea.com
 
E
Skrivet av: Gäst

Har tidigare jobbat åt en av de stora tillverkarna i Sverige och mina råd är:

- Verkligen fundera igenom om det behövs byta?

- Om ni väljer att bara byta glaskassett, pruta!!! Svindyrt hos glashandlare, billigt för de stora tillverkarna

- Om ni väljer nya fönster, granska konstruktionen väldigt noga i förväg!

- Välj fönster utifrån behov, behövs verkligen öppningsbara fönster? Fasta fönster är nästan halva priset.

-Rätt glas åt rätt håll/rum i huset

-Kolla om det finns bidrag från fd.vägverket eller fd.banverket (kommer inte ihåg vad det heter nu)

- Om träfönster--> kolla vilken typ av impregnering, min uppfattning är att det bör vara djupimpregnerat, oavsett om det är alubeklädnad eller inte.

- Kom ihåg att genom att byta fönster kan ni riskera att behöva nytt bygglov (ex byta till annan färg,material eller storlek)

- Gå aldrig och åter aldrig på återförsäljarnas ordinarie prislistor!! De har stor rabatt på denna och försök få del av denna, om inte, vänta till kampanj.

- Många lovar långa garantier, men vad innebär garantin? De finns de som lovar 30år. Granska dessa.

- Låga u-värden ger ofta kondens. Kondensrisk minskas med: Markis, fönster som sitter längre in i facaden eller självrengörande(kondensen blir annorlunda). Dvs fönster som har mindre bra U-värde ger mindre risk. Tydligen har Pilkington tagit fram något glas som hindrar kondens, men inte ens bolaget som säljer fönster med detta hade koll på vad det var.

Lycka till!
 
E
Skrivet av: Jonas

Vi gör vår sista etapp i vår renovering av vårt hus från 1930 talet. Befintliga fönster är av tvåglas och många går inte att öppna samt att det sitter fula vinkeljärn på utsidan. Vissa säger att kulturglas är det finaste som finns... jag säger att det är vedervärdigt. Jag har fönster för att se ut!

Efter många rundor valde vi SP med aluminiumutsida. Efter många vänder och olika utformningar halverade vi kostnaden för 34 fönster. Första offerten för SP landade på 200.000 kr då alla var 2 luft och gjorda i trä. Vi gick över till en lite enklare spröjs samt vridbara alu fönster. Detta gjorde att offerten landade på 110.000 kr efter lite förhandling.

Det känns skönt att byta ut alla fönster till något som troligtvis inte släpper ut lika mycket energi samt gör att man kan se ut genom fönstren.

En anledning till bytet är att vi dels kommer bygga ut och skapa tre nya rum och jag har svårt att blanda stilar.
 
F
Det är ine bara vinst som det hela handlar om. Annars vore jag rik som ett troll. Det är kvalitet och goda arbetare som spelar störst roll. När det gäller fönster och garageportar samarbetar vi nu med Venska från Gdansk. Innan dess hade vi haft olika problem just på grund av opålitliga leverantörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.