E
Skrivet av: Peter

Om man gör jobbet själv år sig själv är man i regel intresserad av att fallet i badrummet/duschrummet blir bra, eller som i mitt fall perfekt. En hantverkare är ju 'bara' intresserad av att gå hem och att salta fakturan!

Själv har jag byggt upp ett fall på 1:200 som minimum i rummet. Mitt på golvet har jag ca 1:150 och strax utanför duschhörnan ca 1:100. I duschhörnan har jag 1:50 mot brunnen och under glasdörrarna och ca 1 dm utanför blir det ca 1:75. Jag har inte sett något annat golv som har ett mera idealt fall än i mitt eget duschrum!

De beskrivningar man läser att man häller ut flytspackel vid väggarna och hämtar upp vid brunnen och håller på är skrivna av folk med huvudet under armen. Det kan aldrig bli ett bra fall, ty det blir för mycket vid brunnen och dåligt fall längs väggarna. Metoden bygger på att fallet är oändligt långt och att fllytspacklet är helt homogent och likaflytande överallt. Men så är det inte. Resultatet i ett rum blir en 'sjö' vid brunnen och platt vid väggarna. Risken för bakfall här och där är stor.

MEN, hantverkaren får gå hem och salta fakturan!!!

Den seriösa bygger man upp ett fall tex med flytspackel stegvis med olika radier från brunnen och spacklar sedan igen 'trappstegen' med fast spackel. Det är enda sättet att få ett fall som är perfekt. Denna metod ger dessutom ett väldigt snyggt golv utan 'havet stormar'.

Varje annan metod är att likna vid slarv, ty då har man ingen koll alls.
 
E
Skrivet av: Peter

Duschkabin är äckligt. De hör inte hemma i moderna hus! Det samlas äckel bakom och under. Aluminiumprofilerna runt dörrarna samlar äckel. Det går inte att hålla rent i ett rum med duschkabin. Resultatet blir unken äcklig lukt. Det känns aldrig fräscht med duschkabin. Med åren gillar skadedjur att bo där!

Jag skulle ALDRIG välja duschkabin! Det är äckligt!
 
E
Skrivet av: Matsapajken

Har man duschkabin kan man lika gärna ha t.ex. vaxad träpanel i badrummet. Som har framgått av tidigare inlägg är inte kakel rent. Äcklet det talades om läcker in i skarvarna. Kakel är dessutom kallt. Lägg ett mjukt, varmt trägolv och slipp kladdet med golvvärme.
Själv gjorde jag inte så.
När jag gjorde vårt badrum hamnade jag mitt i diskussionen om att pappret i gipsen möglade. Något som jag själv sett i vårt pannrum där vattenstänk på målat gips skvallrar om att åtminståne pappret är ätbart, och ärligt talat, det kunde vilken idiot som helst fatta. Nu är det så att pappret möglar bara om det kommer in fukt, vilket det absolut inte får göra. Det gäller också de nya stenskivorna. Det får absolut inte komma in fukt till skivan. Kommer det in fukt fortgår detta hela tiden och snart har fukten trängt så långt att den når en regel, eller underliggande eller angränsande gips med papper och sen är det kört. Tro mej, det kommer snart att visa sej att vattnet följde plattorna och reglarna ruttnade upp i stället. Spelar alltså ingen roll vad ni har under eftersom tätskiktet måste vara absolut tätt. För min del slutade det med att jag drog en heltät golvmatta runt hela badrummet och rollade golvtätskiktet några extra gånger. Har man dessutom golvvärme torkar denna ur golvet och det "står" sannolikt inget vatten över huvud taget i ett golv med golvvärme. Vad jag förstår så gäller inga försäkringar heller om det finns ett läckande tätskikt och eftersom jag måste betala själv kan jag bygga som jag vill, eller? Behövs alltså inga jättedyra stenskivor bakom tätskiktet. Köp nåt annat stabilt. Helst inga genomförningar i duchen men måste man, t.ex. för att montera blandare, ska det göras mitt i en platta därför då är det längst till hålet från de läckande fogarna.
 
E
Skrivet av: fres

duchen?
 
E
Skrivet av: Morgan

Många"världsmästare " här/300 badrum med noll reklamationer
 
Visst får man lägga en plastmatta ovanpå en annan, om där är fall.
Man skär bara av allt uppvik samt någon dm runt brunnen och spacklar den kanten som blir.
Det finns inget lättare än att kolla fall där det redan ligger en matta, häll ut vatten och se om det ställer sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.