Om du har bakfall i det nybyggda badrummet*ska du låta entreprenören göra om jobbet. Ett korrekt utfört badrum har en lutning mot golvbrunnen.


Du kan läsa artikeln här: Bakfall inte acceptabelt
 
E
Skrivet av: Gäst

Hohum, en artikel som ligger rätt i tiden. Dvs den lokala forumtiden här på byggahus... ;-)
 
E
Skrivet av: Gäst

Undrar om någon tolkat BKR fel?

Det rinner knappast vatten under klinkers. Då är det något som är väldigt fel med plattsättningen. Att det kommer att bli fukt i ett något tjockare lager fix kan inte i sig orsaka skador på konstruktionen under tätskiktet. Fallet ser till att vatten i fri vätskeform söker sig ner i brunnen. Denna transport sker ovan klinkers.

Fukt kommer i princip alltid att förekomma i den del av konstruktionen som är innanför tätskiktet i ett våtrum som används. Det är inte detsamma som vatten i vätskeform i hela konstruktionen.
 
E
Skrivet av: Gäst

Bakfall eller inte. under klinker och fix står vattnet i stort sett stilla tills det på något sätt ändå försvinner. Inte "rinner" det mot golvbrunnen. Nys. Det är inte bara vatten som står där. Gäller även urin och annat spill. Jag vet någon med vinterkräksjuka som "nästan nådde fram till toaletten".
Väldigt hygieniskt med ett yttre skikt som inte håller tätt. När skall dom här tokerierna med tätskikt avslöjas? Kejsarens nya kläder.
Man kan inte samtidigt hävda att fogarna släpper igenom vätska väldigt lätt och snabbt och samtidigt påstå att det endast gäller rent vatten.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har läst rapport från Sveriges Tekniska Institutet. Citerar:
11.10 "Byte av enstaka kakel eller klinkerplattor
I detta forskningsprojekt och i andra pågående skadefall har vi diskuterat åtgärder när en
skada uppkommit på aktuell konstruktion eller på kaklade väggar. I dessa diskussioner
har det framkommit att några konsulter och plattsättare anser att det går att göra lokala
lagningar, d v s byta ut en eller flera keramiska plattor som monterats på ett vätskebaserat
tätskikt.
De erfarenheter vi har från detta forskningsprojekt och från andra skadeutredningar är att
detta inte går. Det finns idag inte någon fungerande metod att ta bort enstaka keramiska
plattor från en våtrumskonstruktion utan att riskera att tätskiktet går sönder. Skälen är
följande:
? Det är mycket tveksamt hur ett skadat tätskikt kan återställas till fullgott skick.
? Det är svårt att bedöma om tätskiktet är skadat eller inte (behöver inte vara
uppenbara sprickor etc för att funktionen ska vara bristfällig).
? Det är omöjligt att veta om tätskiktet inte skadats under keramiska plattor som
inte byts (det finns en uppenbar risk att tätskiktet skadats vid anslutningar till
plattor som tagits bort).
Således anser vi att förfarandet att ta bort en eller flera keramiska plattor måste provas
och utvärderas innan man rekommenderar sådana arbeten. Oss veterligen finns det inte
heller någon metod som är godkänd av försäkringsbolagen, branschreglerna eller tätskiktsleverantörerna
för sådana arbeten."

Kan du ta ställning till det, Jon?
 
E
Skrivet av: Gäst

Hantverkaren som saknar våtrumsbehörighet har också rätt att åtgärda sina fel?
 
E
Skrivet av: Gäst

6:5335 är glasklar : FALL i DUSCH och under BADKAR i övrigt INGET FALL .
Vid reparationer skall enligt BBV :REGLERNA INTE TILLÄMPAS PÅ ARBETEN MED DELAR AV YTOR VID REPARATION. ( sidan 3 )
M.a.o. kan man ta upp plattor och reparera tätskiktet utan att göra om hela tätskiktet och det är OK med Byggkeramikrådet..

Men kakelsättaren vill såklart bygga om hela badrummet och tjäna 50.000 Kr extra.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har funderat lite kring BBV:s regler och vid fel hantverkaren kan göra i stort sätt som han vill: skarva i vätskebaserat tätskikt bara han tar ansvar för det och ger garanti. Om det är en seriös hantverkare så allt är ok men med oseriös står man med näsan i vädret om företaget går i konkurs. Då har man ingen försäkring och ingen hantverkare som ska rätta till felet. Hela ansvaret villar liksom på klienten.

Jag har pratat med BKR och de sa att det inte finns nåt förbud att skarva i tätskiktet. Hantverkaren bestämmer.
Jag har pratat med tätskikt tillverkaren och för de är det också ok att skarva i rollat tätskikt fast de reserverar sig att det kan bli svårt.

Nu undrar jag varifrån kommer alla påståenden att det går inte att skarva och återställa rollat tätskikt. Lär de det kanske på kurser?

Hur är det då med klienten som beställer korrekt utförd arbete och sen får, helt enligt reglerna, badrummet med reparerat tätskikt och hängande risk för vattenskador.

Nånting är galet. Hantverkaren är skyddat, men inte konsumenten. Det liknar snarare lagligt stöld är seriösa regler med allt vad de innebär.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej
Har pratat med golvläggare och de har tätskiktsmatta och de säger att det är möjligt att byta klinkers och kakel samt höja brunnen utan att förstöra tätskiktet och blir det hål så går det att spec löda #mattan#.
De är Våtrumscertf.
MvH
Tummen mitt i hand
 
E
Skrivet av: Bakfull

Räknas bakfall som dolt fel? Missades av säljarens besiktningsman.
 
E
Skrivet av: Null

Jag bor i hyreslägenhet och under våren 2009 skulle man renovera badrummet pga. fuktskada. Man skulle byta ut plastmattan. När de slet upp plastmattan visade det sig att man lagt en plastmatta ovanpå en annan plastmatta, vilket man tydligen inte får göra. När allt var färdigt återstod problemet. Vattnet rinner FRÅN golvbrunnen och pölen precis när man trampar in i badrummet är alltid där. Jättekul när man har gäster som trampar i pölen och får blöta strumpor..
 
E
Skrivet av: Xzyllion

Null detta kallas i folkmun för stambyte.... Gör allting så snabbt dom bara kan utan att lägga ner större kraft på att kolla golvets fall och flyta om det igen vid behov, lata Plattsättare/Betongare(Grovis)
 
E
Skrivet av: Luna

Jag måste dock säga att ett backfall är mycket bättre än ett framfall...
 
E
Skrivet av: Händig

Tätskikt av olika slag är bra och de funkar nog för det mesta. Resonemanget att fix och kaklet alltid är fuktigt kan nog stämma men är väldigt överdramatiserat. Hela ditt hus är fuktigt på ett eller annat sätt, allt från golvreglar till köksbänken. Att maniskt skapa regler för mer och mer teknik i badrummen gynnar främst tillverkarna. För ett par år sedan förbjöd man gips under tätskikt, bara för att erfara att de nya stenbaserade plattorna förhindrade att tätskiktens lim inte torkade. Ytterligare produkter att ta fram av tillverkarna och tjäna pengar på. Jag rev för ett tag sedan ner 3 badrum i ett mindre hyreshus jag äger. Dessa var från 1983 och hade kakel direkt på vanlig gips, med endast asfalt runt rörgenomföringarna. Visst gipsen var fuktskadad på vissa ställen men jag hade antagligen kunnat ha kvar badrummen 5 år till utan problem för varken huset eller de som bor där. Lite svartmögel under 8mm kakel och 4mm fix skadar ingen. De nya Kilto mattorna jag satte upp (har gjort det på 20 tal lägenheter) känns faktiskt ganska tveksamma, speciellt genomföringar, då dessa kräver mycket stor noggrannhet för att inte ligga lite veckat eller med glipor. En PEX slang är aldrig rak utan måste fixeras mycket väl för att inte "dra" i genomföringen. JAG fundrara på att sluta med tätskikt helt och sätta bra gips i två lager, kakel och sedan alltid duschkabin (finns trevliga) istället för golvbrunn. Detta tror jag är en nog så bra lösning ur ett fukt tekniskt perspektiv. Dock kommer INGEN från branschen att hålla med mig..... Vilket jag ju ger fan i, det är mina hus och mina pengar....
 
E
Skrivet av: nisse

Hej, intressant, vilken typ av duschkabin tänker på ? Fabrikat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.