Peter Sahlin byggde Lillskarven till sig själv och sin familj för fyra år sedan när de hade tröttnat på att jaga vinterboende varje år uppe i Funäsdalen.


Du kan läsa artikeln här: Fjällstuga med mersmak
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej,

Platsgjuten grund? Isolerad krypgrund? Hur fungerar det? Hur gör man?

Jag och min familj skall bygga liknande stuga i Kåbdalis, Norrbotten, och funderar på vilken typ av grund vi skall ha. Vi kommer att vara där mestadels under helgerna. Kanske i snitt varannan helg under vinterhalvåret...

Tacksam för tips!

/Pär
 
E
Skrivet av: Gäst

@Pär: Skriv ett inlägg under fritidshus och kolla även äldre inlägg: För icke-permanent 17-20c uppvärmning rekommenderas inte golvvärme iaf
Grundläggningsmetod i övrigt beror på tomt+hus+ekonomi - och om man tänkt bygga själv eller ej...
Själv har jag plintgrund i min stuga i dalarna. Mindre risk för fuktproblem än krypgrund, billigare och snabbare att bygga själv var skälen...
/K
 
E
Skrivet av: Gäst

Per:
Platta till stuga är inte så lämpligt.

Huset kommer att ligga lågt (trist när det är mycket snö).
Att ändra temperatur går sakta.
Huset måste hållas varmt för att hindra tjälskjutning.

Jag hade satsat på plintar. Pengarna för en platta kan användas bättre.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej

Hur lång tid tog det på ett ungifär att bygga.För jag är intresserad av att bygga en sådan stuga som ni om något år.

M.v.h Hugo
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej

Hur lång tid tog det på ett ungifär att bygga.För jag är intresserad av att bygga en sådan stuga som ni om något år.

M.v.h Hugo
 
E
Skrivet av: Gäst

hej, vart kan man hitta ritningar till stora fjällstugor med restaurang mm o att bygga själv eller vilka byggare finns i närheten av åre som bygger åt folk som inte kan bygga själva?

mvh slavica
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.