Robban Moström*är lite mer rationell än den genomsnittliga byggherren. Med finurliga lösningar lyckas han bland annat bo på bygget medan den omfattande ombyggnaden pågår, riva det gamla efter det nya är byggt och få värme i huset av rivningsmaterialet ? som han slipper transportera bort och tippa.


Du kan läsa artikeln här: Bygge med smartare planering
 
E
Skrivet av: Gäst

Ja det ser ut som om vi har lite gemensamt...!!
Jag köpte 50kvm byggde ut till 75 sen bygger jag ut till 300
med källare o övervåning.. fast jag nöjer nog mig med ett bygge...
 
E
Skrivet av: Gäst

Har gjort mer eller mindre exakt samma sak, när vi byggde på en våning på vårt gamla hus. När stomresning och taktäckning var klart började vi riva i höjd med ovankant mellanbjälklag. På så sätt kunde vi sammanföra den gamla timmerstommen med den nya, fribärande, ytterstommen. Som ett nytt hus utanpå det gamla! Många förbipasserande ruskade på huvudet, men vi sparade mycket pengar, i förhållande till att bygga nytt, och har fått en bra byggkvalitet!
 
E
Skrivet av: Gäst

Har också byggt på en våning innan vi rev det gamla under. Inga problem alls egentligen.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag är i alla fall imponerad av modet och förmågan.
 
E
Skrivet av: Gäst

Ja det låter ju halvgalet.... Men fantastiskt o underbart Kreativt :) Lycka till!
 
E
Skrivet av: Gäst

Hur går det finns det nya bilder eller har det flyttat in någon ny kärring som snor det nya huset också?

Kul ide ungefär så som jag försökt göra själv men min kärring har satt mig i en limbo sits.

Inga pengar till bygget och allt arbete som jag lägger ner kommer hon att ta hälften av i skilsmässan.

Viktigt bara när man bygger på detta sätt att fixa ventilation och att använda förlåtande teknik utan fuktspärrar tex cellulosa isolering som går aldeles utmärkt att sätta dit i efterhand.
 
E
Skrivet av: Gäst

Inga nya bilder just nu pga att jag nu har ett uppehåll och gör andra saker.

Ingen kärring som har flyttat in heller :)

jag kommer fortsätta någon gång i april med nya bilder.....
 
E
Skrivet av: Magnus H

Det är inte tillåtet att elda rivningsmaterial, så det är dumt att skryta om det.
 
E
Skrivet av: Gäst

Grymt imponerad!! Att han orkar börja om på ett till sådant projekt!! han måste ha vilja av stål gubben!!
 
M
Hej Robban! Grymt projekt! Står i valet och kvalet att köpa ett hus där dom gjort något liknande, byggt ett nytt hus utanpå det gamla. Nytt tak och allt är på plats men "den gamla" övervåningen är inte riven än, dvs. Än så länge är tillbyggnanden på övervåningen bara ett jätte stort förråd. Takstolar, väggar o allt är kvar på den gamla delen. Vågar man bara riva ner det gamla på övervåningen tror du? Finns ju nytt tak och allt.. eller är det mer komplicerat än så?
 
Grymt Robban. Sitter och funderar på att köpa en sommarstuga som är utbygd på samma sätt. Problemet är att allt är klart med nytt tak och nya ytterväggar, men gamla övervåningen är ännu inte riven. Är det "en lätt sak" att få bort o sen bara lägga nytt golv över allt, eller är det lite mer komplicerat än så?
 
G
Vilken lag eller föreskrift förbjuder eldning av rivningsmaterial?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.