Stora öppna glaspartier i all ära, men visst är det något speciellt med spröjsade fönster? Den unga arkitektduon Ulf Mejergren och Anders Berenson tvekade inte att lägga undan de modernistiska förlagorna när beställarna drömde spröjsar. De blev så inspirerade att det blev ett helt fönsterparti med både spröjs, bokhyllor och sittplatser.


Du kan läsa artikeln här: Spröjs House
 
E
Skrivet av: Gäst

Men privatlivet då? Nu verkar det inte finnas några grannar där, men sånt kan ändras. Utan möjlighet till gardiner så är det inte så kul...
 
E
Skrivet av: Gäst

Vad avundsjuk jag blir ! Vi ville också haft så vackra fönster !, men alla byggnadsnämnder accepterar inte så stora fönsterytor, med eller utan spröjs. De anser inte att det är varsamt att ändra i befintlig byggnad och vi behövde inte större boyta ...
 
E
Skrivet av: Gäst

Vem putsar fönstrena i familjen?
Eller är de självrengörande?

Janne
 
E
Skrivet av: Gäst

Uuuuuuunderbart, underbart vackert och inspirerande!

Roligt med människor som vågar tänka utanför ramarna..även om det i detta fall blev innanför ramarna :)
 
E
Skrivet av: Gäst

Sjukt snyggt!
Men som sagt, fönsterputsen, hur sköts den?
 
E
Skrivet av: Gäst

Inte i min smak kanske. Sen undrar jag en del över energiförlusterna i den stora mängden små fönsterytor. Följer kanske inte Boverkets normer direkt?
 
E
Skrivet av: Gäst

spröjs - here I come.
vi har ritat spröjsade fönster till vårt kommande bygge. Flera skäl.
Ögonen liksom fastnar på spröjsen och förbipasserande ser inte in i rummet så enkelt. Det kan man prova i olika miljöer. Det funkar.
Spröjsen ger en perspektivkänsla och rumskänsla när man tittar ut. Det känns varmare.
Viktigt är att se till att de inte ligger på nivåer så att man måste ducka för att se ut.
Dessutom ger spröjsen intressantare ljusspel in i huset, på ett sätt som påminner om när vi var barn och låg på trägolvet och läste Fantomen.
Hellre spröjs (äkta helst) än skyltfönsterstora schabrak.
Dessutom tror jag att man får in färre fåglar i de uppdelade ytorna.
 
E
Skrivet av: Gäst

En arkitektonisk fullträff! Måste vara fantastiskt med utsikten och ljuset. Blir inte samma skyltfönstereffekt som fönster utan spröjsar, men man vill ju inte ha grannar framför.
 
E
Skrivet av: Gäst

Fönsterputs utförs av andra med RUT-avdrag ;)
 
E
Skrivet av: Gäst

På en av bilderna så ligger snön mot fönstren..som sagt vackert när det är putsat och städat men hur länge orkar gamlingarna med puts och städ?
 
E
Skrivet av: bittan

Det blir väl inte svårare att putsa fönster för att det är spröjs i dom! Stora kala glasytor passar i vissa miljöer och sammanhang, men ofta inte gammal bebyggelse. Det är också skönt för ögat att vila inomhus en sekund innan blicken faller utåt. Det känns lite mer inomhus med spröjs. Men jag tycker inte att det alltid är rätt. Detta exempel tycker jag känns lite 'bråtigt', varför all denna oreda i fönstren? Och arkitektoriskt + ja i utlandet, USA tex byggs otroligt mycket nytt med spröjs, tex loft typ buggnation. De flest gamla lofts på Manhattan tex har ju enorma förnsterytaor med stålspröjs. Över hela Nord Amerika är det så i storstäder. Och även nytt byggs med stål och aluminium fönster med spröjsstil. Så inte är det nytt. Men bra ändå.
 
E
Skrivet av: Anonym

Angående alla frågor kring fönsterputs. Jag tror man spayar på lite fönsterputs och skrapar lite och sen torkar rent med en trasa.
 
E
Skrivet av: Lolle

Spröjshouse. Kuvös i gammal stil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.