Inga trösklar eller verandor. Stora fönsterpartier från golv till tak. Strategiskt placerade ljusinsläpp. Mer än något annat så har närheten till naturen varit det genomgående temat i Skybox House högst upp i Nordsjälland.


Du kan läsa artikeln här: Ljus bygger rum på Nordsjälland
 
E
Skrivet av: Gäst

"ballon frame-konstruktion" - Jag tyckte jag har hört något om att den konstruktionsstilen dog ut för närmre 100 år sedan efter Chicagobranden... De brinner tydligen ner väldigt snabbt efter det att elden fått fäste.
Men detta är hörts rycktesvägen och har ingen fastare grund än så.
 
E
Skrivet av: Jag

Faran med eldspridning i ballon-frame är bara relevant om huset har flera våningar. Förövrigt kan du använda dig av "firestops" (eldstopp?) oavsett.Ballon framing skiljer sig inte avsevärt från platform framing som är dagens standard.
 
E
Skrivet av: Gäst

Fantastiskt snyggt!
 
E
Skrivet av: Gäst

Jisses det var det fulaste hus jag någonsin sett (och jag har sett en hel del...)
 
E
Skrivet av: Gäst

Mycket snyggt! Visar att danskarna är lång för Sverige avseende arkitektur, design och form. Mår dåligt av alla smaklösa kataloghus som byggs runt om i vårt land.
 
E
Skrivet av: Gäst

det är därför inte vasstak av idag byggs med luftspalt heller - det skapar rum för att få elden att få syre att ta fart ordentligt

så nu är det direkt mot tak det läggs enligt holländskt byggtradition i alla fall

så ballon frame må gynna fasaden MEN tydligen är fasaden den stora risken i sammahangen för brand då även brandavståndet har väggen som parameter

fast de har ju åtminstone tänkt till att sätta mineralull till sitt försvar
 
E
Skrivet av: Gäst

Den som har öga för det vackra ser skönheten i detta hus. Väldigt spännande arkitektur och det ligger mkt tanke bakom varje vägg och vrå, till skillnad från det mesta annat som bygds i detta land. 5 solar av 5!
 
E
Skrivet av: Gäst

Arkitektur definieras av Venustas Firmitas och Utillitas...
Ett hus är en förlängning av människan både utvändigt och invändigt och att se dom svenske husföretagens hus och jämföra med detta är skandal.
Detta är god arkitektur med mening och liv medans de svenske kataloghusen är billiga kartonger nästan lika enfaldiga som den ikea kartong för slutförvaring som finns.
 
E
Skrivet av: Gäst

Mer Kartong än så här kan det ju inte bli. Det liknar just Kaninhuset som mina ungar gjorde av tre flyttkartonger...
Att påstå annat är som "Kejsarens nya kläder"!! Den sagan är för övrigt också Dansk ;o)
 
E
Skrivet av: Gäst

2 miljoner för 75kvm, ni behagar skämta va?
man måste nästan vara arkitekt för att uppskatta en sådan här anskrämlig design.
 
E
Skrivet av: Gäst

I LIKE
 
E
Skrivet av: Gäst

Det är bara fantasin som begränsar. Instämmer med endel andra inlägg. Det byggs många nyckel färdiga hus. Underbart med fantasifulla miljö inspirerande hem att leva och njuta livet. Här kan kärleken hålla länge och ge ringar på vattnet. Tack för ni delar med er och inspirerar. U i Car
 
E
Skrivet av: Hans

Svenska småstäders traditionella kataloghus i ordinära villaområden är det tråkigaste som finns. Här är det nya som kommer och det är snyggt i mina ögon.
 
E
Skrivet av: Carl

liten detalj:
Alla hus som byggs med stående reglara a la CC 45 eller 60 är så kallade balloon construction.... skulle det vara brand faligt... ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.