E
Skrivet av: Gäst

Jag hade drektel på 140 kvm boyta i två plan låg på 28 000 kwh. "pannan" var en acc tan med elpatron ock vattenslinga. Köpte en beg luft vattenpump från blocket för 5000 kr ock installation 3100 kr. den värmer returvattnet. sjönk till 20 000 kwh direkt. Den var dock 17 år gammal men fungerar bra. Rörmokaren rekommenderade att jag köpte en beg oljepanna och konverterade den till pellets. Det blev en Värmebaronen komet med en janfire för 10 000 kr på blocket. Montering 5500 kr. minus rot på 1800 kr. nu till det roliga. under 0 grader kör vi pellets och över 0 med pumpen. nu är vi nere på 9500 kwh och 6000 kr pellets. ung 14000 kwh. Okej vi valde beg material men jag fick en offert på pump och panna för 70 000 kr monterat och klart av min installatör och då var det en kinesisk lågprispump med samma prestanda som min gamla när den var ny. Det sköna i kråksången är att även denna instaklllation skulle vara avbetald på 5 år med de vintrar vi nu haft. Jag är mycket nöjd och nu fattas bara en braskasett i öppna spisen så kan vi ta udden av de 15 kallaste dagarna och halvera pelletsdelen. huset är plankat 70 år gamla 2glasfönster med enerrgiglas i vissa. golvvärme i två rum på bv.
 
E
Skrivet av: Gäst

Några små tillägg; Ventilation enligt svenska normer är enligt min åsikt delvis tveksam. Vi har idag en aldeles för låg fukthalt i luften i våra hus. Jag har energibesiktigat över 100 villor bara i år och bara i två fall var RF över 35%. De lägsta har legat på strax under 15% och de flesta har runt 20%. Detta är i Skåne, och i Norrland är det inte sällan att man uppmäter runt 10%. 40% kan anses optimalt medan lägre värden kan ge effekter som torra slemhinnor/ögon, rethosta och torr hy. De högre värdena är alltid i hus med självdrag det vill säga hus med generellt sett sämre ventilation än om man har frånluftsvärmepump eller mekanisk frånluft av annat slag. Vi ventilerar alltså delvis bort fukten och värmen ur våra hus - på gott och ont. Allergiker eller andra med luftvägs-problem mår bättre i ett ventilerat hus men vi andra kan kanske stå ut med lite mer orenheter i luften.
Lösningen på sikt i moderna hus är behovsanpassad ventilation som styrs av närvaro likt lampor som tänds när man kommer in i rummet.
För er alla andra som sitter i hus med direktverkande el; ta en funderare på om ni har mekanisk ventilation av ett eller annat slag och se om ni kan stänga av den när ni inte är hemma. Eller kanske man kan sätta in ett tidsur som styr ventilationen.
Man brukar räkna med att ungefär 5-15% av energiförbrukningen ventileras bort och ända upp till 25% om man har mekanisk frånluft.
Andra små tips är exempelvis; (självklarheter tas inte upp nedan)
# Se till att man har elektroniskt temperaturstyrda ventiler - gäller både el- och vattenradiatorer.
# Har man vattenburet system och endast en enda rumsgivare som styr stora delar av huset kommer flera element att ha för låg/hög värme.
# Isolering av vind och kattvindar är väldigt ofta lönsamt.
# Byte av fönster går sällan att räkna hem, däremot kan man sätta dit ett extra isolerglas om fönstren i övrigt är i bra kondition.
# Utnyttja andrahandsmarknaden - det finns många fina system som säljs för en spottstyver på grund av installation av fjärrvärme och liknande.
200.000 kr för berg-/grundvattenvärme tar ett tag att räkna hem...
Ola Eklund - Energiexpert hos www.14energideklarationer.se
Maila gärna om ni har frågor.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hm, först kamin och sedan skorsten... Kanske 50.000:-? Sedan eldar han ca 10m2 ved, med ett styckepris på 40-500kr vid dörrr=5000:-? Sålunda har han tjänat ca 1000-2000kr per år genom att elda i kaminen. Det kommer att dröja 25 till 50 år(!) inan det blir ekonomisk break-even och någon ekonomisk vinning går att finna. Fast vem är jag att fundera...
 
E
Skrivet av: Gäst

Har en 185 kvm villa med fullhöjdsfönster 3 glas som jag bytte till förra året, huset e från -69 direktverkande el. Första året hade vi en elförbrukning på 27000 kwh, men bytta alla fönster till 3-glas , men dem blev fullhöjds istället. Sedan köpte jag 2 pelletskaminer från ariterm lilla frö för 25000 st dvs 50000:- och även en luftluft värme pump för 15000:-, sen bytte jag ut gamla vvb mot en ny från invest med inbyggd luftvärmepump för 16900:-. Eldar idag både uppe och nere med pellets under 0 grader och har idag en elförbrukning på 12-13000 kwh per år plus 5000 i pellets. Och en mycket varmare och skönare inomhusklimat än tidigare.
Är jäätte nöjd med pelletsbrännaren och vvb.
 
E
Skrivet av: Snålvargen

Här kommer vårt bidrag....Har en enplans kåk från 1973 på 125kvm med direktverkande el. Vi har bott här under de två senaste vargavintrarna 09&10.
När vi flyttade in låg förbrukningen på ca 25000kwh/år.
Nu är vi nere på ca 17000kwh/år genom följande åtgärder:
Nya smarta radiatorer med veckoprogram för dag och nattsänkning av temperaturer. Installerat spiskasett i fd öppna spisen. Automatisk temeraturstyrda tilluftsdon.
Luftvärmepump styrd genom timerfunktionen i pumpen.
glödlampor utbytta mot lågenergilampor. Ny energisnål tvätt & diskmaskin. Näst på tur står en torktumlare med värmepumpsteknik -40% mot konventionell tumlare av hygglig kvalitet. Sakta men säkert rullar det ner mot målet 15000kwh som vi hoppas att uppnå genom tiläggsisolering av vinden.
Tack för ordet!
 
E
Skrivet av: Camilla Sternberg

Lars: vad menar du med värmeförflyttare? En fläkt eller nåt annat smart?
vänliga häls Camlla
 
Vad har han gjort för besparing egentligen. Han förbrukar ju mer nu än tidigare. Köpt kamin och eldat 10 kubik. Ved kan ge ca 1000-2500 kvh per kubik. 10 kubik ved är lägst 10.000 kvh. Sedan använder han llvp när det är kallt och eldar mindre i kaminen Han har däremot höjt komforten kyla på sommaren och mindre eldande. Men dyrare har det blivit.
 
Vad har han gjort för besparing egentligen. Han förbrukar ju mer nu än tidigare. Köpt kamin och eldat 10 kubik. Ved kan ge ca 1000-2500 kvh per kubik. 10 kubik ved är lägst 10.000 kvh. Sedan använder han llvp när det är kallt och eldar mindre i kaminen Han har däremot höjt komforten. Kyla på sommaren och mindre eldande. Men dyrare har det blivit.
Såg sedan att det var ett gammalt inlägg.
 
Redigerat:
S
Roligt se alla förslag på besparingar... Ett som fanns för gammalt var att elelementen styrdes av väggtermostater. Jag har sådana gamla(!) termostater som styr, faktiskt, gamla element. Ett system som fungerar alldeles perfekt. Har sett dom som köpt nya, med elektroniska termostater, försedda element. Solen har legat på ordentligt på fönsterraden ovan elementet. Men ingen minskning av effekten där, den känner ju draget längst kalla golvet. Mina väggtermostater känner rumsvärmen. Över hundra år gammal kåk, med lite vedspis, kakelugn och delvis lvp. Runt 10-11000 kwh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.