Lokal snickare. Inga sprängningsarbeten. Fler träslag, inte bara furu och gran, Vindskyddat. Solläge. Diagonaler i plan. Camilla Schlyter bockar av på listan. Att arbeta som arkitekt är så mycket mer än bara form. Och så mycket noggrannare ritningar, desto mindre merarbete på plats och negativa överraskningar för kund, byggare och arkitekt.


Du kan läsa artikeln här: Avancerad snickarglädje
 
E
Skrivet av: Gäst

Bilderna ger inget särskilt klart intryck av helheten, tycker jag, men detaljarbetet ser snyggt ut och sånt diggar jag.

Sedan kan man väl gissa att arbetskostnaden gör att det inte är särskilt ekonomiskt. Mer ett konsthantverksföremål än en bostad för var man. Men det är kul att någon gör det.
 
E
Skrivet av: Gäst

Instämmer med Anonym samt att jag gärna hade velat se garagedörren på bild.
 
E
Skrivet av: Gäst

Genomarbetat i stil och utförande. Sånt är snyggt oavsett smak. Högkvalitativa arbeten är alltid uppskattade.

Men för dyrt för gemene man tyvärr, för väldigt få vill betala för det lilla extra när det väl kommer till kritan.

Det märker jag själv när jag renoverar. Hantverkare förkastar själva en del alternativ för de utgår ifrån att jag inte vill betala för extra kvalitet har jag märkt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Fantastiskt vackert! Men vad hamnade slutnotan på? Man blir ju lite nyfiken, och skulle gärna vilja börja räkna på ett sådant projekt!
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej alla som kommenterat, här kommer svar på frågor från arkitekten!

Ang kostnader kan jag uttrycka det såhär: mindre yta mindre volym = mer uttryck, fler rumsligheter, mer tryck på hantverk osv.

Med andra ord för att hålla kostnadsnivån nere minskades husets yta och volym - men tack vare de sneda väggarna, genom de rundade hörnen samt alla samverkande detaljer upplevs huset större än vad det är.

Ett annat sätt att räkna på. Inte ge avkall på arkitekturen men på yta och volym. Det kräver en effektiv planlösning.

Generellt behöver vi kanske tänka mer kring hur stort vi behöver bo. Min dröm är just denna; öka arkitekturen och upplevelsen på bekostnad av yta och volym. Något som för med sig att materialkostnaden minskas, transporter minskas, det ger lägre energikostanader osv. Ett sätt att börja bygga en grönare värld!

Ang. fragmentarisk presentation beror det på kundens uttalade önskan att inte exakt redovisa helheten.

länk till bild på garageporten:http://www.schlytergezelius.se/node/62

vänliga hälsningar: Camilla Schlyter
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej!
Vem säljer det vikbara fönsterpartiet? Kostnad?
 
E
Skrivet av: Gäst

Herregud vilket vackert hus!
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej!
Svar vikbart parti, Schueco heter företaget. ett såhär stort kostar runt 75-90 000 kr. Men ring och kolla!

Bästa hälsningar, Camilla
 
E
Skrivet av: Gäst

Ser en del trälösningar i fasaden som inte ser så kul ut..listerna går ihop och stänger fukten mot väggen...

gillar den negativa lutningen på väggen...bra mot fukt...

sitter fönstren plant i fasaden så är det bra med lutning på dessa också...

saknar bleck kring fönster men ser inte behövs detaljer..
 
E
Skrivet av: Gäst

WOW!
Vilken design och arkitektur! Altt är modern och samtidigt traditioner tänkande alltså blandning av då och nu tider.
Mycket bra lösningar av allt möjlig.
För lite bild innifrån.
 
E
Skrivet av: Gäst

Är så fruktansvärt trött på allt det här "arkitektritade".. Inte är det snygg och inte heller praktiskt. Dessutom tröttnar man snabbt på den hypade stilen :(
 
E
Skrivet av: Observer

Mycket elegant o grattis till arkitekter o byggare!
 
E
Skrivet av: Västkusten

Vem säljer solskyddet utanför vardagsrummet? Snyggt och just vad vi behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.