Ett stort härligt trädäck utmed hela huset i all ära. Cajsa Jacobsson berättar hur du får ut ännu mer av din uteplats genom att skapa rum och liv i den.


Du kan läsa artikeln här: Så ger du trädäcket liv
 
E
Skrivet av: Gäst

Är jag ensam om att se hur smaklöst, fult och oproportionerligt det är med trädäck? Till och med själva ordet "trädäck" är ju fult. Se bara på fjärde bilden, den jättelika ytan intill det lilla huset ser ju inte klok ut. Bara en stor ful livlös yta utan vettig användning. Vad är det för fel på gräs, buskar, träd och blommor? Att sedan folk kastar bort tiotusentals kronor och halva semestern på att bygga de där åbäkena är inte annat än ett kollektivt hål i huvudet.
 
E
Skrivet av: Gäst

Trädäck är skönt att gå på, bekvämt att städa och billigare än sten. Tror det har med det å göra. Jag tänker i alla fall bygga trädäck men vi kanske skulle lägga in lite blomplanteringar i den.
 
E
Skrivet av: Gäst

Har du bestämt att det är fult och smaklöst, jag har fått en ny matplats där man sitter bekvämt, under bar himmel, inte en massa plattor i olika nivåer. Jag går rakt ut från vardagsrummet, i nivå, bara det är trevligt... Men jag förstår dig till viss del, att ha 150 kvm hus och 250 kvm trädäck känns lite bra... När det gäller blommor och gräs har jag det så det räcker...
 
E
Skrivet av: Gäst

Trädäck är inte billigare än sten. Hat man torpar/kryppgrund, kan man lyfta upp den. Perfekt att ha i samma nivå som vardagsrum. Skön att gå och ramla på (barn).

kamilenski
 
E
Skrivet av: Gäst

Det är viktigt tycker jag att man gör variation i alla uteplatser oavsett om det är trä eller sten. Växtlighet är alldelses i framförallt trädäck är oftast minimal eller obefintlig. För stora ytor av tryckimpregmerat ser ut som lastbryggor precis som för många kvadratmeter byasten för tankarna till Lidels parkeringsplatser, så våga plantera i altanerna. Sedan anser jag att sten passar bättre till äldre hus byggda före 1960-talet (om vi inte pratar om specifika träverandor) och att både sten och trä kan användas till de senare hus.
 
E
Skrivet av: Gäst

Fullt på däcket i grejer. /Trädäckturken
 
E
Skrivet av: Gäst

Det är nivåskillnaden till marken som förfular trädäcken och det i sin tur framtvingar skyddsräcken som ofta ser klumpiga ut.
Jag har däcket i nivå med innegolvet och har lyft upp marknivån så man kan sitta på däcket med fötterna i gräset.Då ser inte ytan så stor ut och däcket står inte som en barriär mellan huset och betraktaren utan är mer en del av markplanet.
Praktiskt är väl alla överens om att ett trädäck är.
Lars S
 
E
Skrivet av: Gäst

Sikket gnäll! Har du inget produktivt att bidra med så var tyst och låt oss andra bestämma, inte lätt att vara stofil på Internet. Tycker för övrigt att det är grymt snyggt med trädäck och du slipper kila fast utemöblerna i gräset så det rostar och murknar.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det är ju skillnad på trädäck och trädäck. Byggde nytt på 40 kmv vid sommarhuset på västkusten av betsad och räfflad virke, alla hörn är gerade, och inga ändträd kan man se. Användade endast hela längder på virket. Rundt om går ett trappsteg, perfekt att sitta på. Det blev hur snyggt som helst, skönt att gå på. Nästa projekt är att fälla in belysning i golvet. Ett trädäck måste inte vara statiskt och tråkigt. Själv är jag jättestolt över mina gerade hörn.
 
E
Skrivet av: Gun Hallber

Hej alla som skall bygga trädäck. Nu är det hur enkelt som helst för man slipper gräva ner en massa cementplintar. Jag har hittat den perfekta lösningen på www.slutagrav.se
 
E
Skrivet av: fredrik

Gun måste ju säga att det är perfekt att du har hittat din egen produkt bra jobbat :)
 
E
Skrivet av: Anna-Lena

Trädäck är underbart. Man kan välja hur man vill ha det. Lite blommor i krukor eller att ha en pergola över med klätterväxter eller en vinranka. Kanske till och med ett persikoträd mitt i golvet. Variationen stoppas bara av vår egen fantasi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.