Det är allmänt känt att det är lättare att sälja ett hus på våren och sommaren när huset är som vackrast, inbäddat i grönska. Nu visar en undersökning att en fin välskött trädgård kan öka husets värde med upp till 20 %.


Du kan läsa artikeln här: Fin trädgård ökar husets värde
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

hörde mäklare som sa att dom inte skulle sälja sina egna hus på våren....
förmodligen för att utbudet är stort då..och drar ner priset
 
E
Skrivet av: Gäst

Visst ökar en välskött trädgård husets värde.
Sålde precis vårt hus som har en sagolik trädgård (vårt hus var reportagehus i Drömhem & Trädgård nr 6, 2011) - och fick avsevärt mycket mera än vi hade trott och hoppats på. Även mera än mäklarna trott och hoppats på.
Jag har också hört det med att man inte skall sälja på våren, men har man en riktig fin trädgård är det just då eller på hösten man skall sälja. Precis som det är viktigt att styla huset och visa det från sin vackraste sida vid försäljning är det viktigt att styla trädgården och visa den när den är som bäst.
 
E
Skrivet av: Gäst

De flesta husbyggare blir överraskade av hur mycket dyrare än beräknat deras hus blev att bygga. Ännu mer förvånade blir folk när de kommer till trädgården. Och här har vi då en undersökning, där ?forskarna? vill bevisa ungefär motsatsen! Tillåt mig tvivla.

De tillfrågade svenskarna gissar alltså ? enligt undersökningen ? att en trädgårdslös tvåmiljonersvilla skulle kosta 140.000 (sju procent av marknadsvärdet) att utrusta med ?fin trädgård?. Alla som anlitat hantverkare vet att du för sådana belopp knappt får din garageinfart stenlagd. Nej, om du frågar ?Vad tror du att den här trädgården är värd?? får du inte alls korrekt koll på verklig produktionskostnad. Folk i allmänhet underskattar våldsamt vilka belopp det drar att anlägga trädgård.
.
På samma sätt kan man misstänka att de tillfrågade i undersökningens känslomässiga del överskattar vad de tror att ANDRA är villiga att betala för ?en fin trädgård?. Man tror att den trädgårdslösa villan är värd 2,0 miljoner, och den med ?fin trädgård? går lös på 2,4. Visserligen är 400.000 kronor mer än 140.000 kronor. Men i sanningens namn säger beloppet fortfarande lika lite om faktiskt marknadsvärde som om faktisk anläggningskostnad. Helt enkelt därför att folk inte bjöd på huset. De bara - gissade!

Förtjänstfullt av Marlene att påpeka undersökningens syfte!

Billy Bäver.
 
Jag tror att "forskarna" har rätt till viss del. Den stora nyttan av rapporten tycker jag är budskapet till alla som själva älskar att pyssla i trädgården: Du höjer värdet på ditt hus!

Du kan anlägga trädgården på så många olika sätt, precis som du kan bygga på många olika sätt. Den som gillar att pula i trädgården och väljer att så sin egen gräsmatta, plantera häck på barrot och har en känsla för hur man utformar en fin trädgård så att den passar med huset tror jag är en stor vinnare.

Köper du in en totalentreprenad på trädgårdsdesign och anläggning och sedan har en trädgårdsmästare för att sköta trädgården, då kan det nog gå på ett ut.
 
E
Skrivet av: Gäst

Vissa saker drar också ner värdet på hus. Det skulle vara kul att se en undersökning på hur mycket mindre man får för huset när man har tagit bort gräsmattan och lagt singel istället. De som köper ett ton singel och lägger framför huset istället för en gräsmatta, buskar och blommor. Hur kan man komma på något så idiotiskt? Det har gått inflation i singel, snälla sluta med detta!
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

En kompis syster har total gjort om deras trädgård samt allt med dränering som hör till. (och belysning kan jag tänka mig eftersom hennes far är elektriker) När dom ville ha en ny värdering efter allt detta slitgöra i trädgården sa mäklaren bara att huset inte kunde väderas högre eftersom det dom gjort räknades som underhåll och inte förbättring. Trist!
Samma värdering men all kostnad, slit och "förbättring"
 
E
Skrivet av: Anonym

Om den fina trädgården inte passar den nya ägare, är den vär 0 kr.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
E
Skrivet av: dvVinci

Men borde inte en "lättskött" trädgård betinga ett högre värde än en trädgård som kräver en hög underhållskostnad?
;-)
 
G
Jag uppskattar en lättskött trädgård. Vill inte ha en massa buskar och skit
 
Samma här, lätt skött!
 
Efter att ha tittat ihjäl mig på "En plats på landet" så verkar det som om att en uppväxt trädgård övar priset väldigt mycket i UK. Trädgården skall också vara insynsskyddad med buskar av olika slag, Tror däremot att i Sverige så önskar man en platt, fyrkantig gräsmatta utan buskar och runt en häck som är av samma sort. Men som undersökningen säger så är trädgården välskött så undermedvetet tror man också att huset är välskött.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Fadai
Om man med lättskött menar en grön öken så borde man nog hålla sig till lägenhet, el möjligen radhus. "en massa buskar och skit" är ju det som gör fastigheten intressant. Utan träd, buskar och blommor är det bara ett hus, inte ett hem.
 
  • Gilla
Jotsat och 5 till
  • Laddar…
Min man och jag har i 1,5 års tid avverkat större delen av 15 års obehindrad uppväxt av trädgården. När vi flyttade in såg man knappt bostadshuset, skjulet var bokstavligt talat inkapslat i murgröna (säljaren hade inte bemödat sig med att ta bort den, vilket gjorde att när vi väl kom in i skjulet låg där skräp och vissa användbara grejer uppåt väggarna) osv. Vi har tagit ner 5 stora träd, 2 tujahäckar, den gigantiska murgrönan, en flera meter hög syren mm mm mm. Och självklart rensat, rensat, rensat, varenda rabatt var tillintetgjord av ogräs. Och få mig inte ens att börja med stenläggningarna, samtliga var begravda under 5 cm gräs och jord.
Nu kan vi äntligen börja urskönja en charmig, icke-pedantisk, lummig, men ändock en välskött och trivsam trädgård, som passar vårt 120 år gamla hus. Mycket jobb återstår såklart och klar blir man såklart aldrig, men det jag ville komma till är att artikeln om att en fin trädgård höjer husets värde ger oss vatten på vår kvarn och överensstämmer med vad vi säger till varandra varenda dag när vi går runt i trädgården och klappar oss själva på axeln. :rofl:
 
  • Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Vi började med att ta bort alla buskar som fanns på vår tomt och grävde bort dem helt. Blev fem lass med släpvagn.
Tyvärr fick vi sen också ta ner en lönn som tyvärr närmade sig döden. Har sen bytt hela gräsmattan och anlagt en planteringshörna med plattläggning och 11 st pallkragar. Nytt staket är också uppsatt.
nu har det även kommit automatisk bevattning på alla planteringar så några kronor borde det ha höjt värdet.
En välskött trädgård ger en bra första välkomnande effekt. Uppfarten behöver göras något av så här är planen att asfaltera då jag inte är så förtjust i plattor där man har en bil stående hela tiden.
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.