Det kan vara bra att själv göra en första bedömning av badrummets kvalitet redan när du går på husvisning. Här berättar vår badrumsexpert Jon Hedelin om svagheterna i ett badrum som du ska hålla utkik efter.


Du kan läsa artikeln här: Snabbkolla badrummet vid husvisning
 
E
Skrivet av: Gäst

Bra genomgång, men om brunnsmanchetten sticker ut under ringen kan det ju vara så att man skurit ett för litet hål och inte använt specialverktyget. Behöver väl inte betyda läckage?
 
E
Skrivet av: Gäst

Håller med borde inte påverka vattnets väg?
 
E
Skrivet av: Gäst

Badrumstokerierna i Sverige borde jämföras med våra nordiska grannar som inte alls har sådana problem.
Jag skulle säga att försäkringsbolagen skapat detta kaos som är unikt för Sverige !!!!
 
E
Skrivet av: Gäst

Funderade på det där med att klämringen sticker ner. Precis som anonym ovanför skriver, så är det väl så att om man använder sig av specialverktyget som är helt otänkbart för en privatperson så kan man säkert veta att manchetten inte sticker nedanför. Det har väl inget att göra med hur välgjort det är i övrigt. Jag tycker det luktar lite "enklaste sättet att se om det är gjort av en fackman" över det. Och de badrum jag har haft förmånen att kolla så har det inte varit någon garanti för ett bättre jobb...
 
E
Skrivet av: Gäst

Varför är det en "han" som har monterat manchetten?
 
E
Skrivet av: Gäst

vad tusan spelar det för roll att han skriver att det är en "han" som monterat manchetten??
 
E
Skrivet av: Gäst

Okej, jag ska kolla dessa saker när jag köper hus. Men vad ska jag göra med informationen? Hur stort är problemet med silikon runt brunnen - inte ska jag väl avblåsa ett husköp pga en silikonrand? Ska jag begära ett lägre pris? Går det att göra om det som är fel? Hur mycket kommer det att kosta? Osv.

Att veta vad jag ska kolla efter ger mig ingenting om jag inte vet vad det har för betydelse för mig.

Vore tacksam för svar på detta.

...särskilt just vad man kan göra med silikonranden, eftersom mitt badrum som renoverades för ca 5 år sedan har just en sådan...
 
E
Skrivet av: Gäst

Om brunnsmanchetten syns under klämringen är det bara att skära av den, det enda det indikerar är att plattsättaren varit lite stressad, men även att den faktiskt är monterad.
 
E
Skrivet av: Gäst

Angående det här med att manschetten ibland sticker ner under klämringen, det som blir konsekvensen är att klämringen (framför allt när det gäller fjädrande, ej skruvade klämringar) då riskerar att inte hamna i sitt säte, utan för högt upp. Detta kan göra att den inte spänner på det sätt som den ska, vilket riskerar att medföra vattenläckage. Det behövs inget specialverktyg för att skära manschetten korrekt, det räcker med en smula kunskap. Har man inte den kunskapen bör man inte montera manschetter, och antagligen inte tätskikt överhuvudtaget enligt min uppfattning.

Silikon runt brunnssilen är inget stort problem. Det är bara att skära bort försiktigt och foga med hårdfog. Men det tyder också på en viss okunskap om hur man bygger badrum.

Naturligtvis kan det också vara en kvinna som monterar tätskiktet. Jag har själv två kvinnor och tre män anställda som plattsättare.

Jon Hedelin
 
E
Skrivet av: Rolle

Det går inte att generellt säga att det bara är att renskära i efterhand. Det beror på vilket fabrikat av golvbrunn det gäller. I vissa fall skall det vara en luftspalt under ringen för att säkerställa att ringens tryck mot manchetten blir korrekt.
Varje fabrikat har sina installationsanvisningar och om man bara läser och följer dessa så borde det inte vara så svårt att lyckas.
 
E
Skrivet av: Nisse

Om jag som privatperson gjort ett badrum och verifierar det med ett egenhändigt "kvalitetsdokument, måste då försäkringsbolaget godta det som att det är fackmannamässigt utfört?
 
E
Skrivet av: Matte

Har du följt de direktiv som GVK alt. BBV säger så gäller det lika mkt som om en inhyrd fackman har gjort det. Föreslår att du fotar efter varje steg samt självfallet spar kvittona.
Vi i Sverige överdriver det hela lite väl mkt, kontra andra länder, när det kommer till rätt våtrumsinstallation. Brunnsinstallationen är absolut viktigast och följer du bara instruktionen är det ja, busenkelt.
 
E
Skrivet av: Danne

Mitt förtroende för Försäkringsbolag är också i botten efter att vi för andra gången i 2 olika hus blivit nobbade av 2 olika försäkringsbolag när vi fått vattenskador. Jag anser numera att branchreglerna ska man ENDAST följa för sin egen skull. Tro inte att ni får ersättning för badrum bara för att ni följt GVK eller BKR. Det gäller inte i praktiken vid vattenskada på tätskikt och kakel/klinker. Klausuler sätter i de allra flesta fall numera försäkringsskyddet ur spel t.o.m för nya badrum. Men premierna höjs just med hänsyn till alla vattenskador. Det vore något för Janne Josefsson på uppdrag granskning att bita i.
 
E
Skrivet av: Inger Vilterhorn

Är det verkligen så dyrt att renovera ett badrum på 1.50x2.17 ? Jag har försökt få offerter från olika firmor. En har gett en offert. De andra hörde inte av sig. Enligt den offerten jag fick så skulle jag betala minst 80 000 men då var inte klinkers eller kakel med räknat, de skulle använda de gamla rörena och annat gammalt.. skulle det bli mer så skulle de ta 480:-/tim.. är det verkligen så dyrt? Är det inte jag som hänger med??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.