För några dagar sedan rasade ett hus i Påarp utanför Helsingborg, i samband med att huset dränerades om. Byggahus.se pratade med Stefan Olsson vid Boverket om husrasen och hur de hade kunnat undvikas.


Du kan läsa artikeln här: Undvik husras vid dränering
 
E
För några dagar sedan rasade ett hus i Påarp utanför Helsingborg, i samband med att huset dränerades om. Byggahus.se pratade med Stefan Olsson vid Boverket om husrasen och hur de hade kunnat undvikas.


Du kan läsa artikeln här: Undvik husras vid dränering
 
E
Skrivet av: Gäst

Gör aldrig dräneringsarbete under den våta årstiden om huset är byggt på lerjord.
Lera som är vattenmättad "flyter". Jämför med alla rasen som inträffat vid Göta-älv.
Gör dräneringsarbete under en ovanligt torr sommar.
 
E
Skrivet av: Gäst

Naturligtvis rasar tegelhus lättare än trähus! Gavelväggen(duibbel halvstensmur bredd 7 meter höjd 9meter) till huset i Påarp vägde uppskattningsvis 30-40 ton!
En trävägg hade vägt endast en bråkdel av detta, vilket ger ett lägre marktryck!
Dessutom en trävägg kan ta upp dragspänningar vilket en tegelvägg inte kan!
 
  • Gilla
Jockebest
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Innan jag lät gräva så hörde jag med Folksam vad som gällde. Där fanns ingen hjälp att få om det skulle haverera. Ingen tilläggsförsäkring kunde jag teckna heller.
Det var bara att hoppas på det bästa. Men för en privatperson vore det alldeles för dyrt om huset rasade. Svagt att man inte kan gardera sig med försäkring. Alla tvingas ju så småningom dränera hus med källare. Det var 2003 jag dränerade och det gick bra.
Stig wiberg, Härnösand
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag har grävt runt många husgrunder och tom under hus som stått på träpålar och hela tiden så måste man försäkra sig om att inget kan förskjutas. På ett av husen så hade tom pålarna ruttnat så pass att diksbänkplåten hängde på avloppsröret tio cm över diksbänken för att huset sjunkit.
Ett gott råd "Gräv ALDRIG själv". Ett företag har försäkring för ev uppkomna skador och då är det billigt mot att man får stå ensam för skador som ev kan uppstå!
Jag har inte läst om huset i Påarp eller hur det gick till men Gräv aldrig själv!!!
 
E
Skrivet av: Gäst

Vadå byggfusk? Finns det en lag som säger att stommen måste stå på plattan? Många större byggnader typ ICA maxi har pålad stomme och golvet som platta på marken.

Man måste inte gräva upp en hel vägg heller, zonschakt vid vägar är bara 3 m åt gången, det kan man göra även på hus. Kolla anläggnings AMA.
 
E
Skrivet av: Gäst

Konstruktioner såsom ICA Maxi eller liknade byggnader har sällan hel källare och i det fall där källare finns så är det oftast platsgjutna väggar.

Har själv tidigare sysslat med dräneringsarbeten och har även utfört schaktning på gamla byggnader där oftast källarväggar består av staplade sten med lite bruk mellan skiften. I något fall så stälde vi form mot källaren och göt med betong en "ny" källarvägg. Vid dessa projekt så stämpade vi alltid imellan källargolv och våningsplan för att utjämna lasten av ovan konstruktion samt gjorde en sida i taget.

/ASF
 
E
Skrivet av: Gäst

Varför skriver dom aldrig ut vilken firma som har gjort arbetet? skulle vara roligt att veta, svensk firma med romäner polaker är så vanligt att man blir rädd, var har helsvenska firmor tagit vägen...................
 
E
Skrivet av: Gäst

Kanske för att det är som dom skriver "BYGGFUSK" inget som grävfirman kan ha vetat om i förväg..
 
E
Skrivet av: Hasse

Jag har ett hus från slutet av 1800-talet och när vi köpte detta upptäckte vi att det inte fanns någon dränering runt huset därför var det blött i källaren när det regnade, endast en golvbrun som löpte ut bak huset. Då vår ekonomi inte var så bra fanns det ingen möjlighet att anlita någon firma men jag är själv byggnadsingenjör och såg att källaren var presic som /ASF beskrev saplade små stenar med lite bruk emellan och sedan stora granitblock ovan gjord. det var bara att försöka sätta inarmeringsjärn i muren till mattan som jag la mot en form vilken jag fyllde med betong, ett himla jobb men jag anser att det var tvunget då det lätt kunnat rasa om jag dränerat och sedan bara lagt makadam och sand mot väggen. Det blev i alla fall skitbra, aldrig mer vatten i källaren pga regnmängder :)
Det enda som jag skulle gjort annorlunda är att jag inte skall hyra en minigrävare utan anlita en bonde som även är grävare och som är mycket billigare än vad hyran på minigrävaren var och då går arbetet mycket fortare.
 
E
Skrivet av: Erik Link

Om man ska byta dränledning, eller om man som jag vill bygga ut källare, behöver man ju i allmänhet gräva intill väggen och en bit under nivån för plattans undersida för där ligger den gamla ledningen eller där ska man lägga kapillärbrytare och isolering vid utbyggnad. Det verkar ju riskabelt. Finns det något sätt att gjuta i en dränerande och kapillärbrytande blandning som stöd så att man minimerar risken att jordmassorna under den befintliga byggnaden börjar röra på sig och så att detta område inte behöver vara försvagat mer än kortast möjliga tid och kanske inte över hela sträckan samtidigt? Gjuten lättklinkerbetong dränerar ju men är väl inte kapillärbrytande, kanske man kunde toppa med rostfri takplåt som skyddsmembran?
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Gäst

Konstruktioner såsom ICA Maxi eller liknade byggnader har sällan hel källare och i det fall där källare finns så är det oftast platsgjutna väggar.

Har själv tidigare sysslat med dräneringsarbeten och har även utfört schaktning på gamla byggnader där oftast källarväggar består av staplade sten med lite bruk mellan skiften. I något fall så stälde vi form mot källaren och göt med betong en "ny" källarvägg. Vid dessa projekt så stämpade vi alltid imellan källargolv och våningsplan för att utjämna lasten av ovan konstruktion samt gjorde en sida i taget.

/ASF
Jag vet att det var väldigt länge sedan men hur gör jag för att komma i kontakt med ett företag som jobbar precis så du beskriver? Behöver någon med kunskap för vår skadade grund vid dränering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.