E
Skrivet av: Gäst

Jättefult, fasansfullt. Var tog skönheten vägen!? Hur kan någon vilja bo i en sådan här låda ?! Som dessutom förfular hela miljön !!

Men vänta nu - vad var det man sa om jugendstilen vid sekelskiftet ? Och vad va samtidens uppgfattning om Stockholms stadsbibliotek, om Stockholmsutställningen 1930, om Bauhausskolan, om Gaudis arkitektur i Barcelona, om Macintosh osv osv

Precis samma argument som går igen nu !!
I bästa fall kan man sträcka sig till att huset är ok men det ligger trots allt "fel". Var ska ett town-house ligga om inte i staden? Och varför skulle arkitekturen fortsätta att se lika dan ut ? I så fall hur länge då ? Ska vi fortsätta bygga stilpastischer på tegelkåkar med sadeltak för evigt eller..?

Killar, va stolta över ert hus och att ni hade både mod, fantasi och moral att genomföra det och visa vad ni står för !!
 
E
Skrivet av: Gäst

Betydligt smakfullare än alla som bygger i gammal stil och tror dom har ett torp i villaområdet.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

"skickligt utförd vit kub" må så vara. Men maken till sinnessjuk anpassning till den övriga bebyggelsen får man nog leta efter. Konsten skall väl utmana. Men både unga ansvariga arkitekter och renommerade jurymedlemmar har utmanat till gränsen för att detta är diagnosticerbart. som någon form av störning. Helt bedrövligt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Nog för att vi får lite snö i de södra delarna i landet men för ägarnas skull hoppas jag att taket fungerar OM det mot förmodan kommer mer där nere. Bilderna på denna sida visar mer gatuvyer och då blir detta hus inte så konstigt ihop med de fina gamla husen. http://www.eldingoscarson.com/portfolio/landskrona/2.htm
Klicka lite sedan på siffrorna så ser ni mer gatuvyer.
Det jag gillar med huset var inredningen av bokhyllan bredvid fönstret med en go' sittbänk. Så skulle jag vilja ha i mitt gamla hus.
Kommer jag till Landskrona skulle jag vilja se detta hus, undrar vilken adress det ligger på.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hur kan man tycka att det ar kreativt och spannande med en vit kub? Har ingen sett en sockerbit forut? Har ingen varit utanfor Sveriges granser dar liknande hus har uppforts sedan 1920-talet? Hur svart ar det att designa en fyrkant?

For att inte ens ga in pa vilken skada det kommer att orsaka stadens turistnaring. I en tid som denna da allt fler soker sig till det genuina, det gamla och det beprovade smalla upp en vit kub som inom manader kommer att vara allt annat an vit pga. regn och smuts...

Jo som sagt. Det ar enorm skillnade mellan kommunerna i Sverige. I vackra Landskrona far man tydligen smalla upp vad som helst vart som helst. I andra delar av landet ar det inte riktigt sa enkelt.

Huset ar dock inte nytt i bloggvarlden:

http://www.dezeen.com/2010/01/18/townhouse-in-landskrona-by-elding-oscar...

Mer bilder och kommentarer fran en mer internationel lasekrets.
 
E
Skrivet av: Gäst

Anskrämligt.
 
E
Skrivet av: Gäst

Inverkan på omgivningen kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte känner till den men jag gillar formgivningen både ut- och invändigt. Däremot tycker jag att vittvittvitt känns extremt uttjatat och fantasilöst!
 
E
Skrivet av: Gäst

Städer är ett plockepinn -förr, nu och i all framtid!
 
E
Skrivet av: Gäst

Verkar finnas tvä läger här: Fult eller fint. Själv måste jag erkänna att jag scrollade igenom artikeln för att hitta raderna där det stod att det var ett aprilskämt, men förgäves. Jag har inget emot moderna byggnader, häftig design, nytänkande osv, men det här anser jag är att förstöra en miljö som blir allt mer sällsynt i Sverige. Fy!
I ett annat sammanhang hade jag nog gillat huset, men placeringen förstör både ny och gammal byggnation. Man kanske kan flytta på det?
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Bra! Mer sånt här. Tittar man på övriga hus på gatan är det en enda röra med olika former på tak och hus det om något ser risigt ut. Som några sagt tidigare måste man se framåt det är då man utvecklas.
 
E
Skrivet av: Gäst

Skitsnyggt! Jag tycker inte att det stör omgivande bebyggelse, av den anledningen att det är så rent i stilen. Det höjer säkert värdet på hela den gatan att få ett sånt lyxhus insprängt.
 
E
Skrivet av: Gäst

jag tycker det är fantastiskt vackert, skulle gärna bygga nått liknande.
 
E
Skrivet av: Gäst

Smakfullt, vackert att se hur dom trollat med tillgänglig volym utan att tappa stilen. Skulle vilja känna på takhöjden, får man verkligen bygglov med en takhöjd på 2,1m? Och hur lyhört är huset?

Coolt e det om än helt felplacerat.
 
E
Skrivet av: Gäst

Riktigt kul att någon vågar göra detta, varför vara bakåtsträvande. Vad beträffar kommunen som beviljat bygglov så ska de ha en eloge. Mer sånt här i detta land.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Kära nån...

Huruvida huset i sig är vackert/intressant/tilltalande eller ej är en i sammanhanget rätt ointressant diskussion då betraktarens smak är avgörande.

Däremot bör huset jämnas med marken omedelbart. Därtill bör ledamöter i ansvarig byggnadsnämnd och Kasper Salin-juryn genomgå sinnesundersökning. (lämplig undersökningsmetod vore kanske att ge dem en sådan rund burk med tillhörande klossar avsedd för barn, där locket är försett med hål i olika geometriska former som klossarna passar i?)

Hur "genomtänkt" byggnaden än må vara saknas en grundläggande yrkeskompetens hos arkitekterna eftersom ingen hänsyn tagits till närmiljön över huvud taget.

Hur kunde det gå så fel?
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.