Jag undrar hur man gör en snygg övergång mellan klinkersgolv i köket till parkettgolvet i vardagsrummet när man har öppen planlösning?

Förslag och bilder tas tacksamt emot :D :D

Jag är inte så förtjust i trä- eller mässingslisten som många väljer.
 
"Jag är inte så förtjust i trä- eller mässingslisten som många väljer. "

Synd, för det är mitt förslag ;) Vi har övergång mellan ekparkett och tarkettmatta i köket och där satte vi en självhäftande list i ekimitation. Se helt OK ut tycker jag. Golven är annars i samma höjd.
 
Snyggast är väl bara att lägga en fog mellan trä och parkett. Har man samma nivå på de två golven är det överlägset snyggast. Alla dessa lister som ofta används har jag aldrig förstått mig på. Fogen är rörlig så man får inga sprickproblem osv...
 
Man kan dra en mjuk fog imellan parketten och klinkersen om man absolut inte vill ha en list
 
Kaugan skrev:
Jag är inte så förtjust i trä- eller mässingslisten som många väljer.
Jag har sett en sådan list i rostfritt eller aluminiumliknande, det var snyggt, klart snyggare än mässing tyckte jag.
 
Jag har samma "problem" som dig.. Men jag ska dra massa kablar under så jag blir nog tvungen att välja list.. (?)
 
Har sett supersnygga övergångar i inredningstidningar, med bara en liten fog emellan. Försökte förgäves övertyga snickaren och plattsättaren att det skulle bli snyggare utan list. De var väldigt samarbetsvilliga i de flesta fall, men just här blev svaret "det går inte". Vi satte en trälist i ask mellan klinkers- och parkettgolvet i hallen. För oss följde två fördelar: listen stoppar det mesta gruset från att följa med in på parketten, och den är jättebra att vicka barnvagnen mot när lillpyret har svårt att somna :) Men den irriterar mig väldans om man råkar trampa där det knirrar, parkettgolvet sviktar lite precis invid listen på något ställe. Hur kan det göra det egentligen när det är lagt på en betongsula ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.