När du väljer vad du ska värma bastun med bör du utgå från basturummets volym, men också dess utformning, isolering och ventilation. Här får du tips om vad du ska tänka på för att få rätt uppvärmning och utformning av bastun.

Du kan läsa artikeln här: Så väljer du värme till bastun
 
E
Skrivet av: Erik G

Utan att ha studerat det i detalj skulle jag vilja säga att en vedeldad bastu inte nödvändigtvis är miljövändligare än en eluppvärmd bastu där ellen består av t.ex. vindandelar eller biogas. T.ex. kan man köpa färdigtorkad vet som är körd i torkskåp utan kontroll på vilken el som använts. Om man eldar fel blir det dålig förbränning, partiklar och annat junk.
 
E
Skrivet av: Torkel

Vem bryr sig? En bastu används trots allt ganska sporadiskt och ur miljösynpunkt måste det vara sista stället att spendera pengar på att minska utsläpp...
 
E
Skrivet av: Bengt

Märkligt att avlopp inte nämns i artikeln. Något som jag anser självklart i en våtbastu.
 
E
Skrivet av: Niclas

Vad man ska välja det är nog väldigt olika från person till person.
El är ju smidigt och renare och snabbare, samtidigt lite tråkigare
och antagligen lite dyrare än ved.
Sen beror det ju på vilka förutsättningar man har.
Är det en helt fristående bastu skulle jag välja ved alla gånger.
Med en extra "levande" eld i huset är det ju en brandrisk.
När jag ska bygga bastu blir det en vedeldad fristående.
mvh Niclas
 
E
Skrivet av: ellinor

Jag skulle i första hand bygga en vedeldad utebastu, skönast, mindre fukt i huset, mysigast... Men el om jag måste ha den inomhus, för bastu måste jag ha :) För oss är bastu inte sporadiskt använd utan snarare ett behov MINST en gång i veckan.
 
E
Skrivet av: Bosse

Jag inredde en vedbastudel (2x2m) i en timrad gäststuga på landet. Låg takhöjd gjorde att jag bara kunde sätta bänkar på en höjd, lite synd om man snabbt vill växla mellan varmt och svalare, men det går. Satte in golvbrunn för att kunna stänka med vatten. Murade en tegelvägg som avskiljande vägg som också fungerar som värmelagring, vilket iofs gör att man får elda rätt duktigt för att få riktigt hög temperatur. Men det fungerar precis som jag ville, enda "problemet" är att på nåt enkelt sätt kunna se till att styra varmluften i rummet. Så lägg lite tid på att undersöka var ventilerna ska sitta och om de ska ha fläktar för att att styra varmluften i rummet.
 
E
Skrivet av: Janne

Är det någon som erfarenhet av typ Tylös combi bastu, dvs el och ånga? Är det något att satsa på?
 
VVi har en vedeldad bastu från 60-talet. Den har belysning samt strömbrytare i sig, det saknas golvbrunn men den ligger i anslutning till ett duschrum. Ipklassningen på elen är ej enligt dagens standard men den har fungerat sen -67... den borde ju rimligtvis fungera fortsatt också även om man inte höjer klassningen till dagens std.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.