E
Skrivet av: Bob

För de absolut flesta räcker vanliga telefonjacket, själv har jag VDSL och 30/8 Mbit/s men bytte från ADSL bara på grund av upphastigheten ökades från 700Kbit/s.
Har Triple play och det fungerar bra

Men bygger du nytt kanske det är dags att ta en funderare om det ens är värt att dra telefonkabel och istället satsa de pengarna på enbart fiber.
 
E
Skrivet av: Magnus

"Vilket internet ska jag välja till huset?"
Vad jag vet finns det bara ett internet, däremot finns det flertalet olika sätt att ansluta sig till det....
 
E
Skrivet av: Marielle

Där jag bor finns det ingen fiber, och knappt något telefonnät. Det finns knappt mobiltäckning, så enda som går är gamla NMT-nätet så för oss finns bara ett val och det är Net1 som går på just de frekvenserna...
 
E
Skrivet av: Anders

Fiber, säger bara det.. är det någon som köper en skrivmaskin idag? för det "räcker ju" för mitt behov?

Tyvärr gäller det ju att det görs på kostnadseffektivt sätt så vi får ut fiber till många, det allra billigaste är att gå ihop och bygga nät "själva", för då är det inte någon kommersiell aktör som måste ha avkastning på sin investering, den "vinster" gör istället de boende genom mycket bra priser på grossistmarknaden för gruppanslutningar.....
 
E
Skrivet av: perzy

Är det ingen som ens funderar på hälsoaspekten med trådlös teknik? Ett mobilsamtal är ju väldigt lite strålpulser (högst 64 kbit/s) jämfört med trådlöst bredband. Nu är jag ju ingen expert men att sitta bredvid en dongle som överför 10 mbit/s torde ju vara som att sitta bredvid en radiomast? Gör era ungar det?
 
E
Skrivet av: Göran

Fördelar med fiber.
1 Det är framtidssäkert. Enkelt att öka hastigheten genom fibern. Vem vet vilka nätbaserade tjänster vi har i framtiden?
2 Det är stabilt och tämligen störningsokänsligt. Svårt att avlyssna och minskar mängden radiovågor i luften. Lägger mig inte i debatten om EM strålning.
3 Priskonkurrensen ökar och därmed går både installationskostnad och priset på innehållet ner.
4 Hastigheten! Finns ingenting som slår fiber, nu eller i framtiden!

Nackdelar.
1 Installationen kan vara kostsam.
2 Inlåsning till fiberägaren, även om PTS kräver att fiberägaren ska tillåta andra leverantörer av tjänster. Fiberägaren vill fortsättningsvis ha betalt för sin installation, så någon måste betala för det.
3 Larm med uppringning via koppartråd slutar fungera. Behöver GSM modul.
 
E
Skrivet av: Niclas

Vad du än väljer så välj INTE 3. Det har strulat för mig hur mycket som helst.
Ändå så trodde jag på dem när dom sa att den nya modemet skulle vara mycket bättre så band jag mig 2 år till (ca 1 år sen) Men samma visa det klipper och går oftast otroligt låååånngggsamt. Har försökt sen dess att bryta avtalet men det verkar vara omöjligt, man ska skicka in modem och uppgradera och jag vet inte vad jag har gjort allt.. Men jag blir inte av med dom.
Så välj inte 3 dom är super kassa och har den sämsta tänkbara kund(service)!
 
E
Skrivet av: grillchips

Jag använder numera mobilen som wifi hotspot så mitt telia mobila bredband håller på att avslutas.
Går faktiskt lite snabbare då jag har något bättre mottagning med 3 än med telia.

Det är lite prat om fiber där jag bor men jag är inte så intresserad av det då det mobila fungerar bra nu.

Allt prat om att fiber är framtidssäkert tar jag med en nypa salt, folk har väl aldrig kunnat veta vad som gäller i framtiden och samma sak gäller väl nu.
 
E
Skrivet av: Anon

Ta du fiber med en nypa salt. Klart att det kommer komma något bättre i framtiden, jag tänker t.ex inte köpa ny mobiltelefon då jag vet att det i framtiden kommer en bättre, samma med TV, Dator, Bil m.m.
För ca 20 år sedan grävde vi ner coax då kabel TV kom till vårat samhälle. Den funkar nu också till internet. Men det var ju dumt att vi inte väntade på fiber.
 
E
Skrivet av: Location

Har precis installerat fiber i min kåk för det nätta summan av 8 500 riksdaler. Framtidssäkert och billigt. Skulle det komma modernare teknik så behövs det inte grävas igen då de lagt fibern i tomrör som de sen blåst in fiberkabeln i med hjälp av tryckluft. Är helnöjd och investeringen betalar igen sig på ca 3 år.
 
E
Skrivet av: Raco

Hela Sverige borde göra som tex mariestad, där kommunen äger och drar fram nätet, infrastrukturen. Inkoppling fiber 10'. Sedan ligger tjänsterna på en öppen marknad. Max tillgänglighet plus konkurrens på tjänsten. Fyra olika mobilnät? Löjligt. Skall vi ha flera parallella vägnät?
 
Precis Raco - vissa saker skall staten styra upp, och ett av dem är infrastruktur, även it-infrastruktur.

Sedan tycker jag titeln är lite skrattretande. Det kan tyckas vara en petitess, men vi väljer sällan variant eller version på internet. För det mesta tar man del av den aktuella versionen. Vilken "uppkoppling" man väljer är nog snarare artikelns ämne ..
 
Jag hade gärna haft en 4g utan tak på volymen. Känns diskriminerande för oss som inte har möjlighet till fast bredband att vara tvungna att använda ett mobilt med tak. 80 gb som vi har nu är slut efter 5-6 dagar med 2 tonåringar i familjen.
 
Telia lever kvar i inlåsningssamhället, samma strategi som tog död på minidatorvärlden, när PCn och öppna system kom. Ofta förekommande i samfälligheter o nya gruppbebyggelser där du som husköpare ofta redan är överkörd. 2015 borde valfrihet vara naturligt, men...
I dagens streamingvärld är fiber det enda vettiga, jmf med Dataroaming påslagen utomlands, där en vecka kan kosta x0.000kr!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.