E
Skrivet av: Mikael

Valde också bort fiber, när Telias säljare hälsade på. Av samma skäl som Mattias ovan.
 
E
Skrivet av: Thomas

Väljer du fiber har du sedan inte möjligheten att byta leverantör, denna marknaden är nämligen inte avreglerad längre. Dvs den du köper fibern av blir din bredbandsleverantör i framtiden.
 
E
Skrivet av: Petter_P

Det finns visst "fria" leverantörer av fiber. Dessa lägger bara kabeln och så får man själv välja nätleverantör (bland de som kan leverera till aktuellt område). Antagligen kommer en sådan fiber att bli dyrare i inköp men det är möjligt att man kan tjäna in det på lägre månadskostnader. Men köper man Telia-fiber så är man rätt låst, ja.
 
E
Skrivet av: Thomas

Helt rätt, men ofta är det tyvärr någon "operatör" som tillhandahåller fibern
 
E
Skrivet av: Anders

FEL!
 
E
Skrivet av: Thomas

Inte avreglerad ännu skulle det vara
 
E
Skrivet av: Micke_P

För den som kör telia triple via adsl så kan jag rekommendera att byta till boxer nu när de även erbjuder adsl. Snabbare internet (för samma peng), valfri ip-tel (telias hackade för oss), olåst router av bra sort, tv utan koppling till internet, kan stoppa i kortet i sovrumstv t.ex. (flexibelt). Låter som reklam men jag är mer nöjd med boxers lösning.
 
E
Skrivet av: Anders

Hej

telia är på väg att släppa sin "öppna" fiber, nog kommer det vara dyrare än många stadsnät, men det är PTS som sätter taket för vad Skanova/Telia Operator får ta i betalt av tjänsteleverantörerna. Det är alltså PTS som måste sätta taket lägre...

Deras nya satsning på fiber för villor blir deras öppna..

visst, ett eget ägt nät i en förening blir billigast i längden, men många har svårt att förstå de ekonomiska resonemangen.... tyvärr.

10000 i installation är inget jämfört med att för 50 år framöver kunna pressa priserna med kanske 300 kr i månaden i en kollektiv anslutning jämfört med individuella.. men tyvärr är det inte många som gör den kalkylen.
 
E
Skrivet av: Christer

För alla dem som inte bor i tätort är det mobila bredbandet en fullgod ersättning. Kopparnätet underhålls inte i glesbygden, privata initiativ för fibernät har ofta låg säkerhet, bristande kompetens för byggande, underhåll och drift. Jag välsignar det mobila bredbandet för god funktion, tillräckliga prestanda och inte minst flexibilitet (jag tar det med mig på resor) Jag har inget behov av höga hastigheter för att se långfilmer via datorn, jag använder datorn för kommunikation och inhämtande av information.
 
E
Skrivet av: eCrité

Alle former av kommunikasjon (over nettet) krever i det minste en viss stabilitet (radio linken må være etablert) og en viss minste hastighet i forbindelsen for å kunne fungere uten å skape alt for mange avbrudd/hakk/dårlig lyd etc. Du, Christer, generaliserer alt for mye dine egne erfaring uten å ha nok kunnskap om hvordan andre brukere av mobilt bredband ville oppleve sin forbindelse ettersom den er helt avhengig en mengde faktorer i form av været, antall bas stasjoner, forstyrrende signaler i området og antallet enheter der er i gang på 3G nettet (larmsystemer etc).

Selv ville jeg i dag ikke anbefale noen form av radio overføring, dersom det er mulig å velg en fast forbindelse i form av fiber. Det enda 3G resp. 4G teknikken gir er mobilitet, men ofte til priset av dårligere avtale betingelser og instabilitet.
 
E
Skrivet av: Marcus

Det finns nog egentligen bara ett publikt Internet att välja på... Däremot kan man kanske välja olika accessformer (bredbandsaccess) och kanske olika leverantörer. En bredbandsaccess utgör grunden för så mycket mer än endast anslutning till Internet, så som telefoni och tv. Jag tycker att artikeln håller ganska låg nivå med flera uppenbara fel och brister. I kommentarerna till artikeln framkommer också många missförstånd, som exempelvis att anslutning till TeliaSoneras fibernät skulle betyda inlåsning och minskad flexibilitet. Det är synd eftersom det är precis tvärtom. TeliaSonera erbjuder en öppen nätlösning där TeliaSonera verkar som kommunikationsoperatör och slutkunden kan välja mellan flera olika operatörer i nätet. Det finns inga lagstiftade monopol inom teleområdet. Inom elområdet finns lagstiftade monopol.
Detta betyder att TeliaSonera möter konkurrens inom alla de områden där man verkar. I delar av Sverige saknas konkurrens på infrastruktur, precis som det saknas konkurrens på annat. 2003 infördes ny lagstiftning inom teleområdet, lagen om elektronisk kommunikation (LEK). Det är en lag som ger vissa ramvillkor men, som för att fungera, kräver separata beslut efter omfattande analyser från PTS. Det innebär att telemarknaden (där bredband ingår) är avreglerad.
 
E
Skrivet av: Thomas

Nope, har du telias fiber måste du ha telia som bredbandsleverantör, sedan kan du välja vilken telefonileverantör du vill. Fick bistert erfara detta då byggföretaget lagt in telia fiber i vårt hus och jag inte kunde välja annan BB leverantör vilket gjorde att jag stod utan BB,tele, tv i 3 månader!
 
E
Skrivet av: Marcus

Thomas: det beror vilken typ av produkt/avtal fastighetsägaren tecknat med TeliaSonera. Kunden kan naturligtvis välja att köpa ett exklusivt nät. Läs gärna mer om Telia Operator Business produkter och tjänster på https://www.teliaoperator.se
 
E
Skrivet av: Dennis

Hehe.. jag grävde från mitt hus, genom gräsmattan och till den TOMMA OUTNYTTJADE fiberbrunnen ca 5 meter utanför tomtgränsen, det tog helg med grävning och slangläggning, sedan kom tekniker och skjöt in fiberkabeln, kopplade ihop allt. Totalpris inkl den aktiva väggdosan: 4995:- Betalar sedan 399:-/månaden för telefoni, bredband 90/90mbit och 20 tvkanaler:) Man har väl tur mot många andra tydligen...
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi måste pröjsa 27000kr om vi vill ha Telias fiber, och då ingår inte ens nån grävning på tomten. Får nu 6-9Mbit med 3G beroende på tid på dygnet och betalar 179kr i månaden utan nåt tak för datamängd. Svårt att motivera varför jag ska betala en fet engångssumma plus högre månadskostnad bara för att det ska bli lite rappare respons när jag surfar... Tanka stora filer kan ju ändå stå å tugga över natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.