Familjen Edelströms husbygge är mycket väl genomtänkt. I det här avsnittet får vi följa när de ritar smart och planerar för hur själva byggprocessen ska bli så felfri, smidig och lustfylld som möjligt.

Du kan läsa artikeln här: Tomten spelade stor roll vid husritning
 
E
Skrivet av: anders

Jag vill inte dämpa er entusiasm, fasaderna serokej ut men planlösningen är inte något vidare..
Dessutom så uppfyller inte badrummet/wc tillgänglighetskraven för rörelsehindrade, något ni bör åtgärda nu, innan huset börjar byggas...
 
E
Skrivet av: Gäst

Läste du inte titeln i artikeln "Fritidshus.." Finns inga hc krav då.
 
Jag hade råkat få fel version av planritningen, nu ligger den rätta där - som uppfyller kraven på tillgänglighet.
 
E
Skrivet av: Anders

Så här på väg mot jul så förbryllade rubriken "Tomten spelade stor roll vid husritning".
 
  • Gilla
Welker
  • Laddar…
E
Skrivet av: Gäst

Man kan ju rita med vaxkritor om man tycker att det är bäst. Men att försöka motivera att Indesign skulle vara bättre än t.ex. Revit eller annat CAD-program är ju bara löjligt. Vet man hur det ska se ut så ritar man hela huset på några timmar, varför sitta och kludda med det i veckor?
 
E
Skrivet av: Peter

Kanske en bagatell i sammanhanget, men Adobe InDesign är inte ett ?ritprogram?, det är marknadens ledande layoutprogram för såväl tryckt som digital användning. Visserligen innehåller det (begränsade) ?rit?-möjligheter, men är knappast optimalt för ändamålet ?att rita?. Inte ens för en grafisk formgivare. ;)
 
E
Skrivet av: Bengt S

InDesign må väl vara ok för den som jobbar dagligen med det programmet, även om det som sagt inte är ett ritprogam. Jag vill gärna rekommendera gratisprogrammet Sketchup som är lätt att lära sig och perfekt för glada amatörer när man vill visualisera sitt hus. Du jobbar hela tiden i 3D så att du får en känsla för hur det kommer att se ut. Många arkitekter använder detta progam för snabbskisser.
 
E
Skrivet av: Erik

Och även om man får välja mellan Adobes program så hade Illustrator varit ett bättre val då det inte är lika begränsat i ritfunktionerna som InDesign faktiskt är...
 
E
Skrivet av: Niklas Edelström

Håller ej med varken Bengt eller Peter. Indesign är ett alldeles utmärkt ritprogram med samma ritfunktionalitet som Illustrator och som är ganska likt hur man ritar för hand med linjal och penna. Det som är poängen här, är att man ska välja det sättet att rita på som begränsar en minst. Att visualisera i tex Sketchup är bra om man verkligen kan programmet, annars hämmar det och husets utformning påverkas indirekt negativt. Då kan det funka lika bra att klippa och limma enkla modeller i papper för den ovana. Jag är starkt emot att folk i allmänhet tror att man måste behärska en massa program för att kunna rita sitt eget hus. Att formge ett hus handlar inte om att kunna en massa program. För oss var det bäst att skissa och renrita idéer i Indesign, eftersom det hämmade oss minst. För andra kan det vara något helt annat verktyg.

Det är denna rädsla för att man måste behärska program som gör att folk vänder sig till färdiga kataloghus istället, vilket är mycket synd.
 
E
Skrivet av: Stefan

Håller med helt och hållet Niklas, det bästa är att göra det som är enklast för DIG. Jag (också grafisk formgivare f.ö.) ritade upp vårt hus i Sketchup. Först i 2D, tills planerna var klara, och sen går det ju smidigt att göra om det till 3D när man känner att man har fått till något vettigt. Sparade sedan ut planer och fasader direkt från Sketchup till bygglovshandlingarna. De utsparade planerna öppnade jag sen i Photoshop och la in el och VA, för det var smidigast så. Man behöver inte göra det krångligare än nödvändigt :) och om en månad flyttar vi in.
 
E
Skrivet av: anders

Jajaja...

Det spelar ingen roll vilket program man skissar i, ritningarna ser ju propra ut, men det är inte där problemet ligger.

Man får ju ha hur excentriska ideer man vill om sitt boende men att bygga två separata småhus utan möjlighet att koppla ihop dem är riktigt konstigt.

Huset ligger fint mot höjdkurvorna men är det ett medvetet val att vända huset bort från kvällssolen?
Efter 1730 så kommer ingen sol in i sällskapsrummen.

Planlösningen är så hopplöst enkelspårig, naiv och endimensionell.
Det krävs mer inlevelse än att veta hur stora möblerna är för att rita bra hus, det handlar om att prioritera mellan motstridiga önskningar och krav.
Det finns en vits med att gå till yrkesmän (i detta fall en arkitekt) innan man lägger ner flera miljoner + alla sina drömmar och en massa tid på ett bygge.

Ett råd till fam Edelström:
Drag i nödbromsen NU!
Uppsök en arkitekt som kan hjälpa er reda ut denna soppa, ni saknar kompetensen.
 
E
Skrivet av: Niklas Edelström

Anders: Du är för dåligt insatt i projektet för att uttala dig. Huset är vänt med fönstersidan mot Mälaren och det är det absolut bästa sättet att använda tomten och läget bäst. Tillräckligt mycket kvällsol kommer in i de fönster som vetter mot väst.

Ett råd till dig, Anders: Drag i nödbromsen NU i ditt inkompetenta kommenterande på Byggahus.se. Du saknar kompensen!
 
E
Skrivet av: John

Jag som landskapsarkitekt skulle inte drömma om att rita mitt hus själv, även om jag kan skapa en korrekt bygghandling. Lite nyfiken på hur ni ska gå vidare och göra om skisserna till en bygghandling som går att följa för en byggmästare. Sen är det ju ett härke bara att se till att byggmästare/hantverkare gör allting som det är tänkt för att det ska bli bra. Jag tror absolut man kan göra en idéskiss själv men när det gäller bra designade detaljer, bygghandlingar och själva byggledningen då blir det väldigt jobbigt utan bra hjälp.
Detta går att veta utan att veta desto mer om projektet i övrigt.
 
E
Skrivet av: Gabbe

Det var hemst var mycket negativa kommentarer det förekom här, är det månne svensk avundsjuka från folk som inte kan/orkar/vågar göra egna husprojekt? Jag är själv i startgroparna för mitt andra lösvirkesprojekt och jag har märkt att folk i allmänhet tenderar att ha mycket åsikter om andras byggen och planer. Mitt tips är att köra på! Rita med vad ni vill och bygg som ni vill (inom ramen för vad tomten och gällande lagar tillåter).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.