Heidi Mikalsen styrde sitt köksbygge med fast hand och lyckades utforma och bygga sitt kök precis som hon ville ha det för bara 100 000 kr.

Du kan läsa artikeln här: Byggde stort lantkök för 100 000 kr
 
E
Skrivet av: Tompo

Tjusigt, och roligt när man försöker göra så mycket med så lite pengar som möjligt istället för att bara delta i tävlingen vem som kastar mest pengar (och ändå inte uppvisar någon smak) på sitt kök. ;-)
 
E
Skrivet av: Thomas

Intressant artikel, synd bara att man inte får veta vem som levererat köket!? CAD-progammet fick vi ju veta.
 
E
Skrivet av: Anki

Jättefint kök och bra tips, nu blir man sugen på att fixa till sitt eget.. ;)
 
E
Skrivet av: Gäst

jättefint kök, Skulle gärna se mer av det hemmet....
 
E
Skrivet av: Sommartorparn

Jättesnyggt!
Det jag funderar över är hur värmeekonomiskt det är med skorstenen utanför huset. Har sett att det blivit allt vanligare och undrat varför.
 
E
Skrivet av: Heidi Mikalsen

Kollar på kommentarerna ovan och då det är mitt kök, så kan jag ju svara. När det gäller skorstenen utanför huset, så är det faktiskt så att pipan går inne i huset för det värmeekonomiska. Utsidans skorsten är bara en attrapp. Hade först tänkt lägga skorstenen utanför, men tänkte om när jag funderade i just det värmeekonomiska. Sedan tyckte jag att pipan var så snygg och gjorde huset att den fick vara kvar som en utseendegrej. Byggs upp med leca-block och så sätter vi fasadskifer (samma som öppna spisen) på utsidan. Kanske onödigt, men vafan - lite oförnuftig får man vara - tycker huset lyfter med skorstenen.

Köket är ett IKEA-kök. Luckorna heter Ramsjö. Kolla på min blogg: http://vitadromgarden.blogspot.com/ så får du se alla leverantörer till bygget och jag länkar också till hemsidor där jag hittar prylarna.

Önskar alla en härlig dag och lycka till med era projekt! Det tar ofta längre tid än man tror - gäller att njuta av vägen till resultatet!
 
E
Skrivet av: Mattias Nilsson

Hej Heidi! Vilket kanonfint kök Ni ritat och byggt! Det gav mig många trevliga tips inför vårt köksprojekt som visserligen ligger ett par år framåt i tiden men riktigt skoj att få se Ert fina kök! Lycka till med fortsatta projekt Heidi!
 
E
Skrivet av: Pär

Ser du några nackdelar med ritprogrammet. Svensk byggstandard? Hållfasthet, Isolering osv. Håller programmets kostnads kalkyl och vad anser byggfirmorna om programmet?

Programmet verkar enkelt att komma igång med men ändå väldigt proffsigt!
 
E
Skrivet av: kinng

Ursäkta men helt värdelös artikel. Det är klart att vem som helst kan hitta köksinredning, vitvaror och bänkskivor för under 100,000. Det lär ju inte vara ett problem. Hur mycket kostade köket om ni räknar med golv, tak, väggbeklädnad, vvs och rörmokare, el och elektriker etc. etc. Visserligen ett mycket vackert och välplanerat kök, men det är väl inte makalöst billigt pris.
 
E
Skrivet av: octagon

Hur funkar pärlspont som stänkskydd? Det är ju snyggt, men det finns ju mer lättorkade underlag?
 
E
Skrivet av: victoria

Hej är i tagen med att bygga nytt hus. SÅ fint kök ni har fått till!! undrar också över pärlspont som stänkskydd!! vill gärna ha det men tänkte att det kanske inte blir så bra.. fett fläckar går väl att måla över efter ett tag kanske? skall in på bloggen nu..
 
E
Skrivet av: Sofia

Grymt mysigt kök!!! Letar insperation till mitt eget kök.. ert är absolut en insperationskälla!!
 
E
Skrivet av: Heidi Mikalsen

Hej igjen!
Svarar lite på kommentarer ovan angående pärlspont som stänkskydd och ritprogram.
PÄRLSPONT: Som ni nämner så finns det mer lätt-torkade underlag än pärlspont, men jag upplever blanka ytor som hårdare. Jag sökte en mjukare känsla. Jag har målat med en matt färg och kommer det fläckar fungerar JIF superbra att ta bort det med. Jag har även haft pärlspont i mitt tidigare kök (i 15 år) och det fungerade också bra - därför vågade jag även ha det nu. Fläckar syns inte så väl. Det är som att jämföra ett träbord och ett glasbord. På glasbordet syns fläckarna mera och man måste putsa mera. Smutsen finns där på träytan, men syns inte så väl. Tror man måste känna efter själv hur man vill ha det.
RITPROGRAMMET CHIEF ARCHITECT
Ser inga nackdelar med programmet förutom att det är på engelska och att det tar tid att lära sig programmet till fullo. När det gäller byggnormer ställer man in hur man vill att väggarna skall vara (dimensioner, isolering m.m) och programmet använder sig av det vid uppbyggnad. Det är som vid programmering - man specificerar förutsättningarna och programmet rättar sig efter det man sagt. Jag fullständigt älskar att jobba med det och mina kunder gillar att se sina egna idéer i 3D. Det är kul och lätt att jobba tillsammans med uppdragsgivarna. Många människor har svårt att läsa 2D ritningar och blir riktigt glada när dom kan få se sitt hus eller rum i 3D. Det är lätt att göra förändringar.
Man kan få ut material-listor utifrån programmet, men man måste först fylla i pris på material för att få hela kostnadskalkylen. Jag har inte jobbat med denna biten och kan tyvärr inte svara på hur bra den är. Byggfirmorna får riktigt bra handlingar som dom kan bygga efter, så där ser jag inget problem. Elektrikern är nog den enda som är lite tveksam då man har annorlunda el-definitioner i detta programmet än Svensk standard. Dock hade våra elektriker inga problem med att förstå elritningen när vi hade gått igenom hur den var uppbyggd.
Hoppas ni har fått svar på funderingarna!
Må så gott och trevlig helg!
Heidi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.