Hur skulle Niklas och Elin konstruera sitt hus? De visste redan från början att de ville ha ett trähus, byggt på en platta på mark.

Du kan läsa artikeln här: Så konstruerar de sitt trähus
 
E
Skrivet av: Thomas Arnesson

Kul att läsa om ert bygge och dessutom kul att oväntat se ditt ansikte här Niklas! Lycka till, hoppas att det går enligt era planer.
 
E
Skrivet av: Niklas Edelström

Hej Tomas! Det var sannerligen längesedan!
Allt går enligt planerna! Är du själv i byggahus-tagen?
 
E
Skrivet av: Kalle

Måste bara fråga, stämmer det verkligen att ni gör innerväggarna i 45x120? varför?
 
E
Skrivet av: Niklas Edelström

Hej Kalle! Svaret på din fråga finns i texten.
 
E
Skrivet av: Jens Hultman

Hej Niklas och Elin!

Vilket fint hus det kommer att bli! Vi har själva funderat på att bygga en falusvart gäststuga med platt tak och stora fönster en bit från vår gård i ungefär den stil som ni har ritat.

Jag tycker att ni har gjort flera smarta val, bra att börja med ett mindre hus för att lära sig och att ha en separat gäststuga. Vi har ett litet sovrum, bra med mer plats i resten av huset. Fundera på ekologisk isolering i väggarna, det är lite dyrare men man får ett skönare inomhusklimat. Fundera på ett vedeldat aggregat i bastun.

Skaffa bra verktyg, det kommer ni aldrig att ångra.

Lycka till med bygget!
 
E
Skrivet av: Niklas Edelström

Hej Jens!
Tack för support!
 
E
Skrivet av: Svante

Jag är lite frågande till varför så mycket krut läggs på väggar och fönster men varför det är jämförelsevis tunn isolering i taket. Med de väggarna skulle jag lagt 500 i taket.
 
E
Skrivet av: Niklas Edelström

Hej Svante!
Jag gillar också mycket isolering, men vi var tvungna att dra gränsen någonstans, huset kommer att användas mest som ett sommarhus.
I den mindre huskroppen som blir ett gästhus kör vi med 36 cm i tak, eventuellt i den större huskroppen som vi bygger senare, går vi upp till minst 40 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.