Enkelhet är utgångspunkt i Ville Hara och Anu Puustinens fritidshus nära Virdois i Birkaland, inte långt från Tammerfors. Huset vetter med generösa fönsterpartier mot alla de fyra väderstrecken. Interiören går helt i vitt med rustik, delvis obehandlad träinredning. Här finns varken rinnande vatten eller fast el, istället är det närheten till naturens vila, ro och tystnad som står i fokus.

Du kan läsa artikeln här: Rustik känsla med modernt snitt
 
E
Skrivet av: Mangepange

MYCKET snyggt hus. Vill ha!
 
E
Skrivet av: Heidi Mikalsen

Läckert! Undertbart naturnära, modernt och enkelt.
 
E
Skrivet av: Stefan

Uff.. Det är vitt, sterilt och helt obekvämt!! Vart finns personligheten och möjligheten till vila och avkoppling? Och dessa stora fönster överallt. Det blir ju total insyn och inget privat alls.. Nä, hoppas det där "moderna" snart blir omodernt.
 
E
Skrivet av: Eva Holm

Skulle gärna vilja bo i detta underbara hus!
 
E
Skrivet av: Zeke

"Living in a box"
 
E
Skrivet av: Stefan 2

@ Stefan. Bor man på en ö slipper behöver man nog inte oroa sig så mycket för insyn och brist på privatliv.

Gissningsvis är det inte fullt så avskalat till vardags, men ska man fota stället så städar man förstås undan bråten, precis som när du ska sälja en lägenhet/hus - eller hur?

Jag tycker det var fint :)
 
E
Skrivet av: Susanna

Högsta betyg! Hellre vitt o sterilt än stökig o skräpig! Stefan vet inte vad han pratar om. Ju större fönster desto mer ljus o ljus behöver vi i det mörka landet. Fattar inte människor som är rädda för insyn. Själv klart att sovrummet har mindre insyn men annars? Jag gör inget sådant som jag skulle skämmas för.
 
E
Skrivet av: Jugge

Otroligt trisst med dessa ...färger?
Låt riktiga arkitekter designa hus i framtiden.
Visst måste man tänka på insynen. Du kanske inte har problem med att springa omkring näck i huset men frågan är vad grannen tycker när deras barn ser på. Har man så mycket fönster och nära till andra hus så bör insynen begränsas m.h.a. buskar, träd, staket, belysning etc. för allas trivsel. Vi bor som sagt i ett mörkt land i upplysta hus.
 
E
Skrivet av: Heikki K

Låda som låda. Ny trähus är naturligtvis vackert. Det tar inte longt att rita ett sodant hus
 
E
Skrivet av: Gäst

Kanonfint hus. Naturen är underbart vilsam och får gärna synas inifrån i mängd!
 
E
Skrivet av: Anonym alun

Saknar en planlösning. Till ett "arkitektritat" hus bör det gå att ordna. Oprofessionellt att inte visa det!
 
E
Skrivet av: irene

fint, men inte direkt praktiskt.
 
E
Skrivet av: mårten levin

grymt bra
 
E
Skrivet av: Susanna

Till Jugge. Fortfarande förstår jag inte denna rädslan för insyn. Jag kan upplysa dig om att jag inte alls har en sådana vana att springa omkring näck hemma (konstigt nog?!). Men jag gärna välkomnar naturen i vardagsrummet. Helt underbart hus i mina ögon. Dessa milda färger o material valet av obehandlade ytor ger en enorm känsla av lugn o ro. Man kan bara koppla av o glömma allt stress runt om. Men smaken är som baken. Vill du bo i ett hus med nerdragna persienner så upp till dig. Jag väljer däremot naturens vila, ro och tystnad, fast med kläderna på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.