Ett eget hus handlar om mycket mer än teknisk funktionalitet som antal sovrum, uppvärmningssystem och garageplatser.

Du kan läsa artikeln här: Geometriska volymer i tallskogen
 
E
Skrivet av: John

Mycket snyggt!

Bara att gratulera!
 
E
Skrivet av: roger

Att bygga hus nära/mitt i skogen är en snygg cool trend.
Dock så skvallrar ju bild nr4 om att det inte är så ensligt som det försöker framstå.
Synd med så få bilder, verkar vara ett spännande hus.
Kök? Badrum? Sovrum?
 
E
Skrivet av: jocke

googla "villa altona"

En liten bit ner finns en pdf från www.trapriset.se

Där finns fler bilder och info
 
E
Skrivet av: B.G.

Sån skit ser ut som något från Nordkorea/DDR, ser vattenläckorna genom det platta taket inom 5-10år, ståltrappa med perforerat golv på övervåningen = skiten rasar ned på dem som befinner sig under når någon går på övervåningen *skrattar*

Ett praktexempel på hur illa det kan gå när en Designkåt arkitekt fått bestämma över ett bygge! Lycka Till!
 
E
Skrivet av: Guran

Jättefint! Äntligen ett hus som bryter av mot trähuskatalogerna! Påminner mig om husen i Södra Ängby.
 
E
Skrivet av: Lars

Coolt hus.
B.G, är ditt Myresjöhus grått, vitt eller vågat svart?
 
E
Skrivet av: Earl

Håller med signaturen B.G.
Platt tak, betong inomhus och perforerad plåt (hur många strumpor ska nötas ut där), hur blir ljudet i huset???

Snygg utsida dock.
 
E
Skrivet av: x

"skiten rasar ned"
Ja, om man går upp med leriga skor på övervåningen kanske. Om man ser det som ett problem kanske man skall fundera på att byta strumpor lite oftare :)
 
E
Skrivet av: y

BG:
Du vet inte mycket om hur det ser ut i Nordkorea eller DDR va?
 
E
Skrivet av: billy_baver

Jag kan gott instämma i detta med taket. Takträdgårdar är att betrakta som riskkonstruktioner (konstruktörens lösning redovisas på "trähuset.se"). Men jag väljer ändå att framhäva det POSITIVA!

Positivt nr 1: Planlösningen är upplöst. Man vågar bryta mot konvenans och slentrian. Inget säger att man måste ha våningstrappan i hallen. Man kan mycket väl använda köket som genomgångsrum. Inget hindrar att man utnyttjar ett hygienrum till både bad och klädvård. Vågar man ta ut svängarna sparar man kvadrat och vinner effekt.

Positivt nr 2: Den här byggnaden har en tung kärna av platsgjuten betong och ett homogent och omslutande skal av lättare material. Det är att utnyttja materialen klokt och resurssnålt.

Positivt nr 3: Exteriören är i stort sett dikterad av husets inre, och av tomtens villkor. Det är i praktiken en bragd att spara ett stycke "vildpark" på detta eleganta sätt. Försök själva, så får ni se hur liten man känner sig när entreprenörerna kommer farande med sina fina maskiner.

:p
 
E
Skrivet av: noone70

läckert hus på utsidan, men insidan är lika snyggt och sexigt som parkeringshuset Elefanten (som låg i centrala stockholm). Men trivs de som byggde i huset med det så kul för dem :)
 
E
Skrivet av: al

ja tyckte elefanten var rätt cool...:-/...iallafall snyggare än vad som är där nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.