E
Skrivet av: Daniel

@David. Om du istället sparar 1,5 milj på något vettigt sätt är det givetvis lika bra som att amortera, då har man ju en rejäl buffert om man blir sjuk. Hur många som kör amorteringsfritt idag tror du har 1,5 milj på banken ? Knappt någon, dom pengarna konsumeras upp istället. Resultatet, ingen buffert och alla lånen kvar.
Amorteringsfritt är inga problem att få oavsett om du är arbetslös eller inte, det är dom som kör amorteringsfritt som bankerna tjänar mest på år efter år efter år.
 
E
Skrivet av: Penta

Intressant läsning, men hur skall vi två pensionärer göra? Åtminstone en eller två gånger om året höjs våra fasta kostnader med 1 ½ -2 %, sedan en lång tid tillbaka överstiger höjningarna vad vi får vår pension upphöjd. Det innebär ju att kostnaderna överstiger inkomsterna. Skall vi minska på vår lilla amortering för att få lite mera luft under vingarna undrar en 37 a & en 42 a
 
E
Skrivet av: pelpet

Fundamenta talar för ett utdraget prisfall på husmarknaden, men jag och hustrun har precis köpt ändå. Vi har köpt ett litet, anspråkslöst hus med visst renoveringsbehov i ett populärt område och betalat ett rimligt pris.

Vi resonerar så att visst kan priserna falla, men går man och väntar på prisfall hela livet så får man alltid bo i hyresrätt och vi vill ha en tomt och äga vårt boende. Dessutom kanske staten räddar låntagarna med inflation. Den hyra vi har idag kommer att täcka ränta, drift, amortering (50 år) och underhåll på huset.

Vi har tänkt att 35% av nettoinkomsten varje månad ska gå till boende och sparande. Grundamorteringen ska vara på 50 år. Det innebär ca 7000 kr/mån över efter ränta, drift, basunderhåll och grundamortering.

De första 5 åren satsar vi lejonparten av dessa pengar på renovering. Det ger en renoveringsbudget på drygt 400000 kr över 5 år och borde räcka för en mindre utbyggnad och att försätta huset i bra skick.

År 5-20 är barnen i skolålder. Då satsar vi dessa överskottet främst på ökad konsumtion. Vi vill kunna åka på semester med barnen och se till att familjen har det bra och lever gott.

År 21-40 är tiden fram till pensionen med utflugna barn. Då borde vi med lätthet kunna amortera av resterande lån (60% av lånesumman) och ändå leva ett gott liv med mycket skidåkning, resor, umgänge med barn och barnbarn och restaurangbesök.

Vi är omkring 35 båda två, 2 barn, kontorsjobb, genomsnittlig lön en bit över snittet och räknar med pension kring 75. Lån 1,5 miljoner.

Det som lånen gör med oss är att det lyfter fram frågan om hur vi vill fördela konsumtion och kostnader över livet.
 
E
Skrivet av: Jacob

Jag vet inte om jag skulle kalla det för status att kunna cykla tilljobbet på rimligtkort tid eller att ha t bana riktigt nära. Det var anledningen till ett drygt 5 Mkr lån i vårt fall. Vi lär i alla fall både spara tid, miljö och pengar jmf med alla bilköande människor i billigare lägen längre ut. På längre sikt..jag marken riktigt nära sthlm city lär knappast få några nya hustomter vilket borde bärga för en hyfsat säker avkastning.
 
E
Skrivet av: Weuw

Intressanta resonemang och intressant att man använder ordet "status" i samband med lånta fjädrar ger ju ingen riktig tupp : ) Själv så tar jag min husrenovering bit för bit och peng för peng utan att låna. Det kan tyckas envist och tjurskalligt, samt att allt blir inte klart "på momangen".Men det är skönt att kunna göra ett rum i taget färdigt och säga "det var det" utan att känna sig jagad av banken varje månad. Det ger också en frihet att inte ha lån när man är anställd - ingen kan hota en med "gör du inte si och så kan du bli avskedad" och driver man eget så kan man välja vilka uppdrag man tar och vilka som är bra att låta bli. Den friheten väger tungt mot lån. Är man inte jagad varje månad av pengar som bara MÅSTE in,ja då kan man hinna njuta av livet INNAN man är pensionär också - ingen tycks ju hinna det idag...
 
E
Skrivet av: Jim

Weuw - hinner du njuta då innan du blir pensionär om du ska renovera rum efter rum i sakta takt? Vi renoverade hela huset på 6mån och lever nu livet i ett hus där vi finner livskvalité. Jag umgås hellre med barnen än att renovera och jag umgås hellre med familjen här och nu än att envist till varje pris amortera så mycket vi pallar med utan att svälta... Vem är fri? Tycker många hakar upp sig på ett flera hundra år gammalt synsätt som sammanför skuld med slaveri. Vi hyr av banken, tröttnar vi så säljer vi. Bocrash och bubblor har vi pratat om sedan 60talet. Tar du ett större lån, vågar mer och får ett attraktivare läge så kommer det läget att vara attraktivt även i framtiden. Köper man billigt där få vill bo, i glesbyggd och skog - ja då kan man ha problem om räntorna sticker och huspriserna faller. Enkel logik. Lika så stiger ett attraktivt läge mer vid en uppgång. Dyrt blir dyrare. Lev idag, använd era amorteringspengar på familj, resor, sommarställe.. en dag är man död. Jag dör hellre med miljonskulder än i ett betalt hus. Tror inte mina barn blir lyckligare om jag sliter extra på jobbet för att de ska få ärva ett amorterat hus.
 
E
Skrivet av: Anders

Jag är 47, vi köpte vårt hus för 1 miljon för 10 år sedan. Innan jag träffade min fru för 20 år sedan tjänade jag bättre än jag gör nu och placerade mycket i fonder. När världsekonomin började svaja för några år sedan sålde vi de sista fonderna och lyckades bli skuldfria för ett år sedan.
Och det är så jävla skönt!!! Tänk själv att kunna berätta för ungarna att vi inte behöver flytta ens om BÅDE jag och min fru blir arbetslösa! Bland det bästa jag gjort i mitt liv och jag är fett glad för det!
Fattar inte att fler försöker bli skuldfria, eller i.a.f. amortera av hårdare så att man får ner räntekostnaden.
 
E
Skrivet av: Tim

I am not from Sweden. I came to Stockholm 5 years ago. When I moved here I had 2 options: loan from the bank and buy an apartment or pay a rent.
I decided that is better (and cheaper) to buy an apartment. One reason was that is very hard to find apartments to rent. Of course in the end depends also about the location.
I do not like banks, but the prices are very high, for rents and for apartments, so I do not have any choice. I can not afford at the moment to amortize the loan, so I just pay the interest. I do not like banks as they make huge profit on you but in the end give you a possibility to live somewhere.
Now, I am thinking to renovate a bit the apartment. A question is how much should I spend. Probably not too much as I do not want to take a loan for it. I would rather save some money and travel as it is always nice to see some other places and cultures.
But in the end, is about the individual and what choices does he make. Buy a house...buy an apartment...live in downtown Stockholm or outside...travel to Brazil...or to Gothenburg...have a 60 inch TV and a projector or an ordinary 37 inch...Life is complex and each person has to make choices based on his situations and his experiences...so do not blame someone but rather try to make your decisions wiser.
 
E
Skrivet av: Tokyoboy

Svenskar och deras tro pa bostadsmarknaden! Alltid lika underlig. Nar den japanska finansbubblan sprack 1991 rasade fastigheterna i varde 20%-50%, och dar har de stannat sedan dess. Det byggs visserligen nytt men aldre hus och lagenheter ar fullstandigt omojliga att salja eftersom ingen vill sanka sina priset och realisera sina forluster sa lange de kan hanka sig fram genom att betala rantan. Rantan halls lag genom att staten pressar priserna genom standiga nya statslan, allt for att radda bankerna och fastighetsagarna fran att behova realisera sina forluster, men som varje tankande manniska kan se sa vaxer forlusterna for varje ar och statslanen vaxer sig till ett allt storre hot mot landets framtid. Om man tar Japan som exempel ar vastvarlden nu ar 1994. Japan ar 2012, Kina 1991 och Indien 1990. Visserligen har staten genom utforsaljningar och laga ranter finansierade av lan hallt den stora prisnedgangen stangen men fragan ar hur lange de kommer att klara av det. Det racker med att priserna i Sverige skall sta stilla for att det reella vardet minskar med mellan 3-6% per ar beroende pa inflationen. Med andra ord, de hoga lan som aldrig amorteras kommer att aterbetalas pa nagot satt. Om ni tror att det ar bankerna som tar smallen nar en lantagare dor med mer skulder an tillgangar ar ni galna eller har aldrig lyft blicken utanfor landets granser. Ta en titt pa Island, Irland, Kina, USA, Spanien, Australien, Grekland, Japan, etc. De fattigare blir bara fattigare och de rika blir bara farre och rikare.

Priserna kommer att justeras ner, om inte i er egen generation sa dock i nasta.
 
E
Skrivet av: lejen

Det pratas om att de som inte amorterar bort sina skulder inte tar ansvar för ekonomin. Hur blir ekonomin om alla amorterar och ingen konsumerar? Den ekonomiska utvecklingen är beroende av att konsumenterna konsumerar. Om vi lägger alla slantar på att spara (amortera huslån) kommer vi väldigt snart uppleva dessa domedagssenarier som beskrivs i tidigare insändare.
 
E
Skrivet av: Andreas

Man kan spara in något enormt på att öka amorteringen, ofta mycket mer än vad man har en aning om. Detta om man tittar på den totala räntekostnaden (självklart).
Det finns ett gratisverktyg där man kan göra just detta och laborera med olika räntor och amorteringsbelopp. www.smartbudget.se heter tjänsten och är egentligen mer ett ekonomiskt verktyg, men de har just denna lånefunktion som jag tycker är väldigt bra.
 
E
Skrivet av: Fredrik Groth

Angående renovera eftersom med lönepengar eller låna och "göra allt direkt". Jag har börjat renovera huset eftersom med lönepengar och har helt svängt om! När man renoverar med lönepengar så har man aldrig några pengar över (inte vi i allafall), så fort man lagt undan en slant så tar byggmax dom. Renoveringen tar tid och man känner alltid att det ligger något och hänger över en. Mitt råd är helt klart- kan du låna, gör det, och gör bort så mycket av renoveringarna direkt! Då har du ditt fina hus som du vill ha det NU och inte om 6 år. Du slipper dra på snickarbyxorna varje ledig helg och du kan lägga undan lite mindre men det du lägger undan kan du förhoppningsvis spendera på roliga saker istället för att alltid fundera på hur mycket byggmax kostar denna gång!
 
E
Skrivet av: Stefan H

Alternativt, ja jag vet det låter helt sjukt, så kan man ju spara ihop pengar först och spendera dem sen. Iaf när det kommer till renoveringar osv.
 
E
Skrivet av: pedro

Men är det inte så att förutsättningen för en bostadskrasch är att det produceras ett överflöd av bostäder och helst sånt som efterfrågas? Min bild är att det inte görs, inte i Stockholm iaf. Det som produceras motsvara inte direkt det som efterfrågas, tex om jag vill bo i Villa i Duvbo så måste jag slänga upp 8 mille på bordet. Någon mer tomt att bygga finns inte hos kommunen och aldrig någonsin mer att finnas så, vill jag absolut bo i hus i Sundbyberg så är det bara att betala...
 
E
Skrivet av: f-27

Köpte en bostadsrättlägenhet i Stockholms innerstad år 2002 för lånade pengar till familjen när priserna hade stått stilla några år. Då som nu förutsådde de många självutnämnda experter men även professorer på bostadsmarknaden stagnation och prisfall. Vid försäljningen 2010 hade den gett en nettointäkt på 23.000 kr per månad efter att bankräntor och reavinstskatt borträknats. Vi är förstås glada att vi inte lyssnade på olyckskorparna då, idag har vi ett schysst hus belånat till ungefär 50 %. Mitt råd är att leva i nuet och försöka uppfylla sina drömmar så länge man är tillräckligt frisk och kry för att uppskatta det. Låna gärna men ha rimliga marginaler för prisfall och ränteuppgångar och framförallt lyssna inte på olyckskorparna, då riskerar deras profetior att bli uppfyllda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.