E
Skrivet av: Peter

Nej, finns inget som garanterar att en värdeökning skulle göra amorteringar överflödiga. Snarare är det så att ni har så mycket lån att ni inte KAN amortera av er skuld och ni hoppas på att värdeökningen skall rädda er istället. Fö rätt slrämmande att ha 3 mille i skuld och tycka att 3.000 kr / mån är mycket... Har ni räknat på vad en tvåprocentig höjning av räntat skulle innebära?

Iaf skönt att höra att ni inser att ni inte äger era fastigheter, finns ju många i er sits som tycks tro det.
 
E
Skrivet av: Ann-Sofie

Jim - det du berättar om är hur det varit hittills. Kom ihåg att det finns inga lagar som säger att "som det varit igår skall det för all framtid förbliva". Det KAN hända att "attraktiva lägen" förvandlas till mindre attraktiva. Att köpa billigt på landet har, tvärt emot vad du säger, ofta inneburit att man i dåliga tider haft en procentuell nedgång som var mindre än den som setts i "attraktiva lägen". Men som sagt - det finns inga garantier för hur det blir i framtiden. Det är det enda vi säkert vet. Om DU sover gott på natten med din högriskprofil finns det ju ingen anledning att raljera över folk som väljer lågriskvarianten. Själv måste jag erkänna mig till den gruppen som hellre spenderar egenhändigt intjänade pengar än bankens. Jag värderar friheten mycket högre än att ha ett flott och färdigt hem. Dessutom finns det hellre ingen lag som säger att man MÅSTE renovera sitt hem. Man kan mycket väl bo i sin omoderna "shabby-chik"-kåk och vara lika glad för det. Jag, personligen, har hellre god mat på bordet än årets tapeter på väggen.

Sen skall du bara veta att bokraschar är inte något vi bara talar om. De finns och har funnits hela tiden. Satt man 1991 i en skilsmässa och var tvungen och sälja något man köpt två eller tre år tidigare kan jag lova dig att det inte var roligt. Jag var med om att förlora halva värdet på min bostadsrätt över en natt, men jag kunde sälja ändå för jag hade inget lån. Det, i sin tur, innebar att jag kunde köpa ett annat objekt på ett "attraktivt läge" eftersom de som ägde det "attraktiva" objekt hade gått i personlig konkurs och tvingades sälja exekutivt.

Var och en måste själv välja vilken väg man vill vandra, men man skall akta sig för att fördöma andra som inte gör på ens eget sätt.
 
E
Skrivet av: Stefan

Dags att se att status pch livsvkvalite inte behöver höra ihop alls utan är vad man gör det till. Samma med hela lånesystemet som är ett skämt... varför skall banker få ränta på något dom skapar då dom inte i princip tillför NÅGONTING I EN LÅNETRANSAKTION medans du står med garantier på ditt hus.. och detta gäller hela stater idag....Hela systemet behöver ses över..
 
E
Skrivet av: stefan

förtydling: inte i princip tillför NÅGONTING då dom bara trycker på en knapp och pengar som inte fanns SKAPAS i en öånetransaktion. FRÅGA DIN BANKCHEF HUR PENGARNA KOMMER IN PÅ DITT KONTO FÅR DU HÖRA SJÄLV... /S
 
E
Skrivet av: Rearden

Lugn och fin. Varför så upprörd? Du får det att låta som en "hemlighet" eller någon slags konspiration. Det du beskriver är inget nytt och helt normalt. Det kallas "kreditexpansion". Det är varken konstigt eller olagligt. Eller trodde du att din arbetsgivare har en massa kontanter på ett bankkonto för att betala ut löner? Då har du inte förstått mycket. Och det verkar tyvärr vara rätt många som inte förstår mycket om ekonomi. "Ekonomi, hur svårt kan det vara?". Tja, uppenbarligen tillräckligt svårt med tanke på alla konspirationsteorier och domedagsprofeter som sitter hemma och snickrar ihop egna (felaktiga) teorier kring företeelser som redan är väl kända och som 20-åringar får lära sig på grundkursen i makroekonomi på universitetet...
 
E
Skrivet av: Kristina

Vad händer om bostade är värd mindre än skulden när bostadägaren dör? Förs skulden över på arvtagarna eller blir det banken som får ta förlusten?
 
E
Skrivet av: Peter

Det är banken som tar smällen.
Men du som arvinge ärver inget av värde då.
Banken tar det som är värt något i dödsboet.
 
E
Skrivet av: Kenneth

Det här måste sättas i relation till den globala kreditekonomin som är uppenbart trasig. Banker och kapitalister tjänar oskäligt mycket pengar på för stora räntegap och för höga fastighetspriser. Optimalt för banker och låneinstitut är när
Låntagarna bara betalar ränta och priserna fortsätter stiga.
Håll ner priserna och sänk de orimligt stora räntemarginalerna. Även ränteavdragen gynnar ytterst långivarna eftersom de kan höja räntan i mitsvarande grad. Ett boende SKA amorteras på max 20 år. Annars blir hela världsekonomin förstörd och skillnaderna mellan rika kapitalister och fattiga löntagare blir helt absurda.
 
E
Skrivet av: lejen

Håller med Jim!
Även vi ser att vi hyr av banken. Ingen status pryl utan livskvalité. Vi har jobbat bort topplån, studielån och billån etc. Amorterar endast 2 tkr i månaden som vi ser som en värdeminskning på bilen. Kommer inte bli skuldfri på huslånet. Inga planer på det heller. Känner oss hur fria som helst.
 
E
Skrivet av: Peter

Jag och min fru (43 resp 39) känner oss i minoritet eftersom vi hela tiden amorterat. Vi är så långt från höginkomsttagare man kan komma, har legat på runt 20 000 tot netto de senaste åren. Ser lite ljusare ut den närmsta framtiden och kan nog hamna på runt 25' netto.
Två adoptioner (barnen idag 6 & 9 år) som vi la på huslånet är bortamorterade (~300 000), totalt lån nu är ~530 000.
Vi bor på en gård, timmervilla byggd 1970 med 5500m² tomt. Kök och badrum är funktionella, låg standard skulle väl de flesta säga. Den höga standarden är friheten, att kunna kliva av gräsklipparen, pissa ut i åkern och fortsätta klippa gräset. Inga billån, bägge bilarna betalade kontant, igen inga flashiga bilar men funktionella som gjort den stora värdeminskningen. Nu börjar det nästan låta som vi lever i misär, lol. Vi har hemmabio, 2x stora platt TV, projektor, 2x motorcykel (landsväg + enduro), alla har var sin dator + en i garage/hobbyrum. De senaste tre åren då min fru kunnat jobba igen har vi gått tilbaka till att åka utomlands minst en gång om året, en solsemester till medelhavet och en tur till syrran i England. Vi bor ca två timmar från Arlanda så så himla långt ut i obygden är det inte.
Får jag bara fast jobb nu (efter att ha förlorat jobbet förra året) så köper vi husbil till hösten, inte ny men nästan, halvårsbil från Tyskland. Med den bör lånet landa totalt på ca 900 000:-.
Nu är det många som inte kan tänka sig att bo på landet (lika lite som jag skulle kunna tänka mig att bo i stan/villaområde) men jag älskar det här livet, tycker vi lever väldigt bra, nästan lyxigt =) (om man nu inte behöver visa upp fina bilen eller fina köket).
Inget av detta hade fungerat om vi inte hela tiden hade amorterat hårt för att ha utrymme att låna mer vid behov.
 
E
Skrivet av: David

Tänk på att om du amorterat av ett lån på 3 miljoner till hälften, så tror du att du är fri. Säg att du blir sjukskriven, skiljer dig. Du pratar med banken om att du vill få amorteringsfritt och låna tillbaka de pengar du satt in och får NEJ!
 
E
Skrivet av: Stefan

Det går oftast väl, inflation och värdeökning över tid jobbar åt rätt håll för husägaren. MEN; de tre vanligaste skälen till varför folk går omkull ekonomiskt är arbetslöshet, skilsmässa och sjukdom. Vilka klarar samtliga dessa händelser? Mer än en samtidigt?
 
E
Skrivet av: David

Precis, det jag säger är att skall du amortera, spara då hellre vid sidan om t.ex traditionellt livsparande med garanti i botten. Du kommer åt dina pengar om du behöver dem och har ca 3-4 % år och slipper reavinstskatt på 30%
 
E
Skrivet av: West

278000:- kvar på lånet. Finns få saker som slår att vara skuldfri och slippa jobba bort sitt liv, jobba halvdag imorgon så är amortering och ränta betald för den här månaden. Sedan hem och läsa och elda i kaminen.
 
E
Skrivet av: Kristina

Vad händer om bostaden är värd mindre än skulden när bostadägaren dör? Förs skulden över på arvtagarna eller blir det banken som får ta förlusten?

.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.