Hej

Vi har problem med papperremsor som släpper från gipsskivorna. I princip så syns varenda gipsskarv, både där det är tapetserat och där det är målat. Vad kan detta bero på ? har man använt fel spackel eller fel lim till pappersremsorna ? Kan det bero på fukt (vi har spånskivor under gipsskivorna) ? Det hela är besynnerligt. Några med liknande problem ?

/Klein
 
Jag fick det på ett ställe, i en skarv där jag bakade in pappersremsan i spacklet. Precis som man skall göra. Det verkar som om remsan har rest sig i i mitten. Det konstiga är att den reste sig 3-4 månader efter att väggen vävades och målades. De övriga limmade jag fast med extrastarkt vävlim mot gipset, sedan överspacklade och har inte tillstymmelse till skavanker.
 
Du har väl satt gipsskivorna förskjutna så att skarv för spånskiva och gips inte kommer över varandra? Om det är så kan det finnas risk för att du får rörelser i väggen beroende av klimatet vinter/sommar - värma på/av.
Men det är stora krafter när trämtrl rör på sig. Är själv mycket försiktig med spånskivemtrl även under gips om det inte är en riktigt stabil stomme och aldrig skarvar lodrätt ovan/under fönster i linje med sidan av fönstret eller ovanför dörr.
 
Jag har i alla år vid alla renoveringar använt glasfiberremsa utan några problem. När jag byggde om sovrummet nyligen så testade jag pappremsa och jag fick samma problem....den reser sig på vissa ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.